Gry komputerowe - rozrywka czy 12-sta muza? | Podcast Edukontra
Coraz częściej szukamy rozrywki w wirtualnym świecie. Aż 16 milionów Polaków gra w gry. 60 proc. z nich gra każdego dnia. Co ciekawe, 47 proc. graczy to kobiety. W Polsce gry produkuje obecnie 440 firm. Tylko w 2019 roku dochody z ich sprzedaży osiągnęły blisko 2,3 mld. zł. Każdego roku na rynku pojawia się 480 nowości (dane GIC i PARP: „The game industry of Poland — Report 2020”).
Dlaczego gry zyskały tak wielką popularność?
Dla dużej części graczy granie to pasja. Dla wielu, to sposób na oderwanie się od rzeczywistości i sposób na relaks. W grach szukamy też adrenaliny i emocji. Lubimy mieć inną tożsamość, zyskiwać nowe umiejętności i… wygrywać. Gry dają również możliwość przynależności do grupy – społeczności gamerów.
Wszystko to sprawia, że gry stały się jednym z naszych najlepszych produktów eksportowych. Polska branża gier od lat jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki oraz kultury kraju.
Wśród największych producentów gier wymienia się: CD PROJEKT, Ten Square Games, PlayWay i 11 bit Studios. CD PROJEKT jest obecnie najwyżej wycenianą spółką na GPW. Któż nie zna tak słynnych gier, jak Wiedźmin czy najnowszy, od dawna wyczekiwany, Cyberpunk 2077?
Gamedev, czyli tworzenie gier komputerowych, to w Polsce stosunkowo nowa branża, lecz wśród branż kreatywnych rozwija się najlepiej. W ostatniej dekadzie rozrosła się na ogromną skalę.
Jaka jest jej przyszłość? Czy w niedługim czasie okulary VR znajdą się na wyposażeniu każdego polskiego domu, tak jak dziś telewizor? Czy gry komputerowe wpisywane będą na listy lektur?
O rozwoju polskiego rynku gamingowego oraz o tym, w jaki sposób gry tworzą najwięksi, rozmawiają:
- dr Justyna Janik – wykładowca, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ;
- Marcin Jaśkiewicz – CEO Simteract, deweloper gier z gatunku premium indie simulation;
- Piotr Gamracy – wicedyrektor ds. sektora kreatywnego w Krakowskim Parku Technologicznym, organizator targów Digital Dragons.
Gaming to jedna z niewielu branż, która zyskała na pandemii.
Posłuchaj podcastu na Spotify:
https://open.spotify.com/episode/6Fp2dts1tWKKPaKXyvrdM2
lub obejrzyj dyskusję z ekspertami na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=-b4wfrJCxxY&t=197s
Projekt Edukontra został sfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu "Dialog".

Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Międzynarodowe mistrzostwa łączą świat szachów i finansjery
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.