Iwana Wyrypajew w Polsce. Artysta wyklęty przez Rosję wraca z nowym spektaklem
Już 26 czerwca na deskach warszawskiego Teatru Dramatycznego odbędzie się premiera „Mahamaya Electronic Devices”, sztuki autorstwa uznanego dramatopisarza i laureata Paszportu Polityki Iwana Wyrypajewa. To dynamiczne przedstawienie składające się w całości z pytań i odpowiedzi, które prowokują widzów do eksploracji własnej natury. Producentem jest startup Big Water, oprawę spektaklu stanowią grafiki komputerowe zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz muzyka Jacka Jędrasika.
Premiera odbędzie się w dniach 26-27 czerwca w Warszawie na scenie głównej Teatru Dramatycznego (Pl. Defilad 1) o godz. 19:00.
BILETY DOSTĘPNE SĄ W PORTALU KICKET
Po bardzo dobrze przyjętej premierze w londyńskim teatrze Sadler's Wells najnowsza sztuka Iwana Wyrypajewa „Mahamaya Electronic Devices” pod koniec czerwca zadebiutuje w Warszawie. Aktorzy występujący na scenie nie wcielają się w żadną rolę, jedynie prowadzą ze sobą bezosobowy dialog, który prześwietla ukryte aspekty ludzkiej egzystencji. Tytuł sztuki nawiązuje do pochodzącego z filozofii Wschodu pojęcia „mahamaya” – wielkiej iluzji angażującej świadomość człowieka i przesłaniającej prawdę.
Spektakl zawiera połączenie transowej muzyki elektronicznej oraz teatru na żywo, prezentując narrację, która prowokuje myślenia, oszałamia wizualnie, ale też daje dużo przyjemności. „Mahamaya” pyta o istotne kwestie związane ze społeczeństwem, psychologią, filozofią, technologią i sztuczną inteligencją. Widzowie w Wielkiej Brytanii, ale także w Mołdawii, chwalili spektakl za jego artystyczną doskonałość i głęboki wpływ, jaki wywarł na ich życie. Jak wielu zauważyło, prawdziwa wartość „Mahamaya” leży w aktywnym uczestnictwie, tylko ono pozwoli w pełni zrozumieć jej głębię i znaczenie.
Oprawę „Mahamaya” stanowią grafiki zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz elektroniczna muzyka Jacka Jędrasika. Scenografia składa się wyłącznie ekranów, krzeseł i ekranu. Sztuka w całości odbywa się w języku angielskim.
– Pracując nad wystawieniem spektaklu „Mahamaya” myśleliśmy o współczesnym, progresywnym widzu, dla którego codziennością jest ekran komputera lub klimat szklanego biurowca, ale też poszukiwanie odpowiedzi na pytania o świat, w którym żyje i który współtworzy – mówi Iwan Wyrypajew. – W końcu teatr to miejsce, gdzie można zapytać o wszystko, a my żyjemy w świecie, w którym wszyscy się boją, także zadawania pytań – dodaje.
Ukraiński kontekst “Mahamaya Electronic Devices”
W grudniu 2023 r. reżyser Iwan Wyrypajew został zaocznie skazany przez sąd w Moskwie na 8 lat więzienia za rzekome prowadzenie działalności dezinformacyjnej, a rosyjskie MSZ wystawiło za nim list gończy. Powstająca w tych trudnych okolicznościach „Mahamaya” nie pozostaje więc obojętna na wydarzenia, jakie rozgrywają się aktualnie na świecie, dotykając również aspektów jak wojna czy dyktatura.
Sztuka „Mahamaya Electronic Devices” tworzona jest przez zespół z wielu krajów, zgromadzony wokół Fundacji TEAL HOUSE. Fundacja powstała w 2009 roku jako miejsce służące rozwojowi integralnym łączącym aspekty fizyczne, psychiczne i intelektualne oraz poziom duchowy człowieka. Pomysłodawcami projektu są Karolina Gruszka oraz Iwan Wyrypajew. Po wybuchu wojny w Ukrainie misja TEAL HOUSE rozszerzyła się o pomoc dla migrantów.
Aktywistów zebranych wokół TEAL HOUSE połączyła nie tylko tragedia związana z pełnoskalową inwazją ze strony Rosji, ale także silna potrzeba rozwoju. Zespół tworzą reżyserzy, aktorzy, artyści, dramatopisarze, menedżerowie teatralni i biznesowi, instruktorzy jogi i medytacji, psychologowie i nauczyciele, którzy trudną sytuację, w której się znaleźli wykorzystują do własnego rozwoju duchowego oraz jako okazję do pomocy innym.
![URODZINOWE BUSZOWANIE ZA KULISAMI PINOKIA Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1804037743,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
URODZINOWE BUSZOWANIE ZA KULISAMI PINOKIA
![S·PLOT – NOWY FESTIWAL TEATRU PINOKIO W ŁODZI](/files/_uploaded/glownekonf_1302738692,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
S·PLOT – NOWY FESTIWAL TEATRU PINOKIO W ŁODZI
![Night Fever Dinner Show w Manuarte](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Gwiazdy
![](/files/1922771799/poplawska-boks-plany-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.
Konsument
Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
![](/files/1922771799/wojtasik-regulacje-2-foto,w_133,r_png,_small.png)
– Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy,w_133,r_png,_small.png)
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.