Jakimi kierowcami są Polacy? Niemal 70% z nich przyznaje sobie najwyższą notę
Według wyników najnowszej ankiety BlaBlaCar niemal 70% kierowców korzystających z platformy ocenia swoje umiejętności jazdy na 5 w pięciostopniowej skali. Wśród podróżujących z platformą, także 63% pasażerów przyznaje kierowcom najwyższą ocenę. Badani zapytani o najważniejsze cechy idealnego kierowcy wskazują szybkość reakcji i umiejętność przewidywania wydarzeń na drodze.
Polacy o sobie: za kierownicą jesteśmy mistrzami
Już w 2022 roku polscy kierowcy wysoko ocenili swoje umiejętności jazdy samochodem. Według badania Polskiej Izby Ubezpieczeniowej aż 96% respondentów postrzega siebie jako dobrych kierowców, a 82% twierdzi, że zawsze trafnie ocenia sytuacje na drodze. Dodatkowo 59% ocenia swoje umiejętności wyżej niż przeciętny kierowcy w Polsce.
Tegoroczne badanie BlaBlaCar potwierdza dobrą samoocenę Polaków za kierownicą. Pasażerowie korzystający z platformy oceniają umiejętności kierowców tak samo wysoko, jak oceniają je sami kierowcy. Wśród pasażerów, aż 63% oceniło umiejętności kierowców, z którymi podróżowali, na najwyższą możliwą ocenę – 5 w skali od 1 do 5. Dodatkowe 29% przyznało ocenę 4, co potwierdza, że zdecydowana większość użytkowników BlaBlaCar czuje się bezpiecznie i pewnie podczas wspólnych podróży. Kierowcy oferujący przejazdy na platformie również mają wysokie poczucie własnych umiejętności – 68% z nich oceniło swoje umiejętności na 5, a 28% na 4.
Wyniki badania potwierdza liczba kierowców, którzy otrzymali status Super Driver wśród społeczności BlaBlaCar. W Polsce jest 251 tys. aktywnych kierowców używających platformy BlaBlaCar. Status Super Driver został wprowadzony w 2023 roku i do tej pory otrzymało go już ponad 13 tysięcy użytkowników. Musieli spełnić kilka istotnych warunków: utrzymywać niską liczbę anulacji rezerwacji, szybko odpowiadać na zapytania i dbać o wysokie oceny od pasażerów - także poprzez bezpieczną i komfortową jazdę.
- Mówiąc wprost, niektórzy są przykładnymi kierowcami. W ramach podziękowania przyznajemy tym wyjątkowym użytkownikom status Super Drivera. Co 6 miesięcy sprawdzamy, które osoby spełniają kryteria świadczące o tym, że są świetnymi kierowcami. Pasażerowie lubią wiedzieć, z kim będą podróżować, a bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas priorytetem. Dlatego tak ważne jest, by kierowcy mieli zweryfikowany profil - to warunek konieczny do wyróżnienia odznaką Super Driver - komentuje Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar.
Cechy idealnego kierowcy – bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Pasażerowie biorący udział w badaniu podkreślili, że najważniejsze cechy idealnego kierowcy to przede wszystkim:
- Umiejętność szybkiego reagowania na nagłe sytuacje (68%),
- Zdolność do przewidywania zachowań innych uczestników ruchu (56%),
- Pełne skupienie na prowadzeniu pojazdu (51%).
Z kolei kierowcy uważają, że najważniejsze jest: przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu (80%) oraz szybkie reagowanie w nagłych sytuacjach (71%).
Dla pasażerów kluczową rolę w wyborze przejazdu na platformie odgrywają oceny wcześniejszych przejazdów kierowcy – aż 80% respondentów wskazało, że to główny czynnik, na który zwracają uwagę. Ważne są także informacje o preferencjach podczas podróży np. nastawienie do rozmów czy muzyki (42%) oraz ilość opublikowanych wcześniej przejazdów (40%).
Preferowane towarzystwo – rozmowność i poczucie humoru
Pasażerowie BlaBlaCar preferują towarzystwo osób rozmownych, towarzyskich oraz z poczuciem humoru. Aż 67% respondentów wskazało, że lubi podróżować z gadatliwymi współpasażerami, a kolejne 67% ceni sobie poczucie humoru. Prawie połowa (49%) pasażerów przyznała, że lubi słuchać ciekawych historii i anegdot podczas podróży.
Wśród odpowiedzi na otwarte pytanie do pasażerów i kierowców pojawiły się liczne inspirujące i zabawne historie. Jeden z pasażerów opowiedział o kierowcy, który okazał się pasjonatem historii Dywizjonu 303 i przeprowadził towarzyszy podróży przez historyczny wykład, inny wspominał o podróży z kierowcą, który na co dzień zawodowo otwiera sejfy. Zdarzyły się także niezwykłe przypadki – jedna z pasażerek spotkała podczas podróży koleżankę z przedszkola po wielu latach braku kontaktu.
*Badanie BlaBlaCar zostało przeprowadzone w sierpniu 2024 r. na bazie użytkowników platformy. W ankiecie wzięło udział 815 kierowców, którzy oferują wspólne przejazdy poprzez BlaBlaCar oraz 675 pasażerów, którzy korzystają z platformy. Ankieta dla obu grup respondentów składała się z 4 pytań (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru).

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.