Komunikaty PR

Jak składać reklamację za opóźniony lub odwołany lot?

2024-08-09  |  13:40

Wyjeżdżając na upragnione i długo planowane wakacje, oczekujemy samych dobrych chwil. Marzymy o słońcu, relaksie na plaży, odkrywaniu i zwiedzaniu nowych miejsc. Niestety, może zdarzyć się, że na wakacje wylecimy z opóźnieniem lub nasz lot zostanie odwołany.

Co wtedy zrobić? Jak postępować w takich sytuacjach? Oto poradnik Join UP!

Rozporządzenie WE nr 261/2004 ustanawia wspólne zasady dotyczące odszkodowania i pomocy dla pasażerów linii lotniczych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia. Oto kroki, jak ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z tym rozporządzeniem:

Krok 1: Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie

Pasażerowie mogą mieć prawo do odszkodowania, jeśli:

- Lot rozpoczynał się na lotnisku w Unii Europejskiej lub przylatywał do UE i był obsługiwany przez przewoźnika z UE.

- Doszło do odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia wynoszącego co najmniej:

a) dwie godziny w przypadku lotów do 1 500 km;

b) trzy godziny w przypadku lotów pomiędzy krajami Unii Europejskiej dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 km;

c) cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

- Przyczyna problemu nie była spowodowana nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć  (np. złe warunki pogodowe, strajki, kataklizmy, np. potopy, trzęsienia ziemi).

Krok 2: Zbierz dokumentację

Zbierz wszystkie dokumenty związane z podróżą, takie jak:

- Bilety lotnicze i karty pokładowe;

- Potwierdzenia rezerwacji;

- Dokumentacja korespondencji z linią lotniczą (e-maile, listy).

Krok 3: Skontaktuj się z linią lotniczą

Napisz formalną reklamację do linii lotniczej, w której:

- Opiszesz szczegóły problemu (data, numer lotu, trasa).

- Dołączysz kopie wszystkich dokumentów.

- Wskażesz swoje żądanie odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004.

Kontakt do konkretnej linii lotniczej znajdziesz na ich stronie www.

Krok 4: Czekaj na odpowiedź

Termin na rozpatrzenie reklamacji określa Prawo Lotnicze. Linia lotnicza ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli przewodnik nie udzielił odpowiedzi w tym czasie, uznaje się, że reklamacja została rozpatrzona pozytywnie.

Krok 5: Złóż skargę do organu nadzoru

Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje żądanie lub nie odpowie w odpowiednim czasie, możesz złożyć skargę do odpowiedniego organu nadzoru w kraju, w którym miało miejsce zdarzenie. W Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). https://www.ulc.gov.pl/pl/

Krok 6: Rozważ inne środki prawne

Jeśli powyższe kroki nie przyniosą rezultatu, możesz:

- Skorzystać z pomocy mediatora lub organizacji ochrony konsumentów.

- Wystąpić na drogę sądową, składając pozew przeciwko linii lotniczej.


Przykładowy wzór reklamacji do linii lotniczej

[Twoje imię i nazwisko]

[Twój adres]

[Data]

 

[Nazwa linii lotniczej]

[Adres linii lotniczej]

Szanowni Państwo,

Niniejszym składam reklamację w związku z [odmową przyjęcia na pokład / odwołaniem lotu / dużym opóźnieniem] lotu numer [numer lotu] na trasie [trasa] w dniu [data].

Zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004 przysługuje mi odszkodowanie w wysokości [kwota odszkodowania, jeśli znana] EUR W załączeniu przesyłam kopie dokumentów potwierdzających moją rezerwację oraz sytuację, jaka miała miejsce.

Proszę o rozpatrzenie mojej reklamacji i odpowiedź w terminie 30 dni. W przypadku braku odpowiedzi lub odmowy złożę skargę do odpowiedniego organu nadzoru oraz podejmę inne kroki prawne.

Z poważaniem,

[Twoje imię i nazwisko]

[Podpis]


Ważne kwoty odszkodowań

- 250 EUR – dla lotów do 1500 km.

- 400 EUR – dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz dla innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km.

- 600 EUR – dla wszystkich innych lotów niż określone powyżej.

Upewnij się, że masz wszystkie dokumenty i postępuj zgodnie z powyższymi krokami, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie odszkodowania.

 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Chuseok – największe koreańskie święto jesieni i plonów Biuro prasowe
2024-09-06 | 11:00

Chuseok – największe koreańskie święto jesieni i plonów

Chuseok, nazywane także koreańskim Świętem Dziękczynienia, jest jednym z najważniejszych świąt w Korei Południowej. Przypada na 15. dzień 8. miesiąca księżycowego, co zazwyczaj
Podróże Szewski poniedziałek, czyli sezon urlopowy w ubezpieczeniach komunikacyjnych
2024-09-05 | 01:00

Szewski poniedziałek, czyli sezon urlopowy w ubezpieczeniach komunikacyjnych

Coraz więcej liści pod drzewami, wcześniej zapadający zmierzch oraz chłodne poranki i wieczory to niewątpliwe sygnały, że za nami kolejny sezon wakacyjny. To dobry moment, by podsumować,
Podróże Urlop dla zdrowia, czyli sezon wakacyjny w ubezpieczeniach podróżnych
2024-09-05 | 01:00

Urlop dla zdrowia, czyli sezon wakacyjny w ubezpieczeniach podróżnych

Dźwięk szkolnego dzwonka oznacza, że szczyt sezonu urlopowego już za nami. Bez względu na cel i kierunek wyjazdu, troska o zdrowie jest kluczowa, aby móc w pełni móc cieszyć

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Media

Gabi Drzewiecka: Wysiłek fizyczny podczas realizacji zdjęć do „Azja Express” był straszny. Całe moje jestestwo czuło ten ból wyjazdu

Po zakończeniu nagrań do najnowszej edycji programu „Azja Express” Gabi Drzewiecka i Jagna Niedzielska zgodnie przyznają, że ten projekt dostarczył im wielu różnorodnych wrażeń, jednak przyjmując propozycję udziału w nim, nie do końca były świadome, na co tak naprawdę się piszą. Ta ekstremalna wyprawa okazała się bowiem wręcz ponad ich siły. Dziennikarce trudno było dotrzymać kroku innym, a z kolei jej koleżanka już przed wylotem zmagała się z poważną kontuzją. Obie uczestniczki reality show narzekają też na miejscowe jedzenie. Tym razem format nagrywany był w Gruzji, Turcji i Uzbekistanie.

Edukacja

Wraz z kolejnymi szczeblami edukacji spada odsetek uczniów lubiących matematykę. To nie tylko kwestia trudności przedmiotu, ale i sposobu nauczania

Około 75 proc. uczniów klas IV w szkołach podstawowych deklaruje, że lubi matematykę. W pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej takich osób jest już tylko około 28 proc., a niemal tyle samo czuje przed nią strach – wynika z międzynarodowych badań TIMMS i PISA. Choć pod względem wiedzy matematycznej w międzynarodowych rankingach polscy uczniowie wypadają całkiem nieźle, to wciąż widać braki w istotnych umiejętnościach, na które podstawa programowa kładzie nacisk.