Komunikaty PR

Jemy śniadania! Musimy tylko popracować nad ich jakością

2022-04-22  |  09:00
Biuro prasowe

Obchodzony 24 kwietnia Europejski Dzień Śniadania ma przypominać o tym, jak ważną rolę odgrywa ten pierwszy posiłek w ciągu dnia. Zwyczaje śniadaniowe panujące w krajach europejskich są bardzo różne. Niemniej jednak pozytywny jest fakt, że mamy coraz większą świadomość znaczenia śniadania, a  według dietetyków to najważniejszy posiłek dnia. W Polsce aż 62% badanych twierdzi, że zawsze je śniadania – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenia internetowego sklepu spożywczego Barbora.pl.

„Znajdź czas na śniadanie” – to hasło przewodnie Europejskiego Dnia Śniadania organizowanego od 2012 roku. Kampania ta ma zachęcać Europejczyków do spożywania śniadań i przypominać, jak ważną rolę odgrywają one dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka. Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia twierdzą, że osoby, które nie jedzą śniadań, gorzej funkcjonują pod kątem fizycznym oraz mają większe problemy z koncentracją. Według zasad zdrowego żywienia podanych przez Instytut, jedzenie śniadań pomaga utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi i właściwą masę ciała, a ponieważ jest to posiłek, który dostarcza około 25-30% dziennego zapotrzebowania na energię, nie powinniśmy go omijać. Dlatego cieszy informacja, że zaledwie 3,3% kobiet i jeszcze mniej, bo 1,2% mężczyzn, przyznało, że wcale nie je śniadań – tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Barbora.pl.

-Jak twierdzą eksperci ds. żywienia, regularne spożywanie śniadań ma realny wpływ na zdrowie oraz jakość naszej pracy czy nauki. Wydaje się, że na przestrzeni ostatnich lat świadomość Polaków w tej kwestii zaczęła się zwiększać. Postanowiliśmy to sprawdzić zlecając niezależne badania dotyczące nawyków żywieniowych. Wyniki pokazują, że coraz więcej osób deklaruje, że zaczyna dzień od śniadania, a zaledwie kilka procent przyznaje, że wychodzi z domu na czczo – mówi Agnieszka Śliwka – Stachowiak, kierownik marketingu i PR, Barbora.pl

Śniadania Europejczyków

Co kraj to obyczaj. Upodobania śniadaniowe w Europie są bardzo zróżnicowane, zależne od tradycji i uwarunkowań klimatycznych. We Francji na przykład królują poranki na słodko, których głównym bohaterem jest słynny francuski croissant z konfiturą i kawą. We Włoszech podobnie, jednak główną rolę odgrywa aromatyczna kawa z dodatkami takimi jak: herbatniki, rogaliki czy tosty z masłem czekoladowym. Zupełnie inny charakter mają słynne English breakfast, które można spotkać niemal w każdym hotelowym menu. Ten rodzaj śniadania z pewnością nasyci na długo, choć jest to istna bomba kaloryczna: fasolka w zalewie, kiełbaski,  sadzone jajka, tosty oraz smażone pomidory z boczkiem i grzybami. Do tego słynna herbata z mlekiem. W Szwecji natomiast bardzo popularne są pannkakor czyli cieniutkie naleśniki w wersji smażonej lub pieczonej, przypominające nieco francuskie crapes. Podawane są głównie z dżemem i bitą śmietaną lub w wersji wytrawnej, z wieprzowiną i konfiturą z brusznicy.

Co najczęściej jedzą Polacy?

Sprawdziła to Barbora.pl w marcu tego roku. Z przeprowadzonego na zlecenie marki badania wynika, że najpopularniejszą formą polskiego śniadania są kanapki, ponad 50% ankietowanych wskazało właśnie taką odpowiedź, z czego 52,9% to kobiety. Tylko co piąty ankietowany zaznaczył, że dba o to, aby każdego dnia co innego znalazło się na talerzu. Wersję na ciepło wybiera 28,8% badanych, a na zimno - 27%. Co ciekawe, pomimo mody na koktajle, które łatwo przygotować i można przemycić w nich sporo wartości odżywczych, niewiele osób je wybiera (3,6%).

Najczęściej sięgamy po nabiał (51,8%) i w tej grupie najwięcej jest kobiet (53,8%). W drugiej kolejności wybieramy produkty zbożowe (38,2%) oraz wędliny, parówki, pasztety itp. (33,3%). Mięsne potrawy najchętniej wybierane są przez mężczyzn – prawie 38%. Stosunkowo rzadko sięgamy po słodkie przekąski, takie jak croissanty, drożdżówki czy gofry – niecałe 8% badanych udzieliło takiej odpowiedzi, z czego największa grupa (ponad 14%) to osoby do 24. roku życia. W tej grupie wiekowej znalazło się także najwięcej miłośników warzyw i owoców – 30,2%.

Jemy w biegu czy celebrujemy?

Francuzi preferują śniadania na szybko i bez większych celebracji, w przeciwieństwie do pozostałych posiłków w ciągu dnia. Włosi zazwyczaj wychodzą do restauracji lub ulubionego baru. Szwedzi natomiast bardzo dbają o atmosferę i jedzenie śniadania przy wspólnym stole. Jak to wygląda w Polsce? Około 46% badanych deklaruje, że je śniadania w domu, niecałe 14% - w pracy, a zaledwie 1,4% je śniadania na mieście, w  lokalu gastronomicznym.  

Kultura śniadaniowa

Nie mniej ważne od jedzenia śniadań są okoliczności, jakie temu towarzyszą. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Barbory wynika, że raptem co czwarta osoba je śniadanie z rodziną, a aż 42,2% respondentów w pojedynkę. Może to wynikać z porannego pośpiechu i różnych godzin rozpoczynania codziennych aktywności przez domowników. Pewnie dlatego sięgamy po coś, co może nam „towarzyszyć” przy posiłku. Ponad 11% ankietowanych wykorzystuje ten czas na przegląd prasy. Nieco ponad 13% badanych deklaruje, że podczas posiłku słucha muzyki – co, jak wskazują badania – podobno sprawia, że zjadamy mniej.

Aż 14% ankietowanych podczas śniadania używa elektroniki. Smartfon towarzyszący jedzeniu może być przyczyną tycia. Podobnie jest zresztą z ekranem komputera czy telewizora. Gdy skupiamy się na tym, co pokazuje wyświetlacz, przestajemy zwracać uwagę na jedzenie. Nie tylko na to, co jemy, ale też jak i ile jemy. Dlatego tak ważne jest, by w następnej kolejności zadbać o kulturę jedzenia posiłków i nawyki wspierające nasze zdrowie.

W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Reaserch w marcu 2022 roku, N = 1000.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Kolejna odsłona kampanii marketingowej YoPRO już ruszyła Biuro prasowe
2024-08-19 | 15:30

Kolejna odsłona kampanii marketingowej YoPRO już ruszyła

Marka YoPRO, która w czerwcu br. dołączyła do portfolio Danone, zainaugurowała kolejną odsłonę kampanii marketingowej. W ramach właśnie rozpoczętych działań wysokobiałkowe
Żywienie 10 fascynujących faktów o francuskich serach
2024-08-19 | 14:30

10 fascynujących faktów o francuskich serach

Francja znana jest nie tylko z pięknych zabytków, mody i zapierających dech w piersiach widoków, ale także ze znakomitej kuchni. A w niej prym wiodą sery. W końcu, jak
Żywienie Food trucki przed Atrium Kasztanowa na zakończenie wakacji
2024-08-19 | 11:15

Food trucki przed Atrium Kasztanowa na zakończenie wakacji

Przedostatni weekend wakacji zapowiada się w Atrium Kasztanowa wyjątkowo smacznie. W dniach 23-25 sierpnia przed pilskim centrum handlowym staną mobilne restauracje oferujące potrawy z całego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Media

Agnieszka Hyży: Marzyłam o programie porannym, choć myślałam, że ten projekt już się nie wydarzy. Mam nadzieję, że format „Halo tu Polsat” wprowadzi na rynek nową jakość

Prezenterka mocno trzymała kciuki, by pomysł na program śniadaniowy w Polsacie stał się rzeczywistością, i teraz cieszy się, że może być jego częścią. Agnieszka Hyży poprowadzi „Halo tu Polsat” w duecie z Maciejem Rockiem. Jednocześnie kieruje słowa uznania i wdzięczności pod adresem dyrektora programowego stacji, Edwarda Miszczaka, bo ma świadomość, że gdyby nie on, to taki format nie trafiłby na antenę stacji, z którą jest związana. Wierzy też, że ich poranna propozycja przyciągnie widzów, którzy do tej pory oglądali „Dzień dobry TVN” bądź „Pytanie na śniadanie”.

Muzyka

Natalia Nykiel: Dla mnie to jest bardzo szalony rok, ale ja uwielbiam, jak mam wypchany kalendarz. Wtedy czuję, że żyję i czerpię z tego bardzo dużo energii

Artystka dzieli teraz swój czas pomiędzy scenę, studio nagrań i parkiet taneczny. Pod koniec lipca miał premierę jej singiel „Daylight”, w którym zaprezentowała słuchaczom brzmienia z gatunku drum & bass. Utwór zapowiada zaplanowaną na wrzesień EP-kę zatytułowaną „Atom”, na której znajdą się tylko piosenki w języku angielskim. Jednocześnie trwają prace nad nową płytą artystki z polskimi kompozycjami. Już wkrótce Natalię Nykiel będzie można również oglądać w popularnym show Polsatu, a fani mogą liczyć na spotkanie z nią podczas koncertów plenerowych, festiwali i innych wydarzeń masowych, jakie latem odbywają się w różnych miejscach Polski.

Problemy społeczne

Co czwarta kobieta poniżej 20. roku życia doświadczyła przemocy ze strony partnera. Problem dotyczy nie tylko krajów o niskich dochodach i dużych nierównościach

Jedna czwarta kobiet w wieku 15–19 lat doświadczyła choć raz przemocy ze strony swojego partnera, a 16 proc. w ciągu ostatniego roku – alarmuje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). To zjawisko powszechne na całym świecie, choć – jak wskazuje WHO – największy odsetek występowania tego problemu notuje się w krajach o niższych dochodach i takich, w których występują duże nierówności płci, m.in. w dostępie do edukacji, warunków zatrudnienia czy wynagrodzenia.