Inteligentna turystyka, czyli jak nowe technologie zmieniają podróże
Branża turystyczna dynamicznie się rozwija, a liczba podróżujących na świecie ma osiągnąć 1,8 mld do 2030 roku – według danych ONZ. Wraz z tym wzrostem zapotrzebowanie na rozwiązania ułatwiające podróżowanie i zwiększające komfort staje się coraz większe. Kluczowe w rozwoju inteligentnej turystyki jest transformacyjne podejście do branży turystycznej, które promuje turystykę i gościnność za pomocą innowacyjnych technologii.
Statystyki pokazują dynamiczny wzrost zainteresowania podróżami, co napędza rozwój technologii w turystyce. Według danych GUS, od stycznia do kwietnia 2024 roku liczba zagranicznych odwiedzających Polskę wyniosła blisko 2 mln. Z kolei w 2023 roku międzynarodowy ruch turystyczny osiągnął 1,3 mld turystów, co stanowi wzrost o 44 proc. w porównaniu do 2022 roku i 88 proc. poziomu sprzed pandemii – wynika z danych ONZ. To ożywienie wspiera gospodarkę, rozwój infrastruktury oraz wymianę kulturową, ale również rozwój technologii.
Unia Europejska definiuje inteligentną turystykę jako dziedzinę wykorzystującą technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) do ułatwiania dostępu do produktów, usług, przestrzeni i doświadczeń związanych z turystyką i hotelarstwem. Oznacza to wprowadzanie rozwiązań korzystnych zarówno dla turystów, jak i przedsiębiorców.
Dostępność tu i teraz
Koncepcja inteligentnej turystyki obejmuje kilka rodzajów i zastosowań, z których każde służy poprawie różnych aspektów podróżowania. Obejmują one systemy z zakresu obsługi transportu w celu zapewnienia bardziej płynnej mobilności lokalnej, np. poprzez nowoczesne parkometry, biletomaty, oraz obsługę płatności bezgotówkowych.
I tak na przykład urządzenia wyposażone w terminale płatnicze umożliwiają w autobusach i tramwajach zakup biletów bezpośrednio w pojeździe, a także przez internet i aplikacje mobilne. Dzięki temu turyści i mieszkańcy mogą łatwo nabywać bilety bez konieczności szukania tradycyjnych punktów sprzedaży ani znajomości lokalnych taryf.
- Nowoczesne technologie płatnicze zyskują na popularności nie tylko w transporcie, ale również w turystyce, obejmując sektory takie jak wypożyczalnie rowerów, samochodów czy opłaty za wstęp do atrakcji turystycznych. Kluczowe jest, aby władze miast, które pragną przyciągać turystów i spełniać oczekiwania swoich mieszkańców, wdrażały również rozwiązania bezgotówkowe – mówi Elżbieta Burliga, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.
Te technologiczne innowacje nie tylko ułatwiają codzienne życie, ale także przyczyniają się do tworzenia bardziej zintegrowanych i przyjaznych miast, gdzie korzystanie z różnych usług jest prostsze i bardziej efektywne.
Smartfonowy survival kit
Innym rodzajem są przyjazne dla użytkownika rozwiązania informacyjne. Smartfony są wypełnione aplikacjami, które ułatwiają życie na wielu poziomach, zwłaszcza podczas podróży. Te przyjazne dla użytkownika opcje mogą pomóc w rezerwacji hoteli, gromadząc oferty z różnych serwisów, co pozwala szybko znaleźć najlepsze propozycje w danym mieście. Bardzo ważne w tym aspekcie są również bezpieczne płatności. Sektor hotelowy jest bowiem szczególnie podatny na oszustwa z powodu konieczności udostępniania przez klientów np. numeru karty lub innych danych wrażliwych.
- Z pomocą może tu przyjść oczywiście technologia. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu mogą być usługi takie jak tokenizacja, preautoryzacja oraz Generator Linków. Ta ostatnia umożliwia szybkie i bezpieczne generowanie linków lub kodów QR do płatności, co eliminuje potrzebę podawania danych wrażliwych. Tokenizacja z kolei przekształca rzeczywiste dane karty w unikalny token, który jest bezużyteczny, jeśli zostanie przechwycony. Preautoryzacja natomiast blokuje określoną kwotę na koncie bankowym, zapewniając bezpieczeństwo transakcji i płatności – dodaje Grzegorz Kucaba, dyrektor ds. eCommerce w Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.
Na rynku są także różnego rodzaju aplikacje nawigacyjne oferują dokładne mapy offline oraz obszerne bazy szlaków turystycznych, ułatwiając planowanie tras i nawigację. Aplikacje podróżnicze umożliwiają znalezienie najdogodniejszych połączeń transportowych, dostarczają informacje o lokalnych atrakcjach i pomagają zarządzać finansami, śledząc kursy wymiany walut na bieżąco.
Technologiczne przygody: muzea z wirtualną rzeczywistością
Inteligentna turystyka może również obejmować rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), umożliwiające turystom odkrywanie zabytków i atrakcji w zupełnie nowy sposób. Wśród muzeów oferujących wirtualne spacery są m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego, Kopalnia Soli w Wieliczce czy Guggenheim Museum w Nowym Jorku. VR i AR pozwalają na tworzenie interaktywnych wystaw, gdzie zwiedzający mogą wchodzić w interakcję z cyfrowymi rekonstrukcjami historycznych miejsc i wydarzeń. Na przykład Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie oferuje interaktywne doświadczenia, które pozwalają odkrywać wczesne etapy polskiej państwowości.
Technologie, które ułatwiają życie
Inteligentna turystyka przynosi korzyści zarówno turystom, jak i mieszkańcom. Tym pierwszym zapewnia większą wygodę i łatwiejszy dostęp do informacji o atrakcjach, opcjach transportu i innych dostępnych usługach. Usprawnia również planowanie i nawigację. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość ożywia zaś ich ulubione miejsca.
Przyszłość turystyki jest bez wątpienia inteligentniejsza i bardziej obiecująca niż kiedykolwiek wcześniej, oferując wizję świata, w którym podróże harmonijnie łączą nowoczesną technologię z duchem przygody.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.