Ginekolog online, czyli wizyta w czasach pandemii
Wydaje się, że w obliczu pandemii świat się zatrzymał. Wprowadzone obostrzenia spowodowały, że zmianie uległy wszystkie sfery życia społecznego. Niestety, zdrowie nie poddaje się żadnym odgórnym restrykcjom. Czy w trakcie izolacji można odbyć wizytę ginekologiczną? Przeprowadzony w ramach programu „Recepta na sukces” cykl bezpłatnych konsultacji ginekologicznych online #porozmawiajmyotwarcie pokazuje, że wiele kobiecych problemów można rozwiązać bez wychodzenia z domu.
Dr Ewa Surynt, lekarz ginekolog, która wzięła udział w projekcie zwraca uwagę na fakt, że obecna sytuacja jest niezwykle trudna dla pacjentek, ale stanowi również duże wyzwanie dla lekarzy. Intymna rozmowa prowadzona za pośrednictwem komunikatorów staje się jeszcze trudniejsza i wymaga od lekarza niezwykłej delikatności, cierpliwości i empatii. „Najczęściej z wizyty online korzystają pacjentki młode, które mają łatwość korzystania z internetu. Dla nich taka rozmowa jest zdecydowanie łatwiejsza, bo znajdują się w swoim naturalnym środowisku. Inaczej wygląda kwestia kobiet starszych, w wieku pomenopauzalnym, które, co do zasady, mają większy opór w kontaktowaniu się z lekarzem ginekologiem. Ale jak się okazuje, również one, w sytuacji pilnej, decydują się na skorzystanie z teleporady”. – mówi dr Surynt. I dodaje: „Co zaskakujące, zdarzają się sytuacje, że z konsultacji online z ginekologiem korzystają mężczyźni w imieniu swoich partnerek, córek, które krępują się skontaktować osobiście.”
Teleporada lekarska, oprócz badania fizykalnego, daje lekarzowi i pacjentowi naprawdę duże możliwości diagnostyczne. Zdalna konsultacja lekarska znakomicie sprawdza się w przypadku kontynuacji dotychczasowego leczenia, np. antykoncepcji, czy hormonalnej terapii zastępczej. W przypadkach nagłych, lekarz może przeprowadzić dokładny wywiad z pacjentką i zadecydować, czy niezbędna jest wizyta stacjonarna, czy też na podstawie samego wywiadu można zaordynować leczenie. Podczas wizyty online można również uzyskać e-receptę oraz, jeśli okaże się to niezbędne, zwolnienie lekarskie. „Pacjentki podczas wizyt online zwracają się z pytaniami zarówno z dziedziny ginekologii, położnictwa, jak i onkologii. Pytania, które padały podczas akcji #porozmawiajmyotwarcie mogłyby posłużyć za spis treści podręcznika do położnictwa i ginekologii. Potrzeby kobiet odnośnie zakresu konsultacji lekarskich są niezmienne, a możliwość otrzymania porady bez wychodzenia z domu, okazuje się obecnie niezwykle cenna” – dodaje. Chociaż większość pytań pacjentek, które zdecydowały się skorzystać z akcji nie dotyczyło pandemii, to okazuje się, że jej obecność może wpływać na problemy ginekologiczne. „Wiele kobiet skarżyło się na zaburzenia miesiączkowe. Musimy pamiętać, że przedłużająca się izolacja może skutkować zmianami w tym zakresie, ponieważ związana jest często z dużym stresem, który z kolei może powodować zaburzenia miesiączkowe. To samo dotyczy zmian masy ciała.” – tłumaczy dr Ewa Surynt.
Konsultacje ginekologiczne online, nie zastąpią wizyt tradycyjnych, w przypadkach, kiedy niezbędne są badania fizykalne. Są jednak znakomitą alternatywą, kiedy stacjonarna konsultacja nie jest możliwa. „Kluczem do sukcesu jest komunikacja na linii lekarz-pacjent. To wyjątkowy rodzaj relacji, od której w dużym stopniu zależy skuteczność terapii. Wizyta ginekologiczna jest jedną z trudniejszych form tej relacji, ponieważ dotyczy sfer najintymniejszych. Tegoroczna, szósta już edycja programu „Recepta na sukce”, prowadzona pod hasłem #porozmawiajmyotwarcie, skupia się właśnie na tworzeniu komfortowej przestrzeni do otwartej rozmowy o intymnych problemach w trakcie badania ginekologicznego.” – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska Sp. z o.o.
„Recepta na sukces” to program edukacyjny skierowany do studentów medycyny i farmacji zainicjowany przez firmę Gedeon Richter Polska, lidera w obszarze ochrony zdrowia kobiet. W ramach VI edycji programu zainicjowana została kampania społeczno-edukacyjna pod hasłem „Porozmawiajmy otwarcie o…” (#porozmawiajmyotwarcie), która koncentruje się na zdrowiu kobiet. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi studentów medycyny i farmacji, przyszłych lekarzy ginekologów i farmaceutów, na kluczową rolę jaką w procesie terapeutycznym pełni komunikacja z pacjentką, a także zwiększenie świadomości kobiet w zakresie tego, jakich informacji na temat ich życia intymnego potrzebuje lekarz czy farmaceuta, by móc we właściwy sposób zatroszczyć się o ich zdrowie.

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Zrób sercu przysługę tego lata
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Ostatnio bardziej koncentrowałam się na aktorskim rozwoju w teatrze. Teraz znowu zawołała mnie telewizja i jest to czas fajnego odświeżenia
Tancerka robi sobie przerwę od teatralnej sceny i cieszy się, że teraz będzie jej więcej w telewizji. Ostatnie tygodnie spędza przede wszystkim na planie produkcji realizowanych dla Polsatu. Swoich sił próbuje między innymi w 22. edycji programu „Twoja twarz brzmi znajomo”. Będzie ją można oglądać również w nowych odcinkach serialu „Przyjaciółki”. Edyta Herbuś zaznacza jednak, że niezależnie od tego, jak bardzo jest zajęta, zawsze znajdzie chwilę, by potańczyć czy stworzyć spontaniczny układ choreograficzny.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Media
Tomasz Jacyków: W tym sezonie w Polsacie jest dużo „spadochroniarzy” z innych stacji. Ja nie oglądam telewizji w ogóle

Co prawda stylista zaznacza, że nie ogląda telewizji, ale pojawił się na prezentacji jesiennej ramówki Polsatu. To dla niego okazja, by nie tylko samemu się pokazać na ściance w nietuzinkowym stroju, ale także podejrzeć, co pozostali postanowili na siebie założyć. Tomasz Jacyków zauważa też, że do stacji dołączyły niedawno nazwiska wcześniej kojarzone z innymi kanałami, jest więc ciekawy, jakie będą efekty tej współpracy.