Komunikaty PR

Jak poprawnie czytać etykiety i nie marnować żywności?

2021-09-29  |  13:40
Do pobrania Komunikat ( 0.1 MB )

Większość Polaków czyta etykiety kupowanych produktów. Jak wynika z badania Ipsos, z różną częstotliwością robi to aż 76% badanych[1]. Przy tym najważniejszą dla nich informacją jest termin przydatności do spożycia (68%)[2]. Czy jednak każdy potrafi poprawnie zinterpretować znajdujące się na opakowaniu daty? Okazuje się, że nie. Dlatego marka Winiary łączy siły z Too Good To Go i dołącza do kampanii „Często Dobre Dłużej” – jej celem jest ułatwienie konsumentom poprawnego rozumienia dat ważności i ograniczenie marnowania wciąż dobrych produktów. 

Według danych Federacji Polskich Banków Żywności[3], aż 64% dorosłych nie wie co tak naprawdę oznaczają daty umieszczone na opakowaniach produktów spożywczych. Nie potrafią oni wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed”, a „należy spożyć do”. Co istotne, 10%[4] żywności marnuje się właśnie na skutek niezrozumienia etykiet z datami ważności, a to z kolei prowadzi do wyrzucania dobrych produktów.

Dlatego też marka Winiary dołączyła do kampanii „Często Dobre Dłużej” realizowanej przez Too Good To Go i na opakowaniach swoich wybranych artykułów będzie umieszczać specjalne piktogramy opatrzone hasłami „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj”, które zachęcają, by przy użyciu tych trzech zmysłów zweryfikować, czy produkt po  upływie daty minimalnej trwałości wciąż jest dobry do spożycia. Współpraca jest częścią kampanii Winiary „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”, w ramach której marka prowadzi działania edukacyjne i podpowiada konsumentom jak ograniczyć marnowanie żywności w domu, zachęcając ich do m.in. planowania zakupów i odpowiedzialnego gotowania, a także dzielenia się produktami z potrzebującymi.

Na czym polega różnica w zapisie?

Oznaczenie „najlepiej spożyć przed” odnosi się do jakości produktu, a producent zobowiązuje się, że nie zmieni on swoich właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Żywność po jej upływie wciąż będzie bezpieczna do spożycia. To konsument sam może sprawdzić czy w jego ocenie produkt wciąż może zostać spożyty.

Z kolei określenie „należy spożyć do” odnosi się głównie do świeżej i łatwo psującej się żywności. Po upływie daty podanej na opakowaniu produkt uznawany jest za niebezpieczny dla zdrowia i nie można go spożywać.

Terminy „najlepiej spożyć przed” lub „najlepiej spożyć przed końcem” określają datę minimalnej trwałości produktu i także po tej dacie mogą być dobre do spożycia. Dlatego przed wyrzuceniem zapakowanej żywności zawsze warto poddać ją testowi trzech zmysłów, by uniknąć niepotrzebnego wyrzucania jedzenia – komentuje Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé Polska i dodaje – Także my jako konsumenci możemy mieć wpływ na to, jak długo produkt będzie nadawał się do spożycia. Warto zapoznać się z informacją dotyczącą rekomendowanego sposobu przechowywania i się do niego stosować. Pamiętajmy też aby unikać wystawiania żywności na takie czynniki, jak słońce, bardzo wysokie temperatury czy wilgoć.

„Często Dobre Dłużej” to pierwsza taka kampania w Polsce. Została zainaugurowana 29 września, czyli w Dniu Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności ONZ.

Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy całego zespołu Too Good To Go oraz naszych Partnerów zaowocowały inauguracją kampanii „Często Dobre Dłużej”. Bez nich nie byłoby to możliwe. To milowy krok w kierunku edukowania konsumentów co tak naprawdę oznaczają daty: „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed”. Chcemy pomóc ludziom zrozumieć, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji powinni się kierować swoimi zmysłami – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go w Polsce.

Oprócz marki Winiary należącej do Nestlé, w kampanii udział biorą takie firmy i marki jak: Brodowski Owoce, Cherry Tree, Danone, Danio, FRoSTA, Herbapol, Kaufland, Pan Pomidor, Pszczelarz Kozacki, Puffins, Spiżarnia Rydzyńska, Zjedz sobie.

Jej patronem honorowym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a partnerami Federacja Polskich Banków Żywności, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Izba Handlu, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Firma Chr. Hansen. Marka Auchan postanowiła wesprzeć kampanię pod kątem edukacyjnym.

 


[1] IPSOS, Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków Edycja 2021. Badanie było realizowane od lipca do sierpnia 2021 metodą TAPI (w domach respondentów przy użyciu tabletów) na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+, reprezentatywnej ze względu na: płeć, wiek, wykształcenie, region i wielkość miejscowości; N=804;

[2] j.w. (dane dla osób, którym zdarza się czytać etykiety n=611)

[3]https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2020/01/Banki-%C5%BBywno%C5%9Bci_-Raport-Nie-marnuj-jedzenia-2019.pdf

[4] https://ec.europa.eu/food/safety/food-waste/eu-actions-against-food-waste/date-marking-and-food-waste_en

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Pizza Hut wprowadza cyfrowe rozwiązania dla miłośników pizzy w Polsce Biuro prasowe
2024-10-01 | 11:20

Pizza Hut wprowadza cyfrowe rozwiązania dla miłośników pizzy w Polsce

Pizza Hut Polska wprowadza cyfrowe innowacje, które odmienią doświadczenia klientów. Rozmaite technologie, takie jak kody QR pozwalające składać zamówienia online do
Żywienie PFHBiPM podsumowuje projekt
2024-09-30 | 14:00

PFHBiPM podsumowuje projekt

PFHBiPM od niemal 30 lat wspiera hodowców w ich codziennej pracy, realizując szereg przedsięwzięć, których celem jest promocja konsumpcji mleka. Z końcem 2021 roku
Żywienie Jak wołowina z USA zmieniała rynek kulinarny nad Wisłą
2024-09-27 | 18:00

Jak wołowina z USA zmieniała rynek kulinarny nad Wisłą

Budowanie rynku wołowiny premium w Polsce to proces, który rozpoczął się niemal dwie dekady temu, kiedy steki były jeszcze egzotycznym rarytasem. Obecnie Polacy coraz chętniej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Margaret: Wymowa języka francuskiego jest dla mnie bardzo wymagająca. Teraz znowu zaśpiewam w tym języku i mam nadzieję, że pójdzie mi lepiej

Wokalistka już po raz drugi w swojej karierze została zaproszona do udziału w show French Touch. Pięć lat temu na scenie towarzyszył jej Willy William i w duecie zaśpiewali utwór „Ego”. Margaret zaznacza, że nie było to łatwe zadanie, bo po prostu nie zna języka francuskiego. I do tej pory w tej kwestii nic się nie zmieniło, bo choć podoba jej się brzmienie tego języka i lubi słuchać Francuzów, to jej samej dużą trudność sprawia wymowa poszczególnych słów. Dlatego też i tym razem liczy na wyrozumiałość artysty, z którym będzie współpracować.

Media

Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi

W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle aktorka zdradza, że zawodowo jest teraz mocno zaangażowana w dwa projekty. Pracuje nad kolekcją bielizny dla znanej marki i nad kanałem wideo, w którym będzie testowała menu w różnych warszawskich restauracjach i rozmawiała z ciekawymi gośćmi. Przed wakacjami Monika Mrozowska zaskoczyła też diametralną zmianą fryzury, ale jak podkreśla – ta metamorfoza nie była wyrazem ekstrawagancji, nie chodziło też o charakteryzację do nowej roli.

Transport

Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki

Naukowcy z Australii sprawdzili, w jakim stopniu turystyka wpływa na naszą kondycję oraz jaki ma wpływ na ciało i psychikę. Wykorzystali do tego teorię stosowaną do tej pory w fizyce. Wnioski nie są jednoznaczne. Podróżowanie sprzyja poprawie zdrowia, pozytywnie oddziałując na najważniejsze układy w organizmie, i opóźnia proces starzenia, ale wyjazdy mogą mieć też negatywne konsekwencje, w postaci np. większego narażenia na choroby zakaźne, wypadki czy przemoc.