Komunikaty PR

Jan Sikora jest właścicielem pracowni Sikora Wnętrza, ponadto prowadzi Pracownię

2021-06-09  |  13:20
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Do pobrania jpg ( 0.38 MB )

Jan Sikora jest właścicielem pracowni Sikora Wnętrza, ponadto prowadzi Pracownię Przestrzeni Publicznych na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Architektura jest jego pasją, którą chętnie dzieli się z innymi – przekazuje wiedzę studentom, w mediach społecznościowych relacjonuje postępy remontów i budów, występuje jako ekspert podczas wydarzeń związanych z projektowaniem wnętrz. Projekty jego autorstwa zyskały uznanie w Polsce i zagranicą, czego dowodem są liczne prestiżowe nagrody. W tym roku Jan Sikora na zaproszenie marki Geberit dołączył do grona jurorów w 23. edycji konkursu „Projekt Łazienki 2021”.

Jest Pan wykładowcą akademickim i na co dzień ma kontakt ze studentami. Co dziś inspiruje młodych ludzi, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie architektury? Czy coś się zmieniło od czasu, kiedy Pan był studentem?

Młodych ludzi inspirują i kształtują podróże – zarówno po świecie, jak i w głąb siebie – oraz ludzie z którymi współpracują. Drugi człowiek, relacje z nim, poznawanie jego opinii, pomagają zobaczyć swoją twórczość i projekty z innej perspektywy. Myślę, że dziś młody człowiek ma dużo większą szansę wyjścia „out of the box”. Dynamizm współczesnej rzeczywistości i świat cyfrowy stanowią niezwykłe pole działania i źródło inspiracji. Kiedy ja byłem studentem, wszystko działo się wolniej, byliśmy mniej „światowi” i mniej obyci z technologią, która się dopiero pojawiała w projektowym mainstreamie.

Jakie według Pana trzeba mieć umiejętności i cechy charakteru, żeby zostać dobrym architektem i wybić się w branży?

Interdyscyplinarność, pracowitość, zdolność koncentracji, kreatywność, dobry warsztat i umiejętność nauki z różnych i często nieoczywistych źródeł. Do wybicia się w branży potrzebna jest także umiejętność strategicznego myślenia i planowania własnej kariery. Istotna jest także pewność siebie, by pokazać swoją twórczość, zgłosić ją do konkursów i powiedzieć: zobaczcie – tak projektuję i uważam, że jest to warte uwagi. Ważne jest także to, by od początku założyć, że doświadczenie to suma porażek, że droga projektanta wiąże się z rozwiązywaniem problemów i licznymi komplikacjami.

Od blisko 10 lat prowadzi Pan swoją pracownię, ma Pan na koncie realizacje, które zostały dostrzeżone na świecie, zdobyły wiele nagród. Jaka jest Pana recepta na zachowanie świeżego spojrzenia, które pozwala tworzyć nieszablonowe projekty?

Zamiast mierzyć siebie miarą innych i się porównywać, warto szukać źródeł inspiracji i postaw projektowych w szczerych osobistych motywacjach. Nie należy także być zbytnio zadowolonym z samego siebie – pycha jest złym doradcą. Indywidualne podejście, głęboki reasearch, to są dobre metody pracy. Dodatkowo uważam, że „easy is boring”, dlatego trzeba stawiać sobie ciągle nowe cele. Nie jest ważne to, co się osiągnęło, ale to, jak się reaguje na nowe cele i wyzwania.

Dlaczego warto próbować swoich sił w konkursach? Czy namawia Pan do tego swoich studentów?

Oczywiście, że namawiam! Konkursy są kluczowe, by zobaczyć swoją wartość. Łatwo jest stwierdzić „jestem świetny”, ale zobaczyć jakość swojej pracy przez pryzmat działań innych twórców, to już akt odwagi i sytuacja mocno rozwojowa. Konkursy to unikalna sytuacja, by zmierzyć się ze szczegółowo opisanym wyzwaniem, ze swoimi słabościami, reżimem terminów i wymagań oraz z innymi twórcami.

Na co zwraca Pan uwagę jako juror w konkursach architektonicznych, takich jak „Projekt Łazienki 2021” organizowany przez firmę Geberit?

Proces oceny indywidualnej oraz jej wymiar zbiorowy, to bardzo złożone zagadnienie. Należy zwrócić uwagę na szerokie spektrum zagadnień – od trafności odpowiedzi na zadany problem, przez propozycje funkcjonalne, na estetycznym wymiarze skończywszy. Nie bez znaczenia jest też ogólny poziom prac, innowacyjność oraz wykonalność i prognozowany budżet (w przypadku projektów realizacyjnych). Podchodzę do każdej pracy kilkukrotnie, na różnych etapach staram się „resetować pamięć” i patrzeć świeżym okiem, przepuszczając projekty przez różne filtry oceny.

***

Konkursu KOŁO „Projekt Łazienki 2021” organizowany przez firmę Geberit budzi ogromne zainteresowanie wśród początkujących architektów i studentów architektury, których zadaniem jest stworzenie projektu toalety publicznej. Partnerem tegorocznej edycji został Tatrzański Park Narodowy, który na miejsce projektu wybrał Dolinę Chochołowską.

Konkurs zwraca uwagę na deficyt toalet publicznych w Polsce oraz na często pozostawiające wiele do życzenia warunki panujące w ogólnodostępnych ubikacjach. Przez ponad dwadzieścia lat, dzięki organizatorowi, partnerom, a także autorom najciekawszych zgłoszeń powstały nowoczesne, funkcjonalne i estetyczne toalety w wielu miejscach w Polsce.

Laureatów 23. edycji wyłoni znakomite jury, w którego gronie zasiadają eksperci z branży projektowej. Pula nagród wynosi ponad 50 tys. złotych. Termin przesyłania zgłoszeń 11.10.2021.

Wszelkie informacje, wytyczne projektowe, harmonogram oraz regulamin są dostępne na stronie  https://konkurskolo.pl/

Partnerzy:

Tatrzański Park Narodowy, SARP, Instytut Wzornictwa Przemysłowego

Patroni medialni:

Elle Decoration, Label Magazine, Architektura i Biznes, Architektura Murator, Dobre Wnętrze, Czas na Wnętrze, Bryła, Onet, Radio Kampus, F5, WhiteMAD, Sztuka Architektury, Sztuka Wnętrza, Urządzamy.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Dom Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Dom Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.