Ginekolog online, czyli wizyta w czasach pandemii
Wydaje się, że w obliczu pandemii świat się zatrzymał. Wprowadzone obostrzenia spowodowały, że zmianie uległy wszystkie sfery życia społecznego. Niestety, zdrowie nie poddaje się żadnym odgórnym restrykcjom. Czy w trakcie izolacji można odbyć wizytę ginekologiczną? Przeprowadzony w ramach programu „Recepta na sukces” cykl bezpłatnych konsultacji ginekologicznych online #porozmawiajmyotwarcie pokazuje, że wiele kobiecych problemów można rozwiązać bez wychodzenia z domu.
Dr Ewa Surynt, lekarz ginekolog, która wzięła udział w projekcie zwraca uwagę na fakt, że obecna sytuacja jest niezwykle trudna dla pacjentek, ale stanowi również duże wyzwanie dla lekarzy. Intymna rozmowa prowadzona za pośrednictwem komunikatorów staje się jeszcze trudniejsza i wymaga od lekarza niezwykłej delikatności, cierpliwości i empatii. „Najczęściej z wizyty online korzystają pacjentki młode, które mają łatwość korzystania z internetu. Dla nich taka rozmowa jest zdecydowanie łatwiejsza, bo znajdują się w swoim naturalnym środowisku. Inaczej wygląda kwestia kobiet starszych, w wieku pomenopauzalnym, które, co do zasady, mają większy opór w kontaktowaniu się z lekarzem ginekologiem. Ale jak się okazuje, również one, w sytuacji pilnej, decydują się na skorzystanie z teleporady”. – mówi dr Surynt. I dodaje: „Co zaskakujące, zdarzają się sytuacje, że z konsultacji online z ginekologiem korzystają mężczyźni w imieniu swoich partnerek, córek, które krępują się skontaktować osobiście.”
Teleporada lekarska, oprócz badania fizykalnego, daje lekarzowi i pacjentowi naprawdę duże możliwości diagnostyczne. Zdalna konsultacja lekarska znakomicie sprawdza się w przypadku kontynuacji dotychczasowego leczenia, np. antykoncepcji, czy hormonalnej terapii zastępczej. W przypadkach nagłych, lekarz może przeprowadzić dokładny wywiad z pacjentką i zadecydować, czy niezbędna jest wizyta stacjonarna, czy też na podstawie samego wywiadu można zaordynować leczenie. Podczas wizyty online można również uzyskać e-receptę oraz, jeśli okaże się to niezbędne, zwolnienie lekarskie. „Pacjentki podczas wizyt online zwracają się z pytaniami zarówno z dziedziny ginekologii, położnictwa, jak i onkologii. Pytania, które padały podczas akcji #porozmawiajmyotwarcie mogłyby posłużyć za spis treści podręcznika do położnictwa i ginekologii. Potrzeby kobiet odnośnie zakresu konsultacji lekarskich są niezmienne, a możliwość otrzymania porady bez wychodzenia z domu, okazuje się obecnie niezwykle cenna” – dodaje. Chociaż większość pytań pacjentek, które zdecydowały się skorzystać z akcji nie dotyczyło pandemii, to okazuje się, że jej obecność może wpływać na problemy ginekologiczne. „Wiele kobiet skarżyło się na zaburzenia miesiączkowe. Musimy pamiętać, że przedłużająca się izolacja może skutkować zmianami w tym zakresie, ponieważ związana jest często z dużym stresem, który z kolei może powodować zaburzenia miesiączkowe. To samo dotyczy zmian masy ciała.” – tłumaczy dr Ewa Surynt.
Konsultacje ginekologiczne online, nie zastąpią wizyt tradycyjnych, w przypadkach, kiedy niezbędne są badania fizykalne. Są jednak znakomitą alternatywą, kiedy stacjonarna konsultacja nie jest możliwa. „Kluczem do sukcesu jest komunikacja na linii lekarz-pacjent. To wyjątkowy rodzaj relacji, od której w dużym stopniu zależy skuteczność terapii. Wizyta ginekologiczna jest jedną z trudniejszych form tej relacji, ponieważ dotyczy sfer najintymniejszych. Tegoroczna, szósta już edycja programu „Recepta na sukce”, prowadzona pod hasłem #porozmawiajmyotwarcie, skupia się właśnie na tworzeniu komfortowej przestrzeni do otwartej rozmowy o intymnych problemach w trakcie badania ginekologicznego.” – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska Sp. z o.o.
„Recepta na sukces” to program edukacyjny skierowany do studentów medycyny i farmacji zainicjowany przez firmę Gedeon Richter Polska, lidera w obszarze ochrony zdrowia kobiet. W ramach VI edycji programu zainicjowana została kampania społeczno-edukacyjna pod hasłem „Porozmawiajmy otwarcie o…” (#porozmawiajmyotwarcie), która koncentruje się na zdrowiu kobiet. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi studentów medycyny i farmacji, przyszłych lekarzy ginekologów i farmaceutów, na kluczową rolę jaką w procesie terapeutycznym pełni komunikacja z pacjentką, a także zwiększenie świadomości kobiet w zakresie tego, jakich informacji na temat ich życia intymnego potrzebuje lekarz czy farmaceuta, by móc we właściwy sposób zatroszczyć się o ich zdrowie.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
Aktor nie ukrywa swojego rozgoryczenia wynikiem wyborów prezydenckich. Jego zdaniem podziały w naszym kraju są tak głębokie, że Karol Nawrocki nigdy nie będzie prezydentem wszystkich Polaków. Piotr Zelt uważa, że minimalne zwycięstwo kandydata popieranego przez PiS może mieć dalsze niekorzystne konsekwencje. Zastanawia się więc, jaka przyszłość nas czeka, a jego rokowania raczej nie są nasycone optymizmem.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.