Jesień w ogrodzie: o trawnik zadbają mężczyźni, o rośliny ozdobne kobiety
W ostatnich tygodniach lata i jesienią prac w ogrodzie jest mniej, ale są zadania, które warto wykonać, by w kolejnym roku cieszyć się zadbanym otoczeniem domu. Sprawdziliśmy, jak dzielą się nimi Polacy. Dużo obowiązków będą mieć panowie, których domeną w niemal 6 na 10 polskich domów jest trawnik. Sporo pracy czeka również na panie, które w ponad połowie gospodarstw zajmują się pielęgnacją roślin ozdobnych, wskazuje raport Grupy INCO „Czy obowiązki domowe mają płeć?”.
Gdy zbliża się jesień ogród przechodzi zmiany. We wrześniu, gdy jeszcze jest ciepło, warto spulchnić glebę i dosiać trawnik, usunąć chwasty i zasadzić kwiaty cebulowe. By zapewnić sobie piękny zielony dywan na wiosnę, dobrze jest zastosować nawóz. Jeśli mamy warzywnik, do którego posiadania przyznaje się 4 na 10 Polaków, angażującym zadaniem będą zbiory warzyw. Kolejne tygodnie to czas na regularnie grabienie liści i dbanie o dostęp zieleni do światła. Drzewom i krzewom dobrze zrobi przycięcie łodyg i gałęzi, szczególnie dobrze jest usunąć wszystkie te, które wyglądają na chore. Kolejnym zadaniem, które lepiej wykonać przed zimą, jest uporządkowanie grządek, na przykład usunięcie z nich zalegających resztek roślin.
Mężczyźni dbają o trawniki
Niemal połowa (48 proc.) Polaków ma trawnik w otoczeniu domu. Jak wynika z raportu Grupy INCO „Czy obowiązki domowe mają płeć?” jego pielęgnacją zajmują się przede wszystkim mężczyźni. W 58 proc. polskich gospodarstw domowych trawę koszą głównie panowie, tylko w 6 proc. to zadanie pań, a w jednej piątej pary dzielą się tym obowiązkiem. Pozostałe zadania dotyczące trawnika, takie jak jego utrzymanie czy nawożenie, również częściej wykonują mężczyźni, na co wskazało 42 proc. respondentów zapytanych w badaniu Grupy INCO. W 27 proc. realizowane są przez obie płcie, a w 14 proc. przez kobiety. Przewagę panów w dbaniu o trawę widać szczególnie wśród osób starszych niż 55 lat oraz na wsiach.
– Przy pielęgnacji trawnika jesienią nie wolno zapomnieć o nawozie. Z naszego badania wynika, że wybór nawozów w polskich domach to domena panów. Wskazała tak ponad jedna trzecia respondentów. Warto pamiętać, by był to środek przeznaczony specjalnie na tę porę roku, na przykład nawóz jesienny do trawników Florovit. Dzięki niskiej zawartości azotu nie pobudza traw do intensywnego wzrostu, ale przedłuża wegetację roślin i wpływa na atrakcyjny wygląd trawnika do późnej jesieni. Dobry nawóz jesienny powinien mieć przede wszystkim wysoką zawartość potasu i żelaza, co przyczynia się do lepszej tolerancji na mróz, dzięki czemu trawy w lepszej kondycji przetrwają do wiosny – mówi Robert Zielak, dyrektor operacyjny ds. sprzedaży, Grupa INCO S.A.
O rośliny jesienią troszczą się panie
Krzewy, drzewa, rabaty kwiatowe w ogrodzie, czy rośliny w donicach na balkonie lub tarasie, ma 46 proc. Polaków, wynika z badania Grupy INCO. Dbanie o taką zieleń to w ponad połowie (55 proc.) przypadków rola kobiet. A zadań jesienią jest sporo. Wśród nich warto pamiętać o przycięciu drzew i krzewów oraz zasadzeniu roślin cebulowych, które będą pięknie kwitły na wiosnę. W niemal jednej trzeciej domów (32 proc.) panie i panowie wykonują te obowiązki wspólnie, a w 9 proc. przypadków pielęgnuje je mężczyzna.
Dbaniem o warzywnik, w tym zbiorami plonów jesienią, zajmują się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Wspólne wykonywanie takich obowiązków zadeklarowało 38 proc. respondentów. W jednej trzeciej domów to domena pań, a w 13 proc. przypadków warzywnik to jedynie męskie zadanie. Wyróżniają się jednak panowie powyżej 55 roku życia, wśród których 16 proc. jest jedyną osobą w domu odpowiedzialną za dbanie o warzywa.
– Jeśli jeszcze nie mamy warzywnika, jesień to świetny czas by pomyśleć o jego założeniu. Można wtedy spokojnie go rozplanować, a więc zastanowić się, jakie warzywa i zioła wysiejemy oraz jak je rozmieścimy. Ważne, by wybrać miejsce, do którego słońce dociera przez przynajmniej sześć godzin w ciągu dnia. Trzeba przekopać i wyrównać teren, a także użyźnić glebę. Większość warzyw preferuje obojętny i lekko kwaśny odczyn ziemi. Dobrze jest sprawdzić jej odczyn i jeśli jest zbyt kwaśny przeprowadzić jej wapnowanie, na co idealne są właśnie jesienne, ale bezdeszczowe dni – dodaje Robert Zielak z Grupy INCO S.A.

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.