Historia stołu
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Stół, który obecnie jest podstawowym wyposażeniem domu, znany jest na świecie od co najmniej VII w. p.n.e. W dawnych czasach tworzono go z płaskiej płyty kamiennej lub drewna i wspierano na trzech nogach lub filarze. Jego pierwotna koncepcja powstała w starożytnym Egipcie, gdzie był używany głównie do spożywania posiłków i gier. Obecnie produkcja stołów zaczęła stanowić sztukę samą w sobie, o czym świadczy sukces wielokrotnie nagradzanej polskiej manufaktury Miloni, słynącej ze szczególnej dbałości o jakość używanego do produkcji stołów drewna i genialnego wzornictwa.
Historia klasycznego stołu jadalnego sięga czasów wczesnych Greków i Rzymian, cywilizacji słynących z zamiłowania do bankietów i choć słowo „stół” pochodzi od łacińskiego słowa „tabula”, najwcześniejsze modele stworzyli starożytni Egipcjanie. Aż do około XVI wieku, kiedy zaczęto zwracać uwagę na meble wyróżniające się stylistycznie, stoły były spotykane znacznie rzadziej niż krzesła czy skrzynie, służące do przechowywania ubrań. W czasach średniowiecznych królowały wielkie prostokątne stoły z desek, przy których najważniejsza osoba zasiadała zazwyczaj w centrum, a goście usadzeni rangą, mieli zwyczaj biesiadować wzdłuż dłuższych boków stołu.
Dekoracyjność stołu zaczęła być ważna około XVI wieku. Stylowe meble stały się wówczas bogato rzeźbione, zawierając toczenia wykonywane na tokarkach nożnych. Do połowy XVII wieku większość stołów była konstruowana przez stolarzy, którzy tworzyli je w sposób podobny jak domy, z kołkami, konstrukcją wpuszczaną oraz masywnymi elementami podtrzymującymi blat. Pod koniec XVII i XVIII wieku stolarze zaczęli wytwarzać bardziej wysublimowane meble, z elementami rzeźbiarskimi, które były fachowo łączone ze sobą dla zwiększenia wytrzymałości za pomocą tzw. „jaskółczego ogona”. Na początku XIX wieku nowe technologie umożliwiły producentom cięcie piłami z napędem wodnym, parowym lub a później elektrycznym oraz maszynowe szlifowanie. W XX wieku stół ponownie się zmienił, a do jego budowy zaczęto używać nowych, niekonwencjonalnych materiałów, takich jak laminat, plastik czy płyta wiórowa, dzięki czemu stały się przystępne dla każdego. Pojawiły się również tak popularne dziś stoły rozkładane.
Powrót do klasycznego rzemiosła
Obecnie producenci stołów z wyższej półki, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom wymagających klientów, dbając o każdy detal, począwszy od wyboru drewna i czasu przeznaczonego na jego suszenie. Poświęcają dużo czasu i zaangażowania, zatrudniając uznanych designerów, wnoszących nowatorskie spojrzenie na proces projektowania. Przykładem takiej współpracy może być kolekcja TUO dla Miloni, autorstwa Tomka Rygalika, projektanta, kuratora i doktora sztuki, cenionego nie tylko w Polsce, ale także na arenie międzynarodowej. Wyjątkowa, nagradzana statuetkami Must Have, czy Diamentu Meblarstwa manufaktura, zlokalizowana w sercu Kaszub, produkcję stołów wyniosła do rangi sztuki, dbając o każdy, najmniejszy nawet szczegół. „Meble Miloni mają nie tylko wyróżniać się wzorniczo, ale przede wszystkim służyć właścicielom przez wiele lat. Z tego powodu dbamy o każdy detal w procesie produkcji. Selekcjonujemy surowiec, który ma do nas przyjechać. Poświęcamy czas, by pojechać do lasu i ustalić, czy dane drewno nas interesuje. Do tworzenia stołów używamy jedynie najlepszych komponentów, gwarantujących trwałość mebla. Wszystkie okucia i elementy metalowe, które wykorzystujemy w produkcji, pochodzą od wiodących europejskich marek. Do zabezpieczenia i pielęgnacji drewna stosujemy najlepsze na rynku oleje, dzięki którym powierzchnia mebli pozostaje właściwie zabezpieczona i aksamitna w dotyku. Choć na polskim rynku jest wielu producentów stołów, można powiedzieć, że naszą manufakturę szczególnie upodobali sobie rodzimi architekci i projektanci wnętrz. Poza wspomnianą wcześniej jakością, odbiorcy doceniają czas, jaki przeznaczamy na poznanie ich preferencji, gustu i stylu. Dzięki temu nasze kolekcje Avangarde, Ox, Deco, Blox, Frame, Fox czy Loft, wpisują się w każdy styl wnętrzarski, a stół od Miloni stał się pożądanym meblem, stworzonym z poszanowaniem natury i tradycyjnego rzemiosła” - mówi o marce jej właściciel Mateusz Nowotnik.
Klienci Miloni doskonale zdają sobie sprawę, że drewno jest specyficznym surowcem, który wymaga dużo cierpliwości. Oczywiście można kupić deski w tartaku, ale wtedy nie ma pewności, jak wyglądała ich przeszłość, a to ma zdecydowany wpływ na jakość w późniejszym użytkowaniu mebla. Dobrze, że na polskim rynku istnieją firmy, którym zależy, by historię drewna poznać od drzewa w lesie, po końcowego klienta, co w przypadku Miloni widać w każdym detalu stołu.
www.miloni.pl

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.