„FOLWARK ZWIERZĘCY” W TEATRZE PINOKIO
MARVEL KONTRA ORWELL, CZYLI ŚWIAT BEZ BOHATERÓW.
„FOLWARK ZWIERZĘCY” W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI – PREMIERA JUŻ ZA MIESIĄC
Filmowe blockbustery zaludniły naszą rzeczywistość superbohaterami w jaskrawych strojach, a co, jeśli tych pozytywnych bohaterów – ratujących świat i nas przed nami samymi – nie ma? To pytanie przed nastoletnimi widzami postawić chce reżyser Gabriel Gietzky własną interpretacją „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella. Premiera w Teatrze Pinokio w Łodzi już 23 marca.
Pytań, z którymi Gabriel Gietzky chciałby wypuścić młodych ludzi z teatru, jest więcej. Jak to możliwe, że wszyscy tak głęboko uwierzyliśmy w jednowymiarowy charakter świata, wypełnionego gotowymi kolorowymi wzorcami z mediów społecznościowych? Dlaczego tak łatwo przychodzi nam podział na złych i dobrych, dalekich i bliskich?
– Nie podamy na tacy gotowych rozwiązań i odpowiedzi, chciałbym raczej, żeby widzowie wyszli z mnóstwem znaków zapytania i jeśli to się uda, to będzie największy sukces – mówi reżyser, Gabriel Gietzky i dodaje, że swoją wizję „Folwarku zwierzęcego” adresuje przede wszystkim do nastolatków, stąd przystępna forma przekazu scenicznego oraz warstwa wizualna spektaklu, oparta na kostiumach i wyrazistych, komiksowych formach, za które odpowiada Adrian Lewandowski – projektant mody i scenograf.
Sięgając po klasyczny tytuł, zarówno reżyser, jak i Radosław Paczocha, odpowiedzialny za adaptację tekstu, zwracają uwagę na aktualność przekazu powieści Orwella.
– Każde pokolenie ma nadzieję, że pisze historię po swojemu, a jednak natura człowieka i natura władzy sprawiają, że depczemy po tych samych śladach i czasami są to ślady bardziej przypominające kopyta niż ludzkie stopy – podkreśla Radosław Paczocha. – Wszyscy są tu przeciwko sobie. Słabi przegrywają, a następstwem tego są kolejni słabi, którzy znowu będą niszczyć albo demontować następnych słabych. Wszyscy są przegrani w tej grze, nie ma superbohaterów. Chciałbym, żeby przedstawienie stało się próbą dialogu z marvelowskim przekazem, pozwalającą zajrzeć pod powierzchnię tego, co osacza nas dziś w świecie cyfrowym i skłaniającą, by poszukać rzeczywistości, która naprawdę nas otacza – dopowiada reżyser.
Jak podkreślają twórcy spektaklu, istotne było dla nich znalezienie właściwego tonu, który będzie mówił o rzeczywistości, mądrze i inkluzywnie, ze wskazaniem, że warto na niektóre jej elementy spojrzeć z innej – antybohaterskiej – perspektywy.
W obsadzie spektaklu zobaczymy: Łukasza Batko, Łukasza Bzurę, Żanetę Małkowską, Hannę Matusiak, Piotra Paska i Ewę Wróblewską. Za oprawę muzyczną przedstawienia odpowiada Marcin Nenko, za reżyserię świateł Prot Jarnuszkiewicz, a ruch sceniczny opracował Szymon Michlewicz-Sowa.
Premiera odbędzie się 23 marca. Szczegółowe informacje na temat repertuaru Teatru Pinokio w Łodzi znaleźć można na stronie www.teatrpinokio.pl.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.