Komunikaty PR

Iwana Wyrypajew w Polsce. Artysta wyklęty przez Rosję wraca z nowym spektaklem

2024-06-11  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 1.8 MB )

Już 26 czerwca na deskach warszawskiego Teatru Dramatycznego odbędzie się premiera „Mahamaya Electronic Devices”, sztuki autorstwa uznanego dramatopisarza i laureata Paszportu Polityki Iwana Wyrypajewa. To dynamiczne przedstawienie składające się w całości z pytań i odpowiedzi, które prowokują widzów do eksploracji własnej natury. Producentem jest startup Big Water, oprawę spektaklu stanowią grafiki komputerowe zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz muzyka Jacka Jędrasika.

Premiera odbędzie się w dniach 26-27 czerwca w Warszawie na scenie głównej Teatru Dramatycznego (Pl. Defilad 1) o godz. 19:00.
BILETY DOSTĘPNE SĄ W PORTALU KICKET

Po bardzo dobrze przyjętej premierze w londyńskim teatrze Sadler's Wells najnowsza sztuka Iwana Wyrypajewa „Mahamaya Electronic Devices” pod koniec czerwca zadebiutuje w Warszawie. Aktorzy występujący na scenie nie wcielają się w żadną rolę, jedynie prowadzą ze sobą bezosobowy dialog, który prześwietla ukryte aspekty ludzkiej egzystencji. Tytuł sztuki nawiązuje do pochodzącego z filozofii Wschodu pojęcia „mahamaya” – wielkiej iluzji angażującej świadomość człowieka i przesłaniającej prawdę. 

Spektakl zawiera połączenie transowej muzyki elektronicznej oraz teatru na żywo, prezentując narrację, która prowokuje myślenia, oszałamia wizualnie, ale też daje dużo przyjemności. „Mahamaya” pyta o istotne kwestie związane ze społeczeństwem, psychologią, filozofią, technologią i sztuczną inteligencją. Widzowie w Wielkiej Brytanii, ale także w Mołdawii, chwalili spektakl za jego artystyczną doskonałość i głęboki wpływ, jaki wywarł na ich życie. Jak wielu zauważyło, prawdziwa wartość „Mahamaya” leży w aktywnym uczestnictwie, tylko ono pozwoli w pełni zrozumieć jej głębię i znaczenie. 

Oprawę „Mahamaya” stanowią grafiki zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz elektroniczna muzyka Jacka Jędrasika. Scenografia składa się wyłącznie ekranów, krzeseł i ekranu. Sztuka w całości odbywa się w języku angielskim. 

– Pracując nad wystawieniem spektaklu „Mahamaya” myśleliśmy o współczesnym, progresywnym widzu, dla którego codziennością jest ekran komputera lub klimat szklanego biurowca, ale też poszukiwanie odpowiedzi na pytania o świat, w którym żyje i który współtworzy – mówi Iwan Wyrypajew. – W końcu teatr to miejsce, gdzie można zapytać o wszystko, a my żyjemy w świecie, w którym wszyscy się boją, także zadawania pytań – dodaje.

Ukraiński kontekst “Mahamaya Electronic Devices”
W grudniu 2023 r. reżyser Iwan Wyrypajew został zaocznie skazany przez sąd w Moskwie na 8 lat więzienia za rzekome prowadzenie działalności dezinformacyjnej, a rosyjskie MSZ wystawiło za nim list gończy. Powstająca w tych trudnych okolicznościach „Mahamaya” nie pozostaje więc obojętna na wydarzenia, jakie rozgrywają się aktualnie na świecie, dotykając również aspektów jak wojna czy dyktatura.

Sztuka „Mahamaya Electronic Devices” tworzona jest przez zespół z wielu krajów, zgromadzony wokół Fundacji TEAL HOUSE. Fundacja powstała w 2009 roku jako miejsce służące rozwojowi integralnym łączącym aspekty fizyczne, psychiczne i intelektualne oraz poziom duchowy człowieka. Pomysłodawcami projektu są Karolina Gruszka oraz Iwan Wyrypajew. Po wybuchu wojny w Ukrainie misja TEAL HOUSE rozszerzyła się o pomoc dla migrantów.

Aktywistów zebranych wokół TEAL HOUSE połączyła nie tylko tragedia związana z pełnoskalową inwazją ze strony Rosji, ale także silna potrzeba rozwoju. Zespół tworzą reżyserzy, aktorzy, artyści, dramatopisarze, menedżerowie teatralni i biznesowi, instruktorzy jogi i medytacji, psychologowie i nauczyciele, którzy trudną sytuację, w której się znaleźli wykorzystują do własnego rozwoju duchowego oraz jako okazję do pomocy innym.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Teatr ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI Biuro prasowe
2024-12-20 | 12:00

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

Już w styczniu młodzi widzowie Teatru Pinokio w Łodzi wyruszą w niezwykłą podróż do świata dziecięcej wyobraźni i przyjaźni. Właśnie rozpoczęły się próby do spektaklu
Teatr SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
2024-12-18 | 16:00

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”

– To oczywiste, że szukaliśmy umiejętności, aktorskich i wokalnych. Ale chcieliśmy też czegoś więcej: takiej nieopisywalnej iskry i różnorodności osobowości – tak
Teatr TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
2024-12-16 | 14:00

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.   KOMFORTKI, SKRZYNECZKI I POMIESZCZENIE PIELĘGNACYJNE DLA MALUCHÓW     Teatr Pinokio w Łodzi po raz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Zawiązku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.

Prawo

Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli

W ciągu ostatnich kilku lat liczba uchyleń od szczepień obowiązkowych dzieci i młodzieży zwiększyła się prawie dwukrotnie – z 48,6 tys. w 2019 roku do 87,3 tys. w 2023 roku – wynika z danych NIZP PZH-PIB. W efekcie coraz więcej zapomnianych chorób powraca i rośnie liczba zachorowań m.in. na odrę czy krztusiec. Wraz rosnącym odsetkiem odmów powracają pomysły, by uzależnić od szczepień miejsce w żłobku czy przedszkolu, ale eksperci podkreślają, że potrzebna jest przede wszystkim edukacja rodziców.

Media

Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca

Drifterka podkreśla, że niektóre zadania w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” były na tyle wymagające, że kończyły się kontuzjami i urazami. Karolina Pilarczyk zaznacza, że największą motywacją była dla niej możliwość zmierzenia się z uznanymi sportowcami, których podziwia od lat. Ma też świadomość, że różni się od pozostałych uczestników formatu, ponieważ jej dyscyplina koncentruje się nie na przygotowaniu fizycznym, ale na umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego, gdzie kluczowe są refleks, panowanie nad emocjami i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.