4 trendy, które zdominują rynek pracy w najbliższym czasie

Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.
Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl
Aż 68% pracodawców przyznaje, że rotacja w ich firmach zwiększyła się w ciągu ostatniego roku. Na samym polskim rynku 44% respondentów rozważa zmianę pracy, a 36% aktywnie jej poszukuje – wskazuje raport EY Work Reimagined 2022. Przedsiębiorcy muszą zatem wykazać szczególną czujność, by zatroszczyć się o zmniejszenie rotacji i budowanie stabilnego zespołu.
- Pozafinansowe motywowanie pracowników
Od dawna dominuje schemat rynku pracownika. Nic zatem dziwnego, że oczekiwania względem pracodawców rosną, jeżeli pozostaje wiele wakatów. Zaczynają wówczas liczyć się nie tylko warunki pracy, lecz także dodatkowe czynniki, w tym zaangażowanie społeczne, zabieranie głosu na ważne tematy, a także inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników. Coraz częściej stosowanym sposobem doceniania pracowników są szkolenia – zwłaszcza online, pozwalające efektywniej wykorzystać czas. To dodatkowa motywacja do pracy, a zarazem wartość dodana dla firmy, pozwalająca wprowadzić do oferty nowe usługi. Pracodawcy nie zawsze jednak stawiają na kursy stricte związane ze stanowiskiem. Popularne jest również kształcenie w nowoczesnych, przyszłościowych kierunkach – jak chociażby HR, marketing czy IT. To kompetencje, które mogą przydać się w każdej branży.
2. Elastyczność i szybkie reagowanie
Obawa przed recesją i bezrobociem sprawia, że coraz więcej osób będzie czuło potrzebę reagowania na bieżąco na zmieniający się rynek pracy.
– Aby w dowolnej chwili móc przejść do innej branży, warto zadbać o szerokie spektrum kompetencji. Dzięki temu mamy więcej możliwości do wyboru, zyskujemy też przewagę konkurencyjną na tle innych kandydatów. Możemy wówczas realizować interdyscyplinarne projekty – mówi Anna Piskorz z międzynarodowej szkoły biznesu Laba.
3. Kompetencje trudne do zastąpienia przez technologie
Przewiduje się, że w najbliższym czasie część zawodów może być wypierana lub istotnie zmieniona przez sztuczną inteligencję. Na znaczeniu zyskiwać będą te profesje, które mocno bazują na kompetencjach miękkich – empatii, zrozumieniu, umiejętności słuchania czy wyciągania pogłębionych wniosków. Z kolei zawody powtarzalne, możliwe do zautomatyzowania znacznie się zmienią. Korzystanie z automatyzacji procesów jest szybsze i tańsze dzięki zwiększeniu mocy przerobowych.
Wskutek tego wiele ludzi będzie kształcić się w kierunkach, które dla sztucznej inteligencji wciąż nie są osiągalne na tym samym poziomie. Mowa przede wszystkim o zarządzaniu ludźmi, talent management, opracowywaniu strategii marketingowych, copywritingu czy kierowaniu organizacją z poziomu dyrektora operacyjnego lub dyrektora zarządzającego.
4. Zwrot w stronę stałych pracowników
Choć wiele firm deklaruje, że w najbliższym czasie zamierza zatrudniać nowe osoby, pracodawcy będą przykładać coraz większą uwagę do inwestowania w stałych pracowników. Dbanie o rozwój ich kompetencji, ale także zadowolenie z pracy jest kluczowe w kontekście budowania lojalności i przywiązania do firmy. Wkrótce nadejdzie też pora na redefinicję benefitów. Popularna opieka zdrowotna czy karta sportowa nie wystarczy, aby zachęcić potencjalnych kandydatów do wyboru tego miejsca. Konieczne będą nowe systemy pozafinansowego motywowania, aby znów móc wyróżnić się na rynku.

Czy edukacja zdalna może mieć międzynarodowy poziom?

Neuroróżnorodność to cecha, a nie problem

Weź udział w darmowych szkoleniach dla Dyrektorów przedszkoli i żłobków!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.