„Green gap” – zjawisko, któremu warto się przyjrzeć
Żyjąc w ciągłym pośpiechu, często trudno jest postępować zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Mimo świadomości zmian klimatycznych, nie zawsze przyczyniamy się do poprawy kondycji naszej planety. Wywołuje to często niepokój związany z brakiem zmiany nawyków, a każdy kolejny plastik w domu potrafi wprawić nas w poczucie winy. Spowodowane powszechnością tego zjawiska, powstało specjalne określenie – „green gap”, czyli tzw. luka między świadomymi intencjami konsumentów, a faktycznymi działaniami podejmowanymi na rzecz własnego samopoczucia i planety.
Duża świadomość, małe zaangażowanie
W końcu zaczynamy rozumieć, że styl życia i wzrost tempa konsumpcji ma wpływ na otaczający nas świat. Coraz więcej osób zmienia swoje nawyki i podejmuje bardziej zrównoważone decyzje, które nie tylko przyczyniają się do poprawy stanu naszej planety, ale również dla własnego dobra. Nie zmienia to jednak faktu, że wielu z nas, mimo zdawania sobie sprawy z zagrożeń klimatycznych, nie podejmuje realnych działań, aby im zapobiec. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się zjawisko określane jako „green gap”, które dynamicznie się rozwija, w szczególności w krajach wysoko rozwiniętych. Jest wynikiem wzrostu popytu, rosnącej produkcji i sprzedaży produktów ekologicznych,
a także zrównoważonego stylu życia. „Green gap” składa się z działań, które chcielibyśmy podjąć, aby żyć w sposób bardziej zrównoważony, jednak z różnych przyczyn nie podejmujemy żadnych aktywności w tym kierunku. W związku z narastającym problemem, na zlecenie marki Electrolux został przeprowadzony raport „Better Living” dotyczący aspektu lepszej jakości życia. Wyniki przeprowadzone na grupie konsumentów dały pogląd na to, co można zmienić, aby faktycznie wpłynąć na przyszłość planety. Raport pozwolił rzucić także światło na możliwości odkrywania przez ludzi bardziej zrównoważonych praktyk.
Jakie są postawy konsumentów?
Raport „Better Living” zlecony przez markę Electrolux pozwolił zbadać postawy i obawy ludzi związane ze zrównoważonymi intencjami i zachowaniami, m.in. w zakresie dobrego samopoczucia. Rezultaty badania są obiecujące, gdyż wynika z nich, że ponad połowa ankietowanych uważa się za osobę świadomą zmian klimatu. 48% badanych wierzy także, że mogą mieć pozytywny wpływ na środowisko. Niestety wciąż niewiele robimy
w tym kierunku, nie zdając sobie sprawy, że nasze nawet najmniejsze działania wiele znaczą i mogą przyczynić się do poprawy stanu środowiska. Kupno mleka w kartonie, zakręcenie wody w kranie podczas mycia zębów czy korzystanie z produktów wielorazowego użytku – są to czynności, które każdy z nas jest w stanie zrealizować na co dzień. Niestety jak wynika z raportu „Better Living”, świadome zakupy nie dla wszystkich są łatwe i oczywiste. Aż 30% badanych przyznało, że trudno jest im ustalić, które konsumenckie wybory są najbardziej zrównoważone. Jest to idealny przykład związany ze zjawiskiem „green gap” – opiera się na chęci zakupu produktów przyjaznych dla planety, lecz także braku konkretnej wiedzy na ten temat, co w następstwie uniemożliwia dokonanie poprawnego zakupu. Pojawia się pytanie, co można zrobić, aby pomóc konsumentom w tych wyborach? 49% ankietowanych odpowiedziało, że chciałoby, aby pojawiło się na rynku więcej etykiet wyjaśniających wpływ produktów na środowisko.
Obawy oraz propozycje działań
Coraz większe nagłaśnianie tematu związanego ze zmianami klimatycznymi wprawia społeczeństwo w poważne obawy. Globalne ocieplenie przestaje być dla nas odległym zjawiskiem, gdyż ma bezpośredni wpływ na każdego człowieka. Jak wynika z raportu „Better Living”, ankietowani są przede wszystkim zaniepokojeni tym, że zmiany klimatu
w konsekwencji doprowadzą do zanieczyszczeń wody (42%), klęsk żywiołowych (39%) oraz ekstremalnych temperatur (35%). Wszystkie z tych możliwości są realne jako jedne z wielu prawdopodobnych skutków. Jakie są zatem praktykowane przez ankietowanych zachowania na rzecz zrównoważonego rozwoju? 53% badanych sortuje i przetwarza odpady, 52% ogranicza użycie plastiku jednorazowego użytku, natomiast 52% stara się zmniejszać zużycie wody i energii. Wszystkie te czynności zrealizujemy przy niewielkim wysiłku. Niestety, w tym przypadku znowu mamy do czynienia ze zjawiskiem „green gap”. Z raportu wynika, że mimo naszej świadomości o dobrych skutkach zrównoważonych zachowań w kontekście istotnego wpływu na przyszłość planety, nie zawsze jednak wprowadzamy je w życie. Tworzy się z tego błędne koło, z którego nie można się wydostać bez podjęcia realnych działań.
Z pomocą nadchodzi marka Electrolux
Marka Electrolux od lat tworzy produkty w jasno określonym celu. Szwedzkie wartości oraz ich integralny i nierozerwalny związek z naturą, troska o środowisko, wiedza
i doświadczenie, funkcjonalność oraz skupienie się na człowieku - to właśnie elementy, które składają się na kształtowanie lepszego i wygodniejszego życia. Marka proponuje rozwiązania, które poprawiają jakość życia i udowadnia, że dbanie o porządek to przede wszystkim zadbanie o swoje samopoczucie oraz zdrowie. Electrolux opracowuje sposoby uczynienia domów wolnymi od szkodliwych alergenów i zanieczyszczeń. Wybierając produkty marki mamy możliwość zmiany stylu życia na bardziej zrównoważony
i wprowadzenia dobrych zmian w codziennym funkcjonowaniu. Badanie „Better living” pokazuje ciekawą zależność. Ankietowani wyrazili chęć wprowadzenia zmian w kierunku stylu życia i poprawy jego jakości. Co ciekawe tylko 32% z nich chce użyć w tym celu oczyszczacza powietrza, by oczyścić dom ze szkodliwych substancji, a 26% uważa, że urządzenie zużywa za dużo energii. Tu mamy do czynienia kolejny raz ze zjawiskiem „green gap”. Widzimy, że respondenci chcą stosować oczyszczacze powietrza w celu zmniejszenia alergenów i zanieczyszczeń w pomieszczeniach, ale jak wynika z raportu, tylko 26% badanych faktycznie z niego korzysta. Dodatkowo, 21% ankietowanych wykazało chęć częstszego odkurzania mieszkania, jednak 31% z nich przyznało, że odkurzanie zajmuje zbyt dużo czasu i wygody, a 25% po prostu nie lubi tego robić. Wyniki pokazują, że odkurzanie często jest postrzegane jako zbyt wielki wysiłek i bezużyteczne działanie. Electrolux zmienia takie postrzeganie, kształtując życie na lepsze, pozwala odkryć na nowo radość, przyczynia się do dobrego samopoczucie i czyni życie bardziej przyjemnym i zrównoważonym dla milionów ludzi.

Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.