Jak Polacy jedzą na wyjeździe urlopowym? Nowy raport
-
Marka Cateromarket zbadała zagadnienia związane z odżywianiem się Polaków podczas urlopu. W ankiecie wzięło udział ponad 1000 osób, które wyjeżdżają na wakacje przynajmniej raz w roku na minimum tydzień.
-
Okazało się, że dla niemal ¾ z nas jedzenie stanowi ważny aspekt podróżowania.
-
Najbardziej lubimy odwiedzać lokalne knajpki i restauracje, a koszt jedzenia i picia na tygodniowym wyjeździe kształtuje się najczęściej w przedziale między 200 a 600 zł za osobę.
-
Podejście Polaków do kwestii wyżywienia różni się jednak w zależności od tego, czy spędzamy urlop w kraju, czy wyjeżdżamy za granicę.
-
Podczas wyjazdu nie zawsze przestrzegamy zasad zdrowego odżywiania, a prawie połowie z nas zdarzyło się wrócić z urlopu z uczuciem przybrania na wadze.
Nie ma udanych wakacji bez dobrego jedzenia – tak w skrócie można opisać podejście Polaków do odżywiania się podczas urlopu. Próbowanie nowych potraw pomaga nam lepiej poznać odwiedzane miejsca, lokalne zwyczaje i kulturę, co idealnie wpisuje się w panujący od kilku lat trend turystyki kulinarnej.
54% respondentów nie żałuje pieniędzy na jedzenie podczas urlopu. Prawie tyle samo (52%) próbuje odtworzyć w domu dania poznane na wakacjach. 43% badanych przyznaje, że przynajmniej raz stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, a niemal połowie zapytanych Polaków zdarzyło się wrócić z wakacji z wrażeniem przytycia. Więcej ciekawych danych znajdziemy w raporcie „Podróże z apetytem, czyli jak Polacy jedzą na wakacjach?”, opublikowanym przez porównywarkę diet pudełkowych Cateromarket we współpracy z Elephate.
Co i gdzie jemy na wakacjach?
69% badanych na wakacyjny wypoczynek zazwyczaj wybiera miejsca w Polsce, a pozostali udają się za granicę. Jedni i drudzy najbardziej preferują wyżywienie w lokalnych restauracjach – średnio to 59% respondentów. Wśród turystów krajowych drugą pod względem popularności opcją jest samodzielne przygotowywanie jedzenia (27%). Z kolei osoby wyjeżdżające za granicę stawiają bardziej na wygodę, decydując się na all inclusive (36%). W obu przypadkach na trzecim miejscu znalazło się częściowe wyżywienie w hotelu (średnio wybiera je 24% respondentów).
Polacy nie oszczędzają na wakacyjnych smakołykach
Określony budżet na wyżywienie podczas wyjazdów wypoczynkowych co czwarty badany zakłada czasami, co trzeci zazwyczaj, a tylko 12% robi to zawsze. Podczas tygodniowego urlopu na jedzenie i picie (tylko dla siebie) wydajemy najczęściej 201-400 zł lub 401-600 zł – twierdzi tak odpowiednio 27% i 26% respondentów. Przejadanie kwoty 601-800 zł deklaruje 17% ankietowanych, a 801-1000 zł co dziesiąta osoba (większe pieniądze na ten cel częściej wydajemy podczas pobytu za granicą). Nieco ponad połowa respondentów twierdzi, że podczas urlopu nie żałuje pieniędzy na jedzenie, a tylko 16% stara się wtedy na nim oszczędzać.
Kuchnia śródziemnomorska zdobyła nasze serca
Najmilsze kulinarne wspomnienia z wakacji Polacy wiążą z krajami nad Morzem Śródziemnym, w szczególności doceniając serwowane tam ryby, owoce morza czy włoską pizzę. Pozytywne skojarzenia mamy też z urlopu spędzanego w Polsce, szczególnie na wybrzeżu czy w górach. Aż 81% respondentów deklaruje, że nie boi się nowych smaków i podczas wyjazdu chętnie próbuje nieznanych wcześniej potraw (co więcej, ponad połowa stara się je odtworzyć po powrocie do domu). Częstym zwyczajem jest przywożenie do domu kulinarnych pamiątek w postaci lokalnych przysmaków czy trunków – praktykuje to 62% badanych.
Wakacje od pracy i… zdrowego odżywiania
Wyniki badania wskazują, że na wyjeździe wakacyjnym odżywiamy się mniej zdrowo niż na co dzień. 42% Polaków przyznaje wprost, że zwraca wtedy mniejszą uwagę na to, co je. Za to często zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów przed wakacjami, bowiem 43% badanych przynajmniej raz stosowało dietę odchudzającą przed sezonem urlopowym.
Więcej na ten temat można przeczytać w raporcie opublikowanym na stronie Cateromarket: https://cateromarket.pl/blog/jak-polacy-jedza-na-wakacjach
Nowość w stałej ofercie marki Grześki!
Colian rozszerza podniebną ekspansję!
Oranżada Hellena partnerem Sopot Festiwal Top of the Top!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Media
Cezary Pazura: Zbliża się premiera serialu „Teściowie 2”. Już niedługo zaczynamy kręcić trzecią serię
Aktor już teraz zachęca do oglądania perypetii Nagórskich i Ledwoniów w kolejnej odsłonie serialu „Teściowie”, która jesienią pojawi się na antenie Polsatu. Zaznacza też, że jego bohater Zenon będzie się zmagał z nie lada dylematami. Produkcja cieszy się dużą popularnością wśród widzów, bo w krzywym zwierciadle pokazuje współczesne obyczaje i stare jak świat konflikty pokoleniowe. Cezary Pazura zdradza też, że już rozpoczęły się prace nad trzecią serią.
Ochrona środowiska
Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało
Pomalowanie dachów budynków na biało lub pokrycie ich odblaskową powłoką może się przyczynić do schłodzenia temperatury w dużych, gęsto zaludnionych miastach o ponad 1°C. Białe dachy są pod tym względem skuteczniejsze nawet niż pokryte roślinnością zielone dachy czy panele słoneczne – pokazało badanie przeprowadzone w Londynie przez naukowców z UCL. – Pomalowanie dachu na biało jest bardzo tanie i proste, nie trzeba niczego zmieniać w strukturze budynku – wskazuje główny autor badania, dr Oscar Brousse z UCL Bartlett School Environment, Energy & Resources.
Problemy społeczne
Rządowy program refundacji in vitro może poprawić statystyki dzietności. W Polsce spadek liczby urodzeń sukcesywnie się pogłębia
W 2023 roku urodziło się 272 tys. dzieci – o 33 tys. mniej niż jeszcze rok wcześniej i zarazem najmniej od końca II wojny światowej. Wskaźnik dzietności plasuje się dużo poniżej wartości, która gwarantuje zastępowalność pokoleń, a przyrost naturalny już od lat pozostaje ujemny. W poprawie tych statystyk może pomóc działający od czerwca br. rządowy program refundacji in vitro. – Z doświadczeń międzynarodowych wiemy, że takie programy pozytywnie wpływają na dzietność i zwiększają ją w sposób znaczny – mówi Michał Modro, radca prawny zajmujący się obszarem zdrowia. Jak wskazuje, oprócz refundacji samej procedury potrzebna jest też jednak szersza edukacja społeczeństwa, bo w Polsce stygmatyzacja par, które zdecydowały się na in vitro oraz dzieci poczętych tą metodą, wciąż jest dość częstym problemem.