Komunikaty PR

Jak składać reklamację za opóźniony lub odwołany lot?

2024-08-09  |  13:40

Wyjeżdżając na upragnione i długo planowane wakacje, oczekujemy samych dobrych chwil. Marzymy o słońcu, relaksie na plaży, odkrywaniu i zwiedzaniu nowych miejsc. Niestety, może zdarzyć się, że na wakacje wylecimy z opóźnieniem lub nasz lot zostanie odwołany.

Co wtedy zrobić? Jak postępować w takich sytuacjach? Oto poradnik Join UP!

Rozporządzenie WE nr 261/2004 ustanawia wspólne zasady dotyczące odszkodowania i pomocy dla pasażerów linii lotniczych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia. Oto kroki, jak ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z tym rozporządzeniem:

Krok 1: Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie

Pasażerowie mogą mieć prawo do odszkodowania, jeśli:

- Lot rozpoczynał się na lotnisku w Unii Europejskiej lub przylatywał do UE i był obsługiwany przez przewoźnika z UE.

- Doszło do odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia wynoszącego co najmniej:

a) dwie godziny w przypadku lotów do 1 500 km;

b) trzy godziny w przypadku lotów pomiędzy krajami Unii Europejskiej dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 km;

c) cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

- Przyczyna problemu nie była spowodowana nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć  (np. złe warunki pogodowe, strajki, kataklizmy, np. potopy, trzęsienia ziemi).

Krok 2: Zbierz dokumentację

Zbierz wszystkie dokumenty związane z podróżą, takie jak:

- Bilety lotnicze i karty pokładowe;

- Potwierdzenia rezerwacji;

- Dokumentacja korespondencji z linią lotniczą (e-maile, listy).

Krok 3: Skontaktuj się z linią lotniczą

Napisz formalną reklamację do linii lotniczej, w której:

- Opiszesz szczegóły problemu (data, numer lotu, trasa).

- Dołączysz kopie wszystkich dokumentów.

- Wskażesz swoje żądanie odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004.

Kontakt do konkretnej linii lotniczej znajdziesz na ich stronie www.

Krok 4: Czekaj na odpowiedź

Termin na rozpatrzenie reklamacji określa Prawo Lotnicze. Linia lotnicza ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli przewodnik nie udzielił odpowiedzi w tym czasie, uznaje się, że reklamacja została rozpatrzona pozytywnie.

Krok 5: Złóż skargę do organu nadzoru

Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje żądanie lub nie odpowie w odpowiednim czasie, możesz złożyć skargę do odpowiedniego organu nadzoru w kraju, w którym miało miejsce zdarzenie. W Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). https://www.ulc.gov.pl/pl/

Krok 6: Rozważ inne środki prawne

Jeśli powyższe kroki nie przyniosą rezultatu, możesz:

- Skorzystać z pomocy mediatora lub organizacji ochrony konsumentów.

- Wystąpić na drogę sądową, składając pozew przeciwko linii lotniczej.


Przykładowy wzór reklamacji do linii lotniczej

[Twoje imię i nazwisko]

[Twój adres]

[Data]

 

[Nazwa linii lotniczej]

[Adres linii lotniczej]

Szanowni Państwo,

Niniejszym składam reklamację w związku z [odmową przyjęcia na pokład / odwołaniem lotu / dużym opóźnieniem] lotu numer [numer lotu] na trasie [trasa] w dniu [data].

Zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004 przysługuje mi odszkodowanie w wysokości [kwota odszkodowania, jeśli znana] EUR W załączeniu przesyłam kopie dokumentów potwierdzających moją rezerwację oraz sytuację, jaka miała miejsce.

Proszę o rozpatrzenie mojej reklamacji i odpowiedź w terminie 30 dni. W przypadku braku odpowiedzi lub odmowy złożę skargę do odpowiedniego organu nadzoru oraz podejmę inne kroki prawne.

Z poważaniem,

[Twoje imię i nazwisko]

[Podpis]


Ważne kwoty odszkodowań

- 250 EUR – dla lotów do 1500 km.

- 400 EUR – dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz dla innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km.

- 600 EUR – dla wszystkich innych lotów niż określone powyżej.

Upewnij się, że masz wszystkie dokumenty i postępuj zgodnie z powyższymi krokami, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie odszkodowania.

 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże BRAK ZDJĘCIA
2024-08-09 | 11:00

Nowy program poleceń dla użytkowników Travelist.pl

Portal rezerwacyjny Travelist.pl wprowadził nowy, atrakcyjny program poleceń dla swoich klientów. Akcja opiera się na prostych i przejrzystych zasadach – za każdą poleconą osobę, która zrealizuje pobyt
Podróże BRAK ZDJĘCIA
2024-08-09 | 10:00

Ruszyła hotelowa wyprzedaż – Summer Black Weeks na Travelist

Półmetek wakacji to doskonała okazja, by zaplanować wymarzony wypoczynek w Polsce lub za granicą – jeszcze tego lata, w chłodniejszych miesiącach albo w kolejnym sezonie. Na portalu rezerwacyjnym Travelist.pl
Podróże Dlaczego Polacy jeżdżą na city breaki? Chcą więcej zwiedzać i płacić mniej
2024-08-08 | 12:00

Dlaczego Polacy jeżdżą na city breaki? Chcą więcej zwiedzać i płacić mniej

Z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Leonardo Hotels wynika, że więcej niż co trzecia osoba korzysta z wyjazdów w modelu city break aż kilka razy w roku. Wiemy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Beata Pawlikowska: Wiele razy planowałam życie w różnych miejscach z dala od Polski. Kupiłam nawet kawałek dżungli w Amazonii

Podróżniczka zaznacza, że choć do tej pory przemierzyła świat wzdłuż i wszerz, odwiedzając wiele nietuzinkowych zakątków, to najbardziej ze wszystkich ukochała sobie dżunglę amazońską. Ma do tego miejsca ogromny sentyment, lubi tam wracać i ładować życiowe akumulatory. Jak zaznacza, przebywanie wśród Indian, którzy są niezwykle dobrzy, prawdomówni i uczciwi, przywraca jej wiarę w ludzi i w lepszy świat. Beata Pawlikowska cieszy się również z tego, że kiedyś udało jej się kupić kawałek dżungli i ten wyjątkowy nabytek ma dla niej szczególne znaczenie.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Ochrona środowiska

Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami

Sosna zwyczajna, świerk pospolity, modrzew europejski i brzoza brodawkowata zajmują dziś 75 proc. powierzchni lasów w Polsce. Te cztery gatunki są najbardziej wrażliwe na wzrost temperatury i jego pośrednie skutki. Wielomiesięczne okresy suszy i gwałtowne huragany osłabiają drzewostany, które następnie padają ofiarą patogenów pojawiających się w naszym klimacie. – Nie grozi nam wylesienie, tylko wyparcie jednych gatunków przez inne. W konsekwencji czeka nas rewolucyjna zmiana ekosystemów – ocenia przyrodnik, dr hab. Krzysztof Świerkosz, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego.