Komunikaty PR

FINE DINING, A EKOLOGIA I LOKALNOŚĆ

2024-08-22  |  01:00
Biuro prasowe

Fine Dining często kojarzy się nam z wyszukanymi i drogimi składnikami, produktami, których nie umielibyśmy użyć w naszej kuchni, egzotycznymi i sprowadzanymi z odległych zakątków świata. Nagrodzona gwiazdką Michelin warszawska restauracja NUTA pokazuje, że nic bardziej mylnego: zdecydowana większość dostawców lokalu to polscy wytwórcy - nawet kawior serwowany w Nucie pochodzi z polskich hodowli. Lokalność i ekologia – na te dwie rzeczy stawia Chef Camastra i tak, jak serwuje wieprzowinę to Złotnicką, jak wołowinę, to tę z Bieszczad, a warzywa kupuje od polskich rolników. O lokalnych produktach i wyjątkowych rozwiązaniach ekologicznych opowiada Chef Andrea Camastra z restauracji NUTA.

W niedzielę, 25 sierpnia obchodzimy Dzień Polskiej Żywności. To dobry moment, aby przypomnieć jakim bogactwem może poszczycić się nasz kraj. - Polska to skarbnica warzyw korzennych, które są mocno niedoceniane, a przy odrobinie fantazji i wiedzy można z nich uzyskać niesamowite smaki i tekstury. Cenię także lokalnych rolników oraz hodowców ryb i chętnie z nimi współpracuję, bo wiem, że ich produkty są ekologiczne i odznaczają się wysoką jakością. Poza tym w połowie czuję się Polakiem, tu mieszkam ponad dekadę i chcę wspierać tutejszy rynek, polskich producentów – taki lokalny patriotyzm – śmieje się Chef Andrea Camastra z restauracji NUTA. - To też sposób na ekologię – jeśli kupujemy od lokalnego dostawcy - jego pole jest bliżej, więc i krótsza droga na nasz stół, a tym samym mniejszy ślad węglowy związany z emisją gazów cieplarnianych powstałych podczas transportu – dodaje Camastra. Jak więc dbać o lokalność i ekologię przez cały rok?

LOKALNA ŻYWNOŚĆ – MĄDRZE, ZDROWO, EKOLOGICZNIE

Ekotrend, który utrzymuje się już od kilku lat, dotyczy kupowania wyłącznie lokalnych wyrobów. Dzięki stosowaniu produktów powstałych w okolicy, minimalizuje się ślad węglowy związany z transportem na duże odległości, ale wspiera się też polskich dostawców. Zresztą mamy w czym wybierać - Polska jest jednym z największych producentów żywności w Europie i może pochwalić się wyrobem dobrej jakości produktów takich jak twaróg, kiszonki, pieczywo, wędliny i mięsa oraz cenione na świecie sery. Wysokiej jakości składniki, sezonowość i lokalność to także aspekty doceniane przez inspektorów Michelin. Wszystko oczywiście musi być spójne i wpisywać się w koncepcję restauracji, wizję menu oraz doskonałą jakość serwisu.

- W restauracji NUTA używamy produktów od polskich producentów z uwagi na ich wysoką jakość oraz patriotyzm lokalny. Pokochałem polską kuchnię, dlatego staram się wykorzystywać wszystkie dostępne lokalnie składniki, a mam pod ręką olbrzymie bogactwo. Latem serwowałem m.in. zapomnianego w Polsce, a tak kiedyś uwielbianego, gołębia w towarzystwie warzyw, chłodnik z sorbetem ze szczawiu i czerwoną modrą kapustą oraz troć wędrowną, która występuje w Bałtyku – wylicza nagrodzony już siedmiokrotnie gwiazdką Michelin Chef Camastra.

Idąc do restauracji, oczekujemy, że serwowane dania będą przygotowane z najwyższej jakości produktów, dlatego coraz częściej zwracamy uwagę na kraj ich pochodzenia. Dlatego ważne jest, by restauratorzy zadbali u siebie o pieczywo robione samodzielnie w restauracji lub kupione w rzemieślniczej piekarni, jaja od kur hodowanych na wolnym wybiegu, warzywa od lokalnego rolnika czy mięso od znajomego rzeźnika. Są to produkty nie tylko zdrowsze, ale i niezaprzeczalnie smaczniejsze.

ZERO WASTE A FINE DINING

Zero waste to styl życia, zgodnie z którym człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska. Samo zero waste jest ważne i potrzebne, jednak restauracje nie mogą opierać się na ograniczonej liczbie produktów. To o co mogą zadbać szefowie kuchni to racjonalne wykorzystywanie wszystkich części produktu. Od kilku już lat w ramach tego trendu obserwujemy m.in. triumf podrobów, które kiedyś uważane były za składniki gorszej kategorii czy eksperymenty z kiszonkami, które mogą być dłużej przechowywane niż świeży produkt. Właściciele restauracji mają swoje pomysły, w jaki sposób mogą przyczynić się do dbania o środowisko.

- W NUCIE nie serwujemy napojów ze słomką, nie stosujemy też serwetek jednorazowych, za to dbamy o maksymalne wykorzystanie wszystkich produktów i niskie zużycie wody. To może się komuś wydawać niepotrzebne, jednak myślę, że dbanie o ekologię jest wpisane w DNA każdego dobrego kucharza. Sztuka kulinarna od zawsze była kuchnią „zero waste” – to dlatego niemal pod każdą szerokością geograficzną występują potrawy jednogarnkowe, zupy czy placki z różnymi dodatkami - opowiada Chef Camastra.

 

--

Andrea Camastra - jeden z najbardziej utalentowanych i uhonorowanych szefów kuchni w Polsce i na świecie. Były właściciel restauracji Senses, pięciokrotnie uhonorowanej gwiazdką Michelin za sprawą autorskiego polsko-włoskiego menu. Senses jako pierwsza restauracja w Polsce znalazła się także na prestiżowej liście 50 Best Discovery. Od 2015 roku członek „Oxford Encyklopedia Osobistości Rzeczpospolitej Polskiej” – tytuł przyznany mu za całokształt dotychczasowych osiągnięć w dziedzinie kulinarnej, a obecnie również magister Uniwersytetu Oxford. Propagator nowatorskiej techniki gotowania „note-by-note” (nuta-po-nucie), która sięga po czyste związki, ekstrakty oraz pojedyncze cząstki smaków i zapachów, pozyskiwane z naturalnie występujących w przyrodzie składników. Prof. Hervé This, twórca kuchni molekularnej, uznał Andrea Camastrę za następcę legendarnego Ferrana Adrii z restauracji El Bulli. W 2015 r. uznany przez przewodnik Gault&Millau Polska za „Szefa Kuchni Przyszłości”, a w 2017 r. za „Szefa Kuchni Roku”. Andrea Camastra znalazł się również na liście 100 Best Chefs in the World 2019 wg. prestiżowego francuskiego magazynu „Le Chef”. W roku 2020 rząd Republiki Włoskiej i włoskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych umieściły Andreę Camastrę na liście najbardziej utalentowanych i odnoszących największe sukcesy włoskich profesjonalistów na scenie międzynarodowej ostatniego stulecia.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Media

Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne

Już dziś wieczorem w Operze Leśnej w Sopocie startuje Polsat Hit Festiwal. Maciej Rock, jeden z prowadzących to wydarzenie, podkreśla, że w przygotowanie takiego projektu angażują się setki osób, którym powierzone są określone zadania. By w stu procentach zrealizować założony scenariusz, trzeba włożyć wiele wysiłku, bo przy tak prestiżowej imprezie nie ma miejsca na przypadek. Prezenter nie urywa, że mimo wieloletniego doświadczenia zawodowego, przed wyjściem na scenę towarzyszy mu stres.

Polityka

Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.