Jak dostrzec plusy w pandemii i efektywniej wydawać budżet marketingowy?
Koszty w firmie trzeba liczyć zawsze, ale w czasach kryzysu, jest to szczególnie ważne. Zamiast jednak w panice i na oślep ciąć budżet marketingowy, warto zastanowić się, jak efektywniej wydawać pieniądze „tu i teraz”. To pozwoli zapewnić firmie przewagę nad konkurentami w przyszłości.
Działy marketingu stają obecnie przed ogromnym wyzwaniem. Jak temu sprostać?
Wiele agencji marketingowych uważnie obserwuje rynek w dobie pandemii COVID-19 i dostrzega, że wiele firm znacznie ogranicza budżet marketingowy. Cięcie kosztów to pierwszy, intuicyjny krok podejmowany przez zarządy. To częsty ruch, choć nierzadko katastrofalny w skutkach. Zachowawcza postawa może chwilowo pozwoli odczuć oszczędności, ale długofalowo odsunie markę od klienta. Kiedy opadnie koronawirusowy kurz, klient – nawet nieświadomie – wybierze tę markę, z którą miał stały kontakt, także w czasie kryzysu.
Zasada efektywności: niekoniecznie „więcej”, ale „skuteczniej”
Koronawirus w ciągu kilku tygodni zmienił funkcjonowanie całego świata. Warto w tej sytuacji spojrzeć na swój mix marketingowy i zadać sobie kilka istotnych pytań. Jak zachować się w nowej sytuacji – zamrozić działania czy je zmodyfikować? Czekać czy być aktywnym? Oszczędzać pieniądze czy wydawać je inaczej niż dotychczas? Jedyna słuszna odpowiedź to jednak dostosować się do nowych warunków i działać na zmienionych zasadach. Kto wie, być może relacje zbudowane teraz będą trwalsze niż inne?
Pandemia to w wielu przypadkach dobry czas, aby poszukać miejsc, w których warto się zaktywizować. Paradoksalnie koronawirus ma swoje dobre strony – świat offline w dużej mierze przeszedł do świata online, a zwiększenie działań w digitalu pozwala na szybszy i skuteczniejszy wgląd w wyniki marketingu. Widoczne jest także zwiększenie aktywności internautów w social mediach. Potwierdza to agencja Soul & Mind, która bazując na wieloletnim doświadczeniu i przyglądając się aktualnym trendom, widzi m.in. znaczący wzrost zainteresowania konkursami konsumenckimi w social mediach.
– Dzięki temu, że konsumenci pozostali w domach, widoczny jest znaczący wzrost liczby zgłoszeń do akcji prosprzedażowych, których promocja jest też dużo tańsza niż przed wybuchem COVID-19. Łatwiej też sprawdzać realizację celów akcji digitalowych – choćby w ramach budowania zasięgu, zaangażowania czy konwersji – powiedział Maciej Zaremba, CEO Soul & Mind Group.
Dzięki narzędziom analitycznym możemy dostrzec słabe strony naszych działań i na bieżąco dążyć do ich poprawy. Być może to idealny czas, aby przemyśleć na nowo sposoby dotarcia do klientów – większość z nich jest przecież w domach i spędza w Internecie więcej czasu niż zwykle. A to daje nam więcej szans na zainicjowanie kontaktu i wejście w interakcję. Sukcesem komunikacyjnym nie jest jednak ilość komunikatów marketingowych, ale skuteczność, z jaką docierają i przekładając się na osiąganie założonych celów. Więcej postów w mediach społecznościowych, więcej POSM, więcej reklam czy nowych projektów opakowań, nie oznacza, że marka jest czytelniejsza i atrakcyjniejsza dla klienta. Z pewnością oznacza to, że firma ponosi wyższe koszty wyprodukowania i wdrożenia tych działań. Ale czy poniesione koszty rzeczywiście wpływają na realizację założonych celów? Czy wyniki przeprowadzonych działań są satysfakcjonujące? Czy nie można osiągnąć więcej w ramach założonego budżetu?
Komunikuj skuteczniej, nie wydając więcej
W trudnych gospodarczo czasach szansę na wygraną mają wszyscy ci, którzy do marketingu podejdą w sposób przemyślany, działając długofalowo i konsekwentnie. Dlatego nie należy ograniczać się do pytania „z jakich działań mogę zrezygnować?”. Warto przeprowadzić także audyt marketingowy. Wskaże on mocne i słabe strony naszych działań zarówno w kontekście klientów, konkurencji, jak i realizacji przyjętych celów. Następnie trzeba poszukać możliwości optymalizacji i modyfikacji działań, by dostosować je do aktualnej sytuacji rynkowej i strategii rozwoju firmy. To z kolei da nam szansę na jak najefektywniejsze wykorzystanie budżetu w kontekście zakładanych celów rynkowych.
– Optymalizując działania, należy właściwie rozłożyć siły, środki i akcenty na najefektywniejsze pod kątem docierania do grupy docelowej kanały komunikacji klienta z marką, a także poszukać odpowiedniego balansu między narzędziami takimi jak np. strona internetowa, social media, materiały wsparcia sprzedaży czy wygląd produktu i jego opakowania. Dobrze dobrana strategia komunikacji sprawi, że wybrane narzędzia będą się wzajemnie uzupełniać, a marka skorzysta na efekcie komunikacyjnej synergii – powiedział Maciej Zaremba, CEO Soul & Mind Group.
Dlaczego warto optymalizować budżet i działania marketingowe?
– Przeprowadzenie optymalizacji działań marketingowych ze specjalistami to gwarancja większej widoczności i konkurencyjności przy zachowaniu dyscypliny budżetowej. Dobrze, by były to osoby z zewnątrz firmy, gdyż mają świeże spojrzenie na sprawy, które dla długoletnich pracowników firmy mogą nie być widoczne – dodaje Maciej Zaremba z Soul & Mind.
Wybór powinien paść na ekspertów z doświadczeniem, którzy będą dla firmy doradcami i partnerami, a nie tylko wykonawcami. W procesie audytu agencja prezentuje nie tylko możliwości komunikacyjne, ale także sposoby ich wykorzystania, oraz treści uwzględniające trendy, istotne z punktu widzenia produktu/usługi oraz grupy docelowej.
Jeśli szukasz firmy, która wykona dla Ciebie audyt marketingowy, dobrze trafiłeś.
Odwiedź www.soulandmind.pl lub napisz: wspolpraca@soulandmind.pl.
Więcej o agencji Soul & Mind znajdziesz tutaj:
https://www.facebook.com/soulandmindgroup/
Ponad 60% kobiet prowadzących biznes doświadczyło kryzysu psychicznego
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców
Santander Bank wybrał McCANN Poland do obsługi kreatywnej segmentów MŚP i Young
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
Artysta przyznaje, że w branży muzycznej są ludzie, którzy zamiast wspierać młodych wykonawców w budowaniu kariery, po prostu chcą tylko zarobić na swoich „podopiecznych”. Dawid Kwiatkowski przestrzega więc wszystkich, którzy stają na scenie „Must Be the Music” i innych talent show, by nie ufali każdemu, kto się do nich odezwie po programie i zaproponuję współpracę, bo bardzo możliwe, że będzie mu zależało tylko na tym, by wykorzystać ich „pięć minut” dla własnych korzyści. On sam również padł ofiarą takich oszustów i musiał walczyć z nimi w sądzie.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Podróże
Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
Były piłkarz przyznaje, że z perspektywy uczestników program „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” to bardzo wymagające przedsięwzięcie. Dla niego ten format okazał się nie tylko testem fizycznym, ale także emocjonalnym, bo trzeba było stawić czoła zarówno rywalom, jak i własnym słabościom. Radosław Majdan zdradza też, że emocji nie brakowało już na lotnisku. Tuż po przylocie do Grecji okazało się bowiem, że jego walizka zaginęła. Na szczęście miał przy sobie kilka zapasowych ubrań.