Komunikaty PR

Iwana Wyrypajew w Polsce. Artysta wyklęty przez Rosję wraca z nowym spektaklem

2024-06-11  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 1.8 MB )

Już 26 czerwca na deskach warszawskiego Teatru Dramatycznego odbędzie się premiera „Mahamaya Electronic Devices”, sztuki autorstwa uznanego dramatopisarza i laureata Paszportu Polityki Iwana Wyrypajewa. To dynamiczne przedstawienie składające się w całości z pytań i odpowiedzi, które prowokują widzów do eksploracji własnej natury. Producentem jest startup Big Water, oprawę spektaklu stanowią grafiki komputerowe zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz muzyka Jacka Jędrasika.

Premiera odbędzie się w dniach 26-27 czerwca w Warszawie na scenie głównej Teatru Dramatycznego (Pl. Defilad 1) o godz. 19:00.
BILETY DOSTĘPNE SĄ W PORTALU KICKET

Po bardzo dobrze przyjętej premierze w londyńskim teatrze Sadler's Wells najnowsza sztuka Iwana Wyrypajewa „Mahamaya Electronic Devices” pod koniec czerwca zadebiutuje w Warszawie. Aktorzy występujący na scenie nie wcielają się w żadną rolę, jedynie prowadzą ze sobą bezosobowy dialog, który prześwietla ukryte aspekty ludzkiej egzystencji. Tytuł sztuki nawiązuje do pochodzącego z filozofii Wschodu pojęcia „mahamaya” – wielkiej iluzji angażującej świadomość człowieka i przesłaniającej prawdę. 

Spektakl zawiera połączenie transowej muzyki elektronicznej oraz teatru na żywo, prezentując narrację, która prowokuje myślenia, oszałamia wizualnie, ale też daje dużo przyjemności. „Mahamaya” pyta o istotne kwestie związane ze społeczeństwem, psychologią, filozofią, technologią i sztuczną inteligencją. Widzowie w Wielkiej Brytanii, ale także w Mołdawii, chwalili spektakl za jego artystyczną doskonałość i głęboki wpływ, jaki wywarł na ich życie. Jak wielu zauważyło, prawdziwa wartość „Mahamaya” leży w aktywnym uczestnictwie, tylko ono pozwoli w pełni zrozumieć jej głębię i znaczenie. 

Oprawę „Mahamaya” stanowią grafiki zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz elektroniczna muzyka Jacka Jędrasika. Scenografia składa się wyłącznie ekranów, krzeseł i ekranu. Sztuka w całości odbywa się w języku angielskim. 

– Pracując nad wystawieniem spektaklu „Mahamaya” myśleliśmy o współczesnym, progresywnym widzu, dla którego codziennością jest ekran komputera lub klimat szklanego biurowca, ale też poszukiwanie odpowiedzi na pytania o świat, w którym żyje i który współtworzy – mówi Iwan Wyrypajew. – W końcu teatr to miejsce, gdzie można zapytać o wszystko, a my żyjemy w świecie, w którym wszyscy się boją, także zadawania pytań – dodaje.

Ukraiński kontekst “Mahamaya Electronic Devices”
W grudniu 2023 r. reżyser Iwan Wyrypajew został zaocznie skazany przez sąd w Moskwie na 8 lat więzienia za rzekome prowadzenie działalności dezinformacyjnej, a rosyjskie MSZ wystawiło za nim list gończy. Powstająca w tych trudnych okolicznościach „Mahamaya” nie pozostaje więc obojętna na wydarzenia, jakie rozgrywają się aktualnie na świecie, dotykając również aspektów jak wojna czy dyktatura.

Sztuka „Mahamaya Electronic Devices” tworzona jest przez zespół z wielu krajów, zgromadzony wokół Fundacji TEAL HOUSE. Fundacja powstała w 2009 roku jako miejsce służące rozwojowi integralnym łączącym aspekty fizyczne, psychiczne i intelektualne oraz poziom duchowy człowieka. Pomysłodawcami projektu są Karolina Gruszka oraz Iwan Wyrypajew. Po wybuchu wojny w Ukrainie misja TEAL HOUSE rozszerzyła się o pomoc dla migrantów.

Aktywistów zebranych wokół TEAL HOUSE połączyła nie tylko tragedia związana z pełnoskalową inwazją ze strony Rosji, ale także silna potrzeba rozwoju. Zespół tworzą reżyserzy, aktorzy, artyści, dramatopisarze, menedżerowie teatralni i biznesowi, instruktorzy jogi i medytacji, psychologowie i nauczyciele, którzy trudną sytuację, w której się znaleźli wykorzystują do własnego rozwoju duchowego oraz jako okazję do pomocy innym.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Teatr ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI Biuro prasowe
2024-12-20 | 12:00

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

Już w styczniu młodzi widzowie Teatru Pinokio w Łodzi wyruszą w niezwykłą podróż do świata dziecięcej wyobraźni i przyjaźni. Właśnie rozpoczęły się próby do spektaklu
Teatr SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
2024-12-18 | 16:00

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”

– To oczywiste, że szukaliśmy umiejętności, aktorskich i wokalnych. Ale chcieliśmy też czegoś więcej: takiej nieopisywalnej iskry i różnorodności osobowości – tak
Teatr TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
2024-12-16 | 14:00

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.   KOMFORTKI, SKRZYNECZKI I POMIESZCZENIE PIELĘGNACYJNE DLA MALUCHÓW     Teatr Pinokio w Łodzi po raz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Transport

Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.