Jakimi kierowcami są Polacy? Niemal 70% z nich przyznaje sobie najwyższą notę
Według wyników najnowszej ankiety BlaBlaCar niemal 70% kierowców korzystających z platformy ocenia swoje umiejętności jazdy na 5 w pięciostopniowej skali. Wśród podróżujących z platformą, także 63% pasażerów przyznaje kierowcom najwyższą ocenę. Badani zapytani o najważniejsze cechy idealnego kierowcy wskazują szybkość reakcji i umiejętność przewidywania wydarzeń na drodze.
Polacy o sobie: za kierownicą jesteśmy mistrzami
Już w 2022 roku polscy kierowcy wysoko ocenili swoje umiejętności jazdy samochodem. Według badania Polskiej Izby Ubezpieczeniowej aż 96% respondentów postrzega siebie jako dobrych kierowców, a 82% twierdzi, że zawsze trafnie ocenia sytuacje na drodze. Dodatkowo 59% ocenia swoje umiejętności wyżej niż przeciętny kierowcy w Polsce.
Tegoroczne badanie BlaBlaCar potwierdza dobrą samoocenę Polaków za kierownicą. Pasażerowie korzystający z platformy oceniają umiejętności kierowców tak samo wysoko, jak oceniają je sami kierowcy. Wśród pasażerów, aż 63% oceniło umiejętności kierowców, z którymi podróżowali, na najwyższą możliwą ocenę – 5 w skali od 1 do 5. Dodatkowe 29% przyznało ocenę 4, co potwierdza, że zdecydowana większość użytkowników BlaBlaCar czuje się bezpiecznie i pewnie podczas wspólnych podróży. Kierowcy oferujący przejazdy na platformie również mają wysokie poczucie własnych umiejętności – 68% z nich oceniło swoje umiejętności na 5, a 28% na 4.
Wyniki badania potwierdza liczba kierowców, którzy otrzymali status Super Driver wśród społeczności BlaBlaCar. W Polsce jest 251 tys. aktywnych kierowców używających platformy BlaBlaCar. Status Super Driver został wprowadzony w 2023 roku i do tej pory otrzymało go już ponad 13 tysięcy użytkowników. Musieli spełnić kilka istotnych warunków: utrzymywać niską liczbę anulacji rezerwacji, szybko odpowiadać na zapytania i dbać o wysokie oceny od pasażerów - także poprzez bezpieczną i komfortową jazdę.
- Mówiąc wprost, niektórzy są przykładnymi kierowcami. W ramach podziękowania przyznajemy tym wyjątkowym użytkownikom status Super Drivera. Co 6 miesięcy sprawdzamy, które osoby spełniają kryteria świadczące o tym, że są świetnymi kierowcami. Pasażerowie lubią wiedzieć, z kim będą podróżować, a bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas priorytetem. Dlatego tak ważne jest, by kierowcy mieli zweryfikowany profil - to warunek konieczny do wyróżnienia odznaką Super Driver - komentuje Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar.
Cechy idealnego kierowcy – bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Pasażerowie biorący udział w badaniu podkreślili, że najważniejsze cechy idealnego kierowcy to przede wszystkim:
- Umiejętność szybkiego reagowania na nagłe sytuacje (68%),
- Zdolność do przewidywania zachowań innych uczestników ruchu (56%),
- Pełne skupienie na prowadzeniu pojazdu (51%).
Z kolei kierowcy uważają, że najważniejsze jest: przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu (80%) oraz szybkie reagowanie w nagłych sytuacjach (71%).
Dla pasażerów kluczową rolę w wyborze przejazdu na platformie odgrywają oceny wcześniejszych przejazdów kierowcy – aż 80% respondentów wskazało, że to główny czynnik, na który zwracają uwagę. Ważne są także informacje o preferencjach podczas podróży np. nastawienie do rozmów czy muzyki (42%) oraz ilość opublikowanych wcześniej przejazdów (40%).
Preferowane towarzystwo – rozmowność i poczucie humoru
Pasażerowie BlaBlaCar preferują towarzystwo osób rozmownych, towarzyskich oraz z poczuciem humoru. Aż 67% respondentów wskazało, że lubi podróżować z gadatliwymi współpasażerami, a kolejne 67% ceni sobie poczucie humoru. Prawie połowa (49%) pasażerów przyznała, że lubi słuchać ciekawych historii i anegdot podczas podróży.
Wśród odpowiedzi na otwarte pytanie do pasażerów i kierowców pojawiły się liczne inspirujące i zabawne historie. Jeden z pasażerów opowiedział o kierowcy, który okazał się pasjonatem historii Dywizjonu 303 i przeprowadził towarzyszy podróży przez historyczny wykład, inny wspominał o podróży z kierowcą, który na co dzień zawodowo otwiera sejfy. Zdarzyły się także niezwykłe przypadki – jedna z pasażerek spotkała podczas podróży koleżankę z przedszkola po wielu latach braku kontaktu.
*Badanie BlaBlaCar zostało przeprowadzone w sierpniu 2024 r. na bazie użytkowników platformy. W ankiecie wzięło udział 815 kierowców, którzy oferują wspólne przejazdy poprzez BlaBlaCar oraz 675 pasażerów, którzy korzystają z platformy. Ankieta dla obu grup respondentów składała się z 4 pytań (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru).

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.