Komunikaty PR

Jari-Matti Latvala - kim jest nowy szef Toyota Gazoo Racing WRT?

2021-04-14  |  18:00
Biuro prasowe

Jest najmłodszym zwycięzcą rundy WRC w historii i rekordzistą wszech czasów w występach w rajdowych mistrzostwach świata. Nigdy jednak nie zdobył tytułu jako kierowca. Teraz Jari-Matti Latvala ma pokierować zespół Toyota Gazoo Racing do mistrzostwa w kategorii producentów i pomóc Sebastienowi Ogierowi, niegdyś wielkiemu rywalowi, zdobyć ósmy tytuł wśród kierowców.
 

Bardzo rzadko zdarza się, by kierowca z fotela w rajdówce przesiadł się na dyrektorski stołek. Takie historie znamy z piłki nożnej czy koszykówki, gdzie gwiazdy tych sportów przeskakują na eksponowane funkcje trenerskie. Kierowcy rajdowi? Jeśli szans na starty nie mają zbyt wielu, przeważnie szukają wyzwań w innych konkurencjach jak np. rajdy cross-country czy wyścigi. Ewentualnie budują własne zespoły.

“Gdy dostałem telefon z centrali Toyoty z propozycją, zamilkłem na 30 sekund. Myślałem bardzo szybko. W końcu jeszcze przed chwilą sam startowałem, planowałem kolejne rajdy na 2021 rok, ale takiej propozycji się nie odrzuca. To duże wyzwanie” - opowiadał Latvala, który jeszcze w 2020 roku pojawiał się na rajdowych trasach.

Zaufania ze strony samego Akio Toyody, czyli jednej z najpotężniejszych postaci w świecie motoryzacji, nie można lekceważyć. Na stanowisku szefa rajdowego zespołu Toyoty zastąpił Tommiego Makinena, który był odpowiedzialny za powrót japońskiego koncernu do WRC po blisko dwóch dekadach przerwy. I był to powrót więcej niż udany - dwa tytuły mistrzostw świata kierowców, jeden triumf w kategorii producentów. Latvala dostaje dobrze funkcjonującą maszynę, ale też i oczekiwania są spore.

Najmłodszy i najbardziej doświadczony

W tym roku skończył 36 lat. W całym cyklu WRC trudno znaleźć bardziej doświadczonego kierowcę od niego, w końcu to on ustanowił rekord liczby startów na poziomie mistrzostw świata (209). Jest też najmłodszym zwycięzca rundy WRC - gdy w 2008 roku wygrywał Rajd Szwecji miał dokładnie 22 lata i 313 dni. Jeździł dla największych zespołów - z jego usług korzystał Ford, a potem Volkswagen. Od 2017 roku Latvala był częścią Toyota Gazoo Racing. I to on stał za pierwszymi sukcesami Yarisa WRC, który błyskawicznie okazał się maszyną zdolną do wygrywania. To Latvala wygrał pierwszy rajd Yarisem WRC. W 2017 roku, w ledwie drugiej rundzie sezonu, okazał się najszybszy na odcinkach specjalnych w Szwecji. W 2018 roku dołożył się do tytułu mistrzów świata producentów.

Jeśli w rajdowej karierze Latvali szukać jakiejś skazy, to jest nią brak mistrzostwa świata. Fin ma najwięcej zwycięstw WRC spośród tych, którzy nigdy nie zdobyli tytułu (18). Ale obiektywnie trzeba przyznać, że karierę zaczynał w czasach panowania Sebastiena Loeba, a potem przez cztery lata jeździł u boku Sebastiena Ogiera, który zdominował drugą dekadę XXI wieku. Przesiadka do Toyoty miała mu pomóc w realizacji mistrzowskich aspiracji, ale to się nigdy nie udało. Na osłodę pozostały trzy tytuły wicemistrza świata i dwa sezony zakończone na podium. A do tego cztery razy był członkiem zespołu, który sięgał po tytuł wśród producentów.

Ten brak mistrzostwa świata wytykano Latvali najczęściej, gdy obejmował stanowisko. W końcu w tym sezonie będzie zarządzał zespołem z siedmiokrotnym zwycięzcą światowego czempionatu, czyli Ogierem. Jednak pierwsze tygodnie to istna sielanka. Francuz zaczął sezon od zwycięstwa, a Toyota miała dwa auta na najwyższych stopniach podium.

Fan rajdowych Toyot

Decyzja Toyoty postawieniu na Fina nie dziwi, bo szybko odnalazł się w rodzinie Toyoty i swojej aktywności nie ograniczał tylko do kręcenia kierownicą na odcinkach specjalnych. W końcu brał udział w pracach nad GR Yarisem, czyli wyjątkowym hot hatchem, który na polskim rynku zadebiutował pod koniec 2020 roku. Wcześniej testował też GR Suprę. Stał się niejako ambasadorem marki.

A poza tym to człowiek, który rajdami żyje 24 godziny na dobę i w każdej formie. Latvala jest wielkim fanem rajdowej historii. W swoim rodzinnym miasteczku Tuuri ma niesamowitą kolekcję wyjątkowych rajdówek, w której nie brakuje aut marki Toyota. Co więcej, Fin regularnie się nimi ściga. Jakie rajdowe Toyoty są w jego kolekcji? Corolla GT z 1984 roku, ważne miejsce w kolekcji zajmuje Celica GT-Four z 1995 roku, a w garażu nie mogło zabraknąć też Corolli WRC. Jednak ulubionym klasycznym autem Latvali wydaje się być A-grupowa Celica ST-165, którą Latavala regularnie startuje. Po raz ostatni spróbował swoich sił w lutym 2021 roku. I odniósł sukces. W zimowym rajdzie Mesikämmen Ralli triumfował z przewagą blisko dwóch minut nad kolejnym autem.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów Biuro prasowe
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
2024-12-30 | 12:00

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Jazda rowerem w sezonie zimowym stawia przed rowerzystami nie lada wyzwania, zwłaszcza gdy korzystają z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. Klasyczne baterie litowo-jonowe w takich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.