Komunikaty PR

Jak ekologicznie organizować życie w domu? Oto 7 sposobów

2024-07-24  |  13:56

Dbanie o najwyższe dobre wspólne, czyli planetę, to dziś nasz wspólny obowiązek i chyba każdy zdaje sobie z tego sprawę. Ale nie każdy wie, jak w codziennym życiu w swoich czterech ścianach dołączyć do zielonej strony mocy. Przedstawiamy 7 praktycznych porad, które pomogą nam wszystkim żyć bardziej ekologicznie na co dzień.

Lipiec Wolny od Plastiku to globalny ruch, zapoczątkowany ponad dekadę temu w Australii i szybko zdobywający popularność na całym globie. To dlatego, że coraz więcej osób zastanawia się, jak żyć w zgodzie ze środowiskiem naturalnym i minimalizować swój ślad węglowy. Ekologiczny styl życia nie musi wiązać się wyłącznie z systemowymi zmianami na gruncie międzynarodowej polityki czy funkcjonowania globalnych korporacji. Ani z wielkimi poświęceniami czy znaczącymi wydatkami (wręcz przeciwnie!), może też dotyczyć mikroskali. Jednym z kluczowych miejsc, gdzie możemy wprowadzać małą ekologiczną rewolucję, jest nasze własne domostwo. Wystarczy kilka prostych zmian, aby nasza prywatna oaza stała się przyjazna dla przyrody.

Poznajmy 7 metod, które przybliżą nad do tego celu.

1. Oszczędzajmy wodę

To nie tylko kwestia ekologii, ale również oszczędności. Wybierajmy prysznic zamiast długich kąpieli w wannie pełnej wody, używajmy zmywarki zamiast myć naczynia ręcznie i dbajmy o szczelność kranów. Dobrym pomysłem jest także inwestowanie w baterie z eko-przyciskami, które ograniczają zbędny wypływ wody. Tak samo jak w słuchawkę prysznicową z perlatorem, skutecznie ograniczającym ilość wytryskiwanej z niej wody.  Dodajmy do tego, że jeśli zgromadzimy wodę w beczce na deszczówkę, możemy użyć do podlewania roślin w ciepłe dni.

2. Nie marnujmy żywności

Marnowanie jedzenia to jedna z głównych zmor, szczególnie na Zachodzie. Pamiętajmy, że w krajach trzeciego świata głód dotyczy ciągle sporej części społeczeństw, szczególnie dzieci. Dlatego planowanie posiłków, robienie listy konkretnych zakupów i unikanie lawirowania z wózkiem między półkami marketów na pusty żołądek to podstawowe kroki, które pomogą zmniejszyć ilość wyrzucanej żywności. Sprawdzajmy też w sklepach daty ważności jedzenia, by nie musieć go wyrzucać na następny dzień. Możemy również zamrażać nadwyżki jedzenia lub przerabiać je na nowe potrawy. Jeśli zostaje nam dużo jedzenia, rozważmy oddanie go najbardziej potrzebującym.

3. Ograniczmy plastik i jednorazowe opakowania

Cała ludzkość zużywa ok. milion plastikowych butelek na minutę (średnio 156 plastikowych butelek na osobę rocznie). Prognozuje się, że jeśli nie zaczniemy poważnie temu przeciwdziałać, do 2050 r. w oceanach i morzach będzie pływać więcej plastiku niż ryb. Co więcej, 91 proc. plastiku na świecie nie ulega recyklingowi, zaś jego rozkład trwa… 450 lat! Wystarczy też podkreślić, że zgodnie z raportem brytyjskich naukowców z Uniwersytetu w Newcastle, każdy człowiek pochłania nawet 5 g plastiku na tydzień. To w przybliżeniu tyle, ile potrzeba do… wyprodukowania karty płatniczej. Ilość ta przekłada się na spożycie 21 g plastiku miesięcznie i ok. 250 g w skali roku.

Co w związku z tym? Unikajmy jednorazowych torebek foliowych, plastikowych naczyń i sztućców. Zamiast tego korzystajmy z wielorazowych toreb materiałowych, metalowych słomek i kubków. Wybierajmy produkty bez plastiku i pakowane w materiały biodegradowalne. A co ze sprzątaniem? Warto zainteresować się EzeeTabs – holenderskimi nowatorskimi kapsułkami do czyszczenia różnych powierzchni, w tym kuchni, łazienki, szkła, butelek czy urządzeń. Wystarczy napełnić butelkę wielokrotnego użytku letnią wodą z kranu i rozpuścić w niej biodegradowalną tabletkę. Tak oto uzyskujemy uniwersalny środek czyszczący i unikamy każdorazowego zabierania ciężkich plastikowych butelek jednorazowego użytku.

4. Kupujmy ubrania z sensem

Przemyślane zakupy odzieżowe to klucz do zrównoważonej mody. Wybierajmy ubrania dobrej jakości, które posłużą na lata a nie jeden sezon. Kupujmy ciuchy z drugiej ręki, wspierajmy marki stosujące ekologiczne oraz naturalne materiały, zamiast poliestrowego szaleństwa. Zastanówmy się też nad recykling ubrań - przerabianiem, oddawaniem lub ich sprzedażą.

5. Segregujmy śmieci

Prawidłowa segregacja odpadów to dziś synonim ekologicznego życia. Oddzielajmy plastik, szkło, papier i odpady organiczne. Używajmy właściwych pojemników do segregacji i oddawajmy zużyte baterie oraz sprzęt elektroniczny do odpowiednich punktów zbiórki. Tak niewiele, a efekty będą wymierne.

6. Wybierajmy kosmetyki i środki czystości bez chemii

Stosujmy naturalne kosmetyki i detergenty, bez freonu czy innych szkodliwych substancji. A może by tak pokusić się o stworzenie własnych, przyjaznych naturze preparatów? Ograniczymy w ten sposób ilość szkodliwych substancji chemicznych w swoich czterech kątach i środowisku.

7. Oszczędzajmy prąd

Last but not least. Postawmy na wybór energooszczędnych urządzeń AGD (lodówki, zmywarki czy pralki klasy A+++), wymieniajmy żarówki na LED-owskie i ocieplajmy dom, by uniknąć strat w energii. Pamiętajmy, aby nie zostawiać niepotrzebnie sprzętu elektronicznego w trybie czuwania oraz odłączać ładowarki od sieci zakończeniu ich pracy. To proste kroki, które przynoszą realne oszczędności na rachunkach za energię.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć

Architekt niezwykle miło wspomina współpracę z Katarzyną Dowbor przy realizacji programu „Nasz nowy dom”. I mimo że nie jest już ona gospodynią tego formatu, to nadal utrzymują ze sobą kontakt, wymieniają się doświadczeniami i mają wiele wspólnych tematów do rozmów. Maciej Pertkiewicz zaznacza, że na planie zdjęciowym prezenterka nie przyglądała się kolejnym etapom remontów z założonymi rękami, ale brała w nich czynny udział, by jak najwięcej się nauczyć. Nie bała się żadnej pracy, pomagała zrywać tynki, malować ściany czy też montować poszczególne elementy wyposażenia.

Konsument

Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.

Gwiazdy

Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek

Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.