86% Polek wciąż doświadcza nierówności
Marka Avon zapytała tysiące kobiet na świecie, w tym Polki, jakich nierówności, wynikających z nierównego traktowania ze względu na płeć, doświadczają w obszarach finansowych i zawodowych. Aż 86% badanych Polek twierdzi, że stereotypy związane z płcią blokują im równe szanse[1].
W odpowiedzi na tę sytuację, firma Avon rusza z kampanią #SzachMat, by inspirować kobiety do przełamywania barier w realizowaniu siebie i swoich celów. Ambasadorką akcji została Martyna Kaczmarek, pierwsza w historii programu Top Model modelka plus-size.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, marka prezentuje Raport Avon „Równe szanse dla kobiet”, który powstał na podstawie opinii zebranych od ponad 7000 respondentek z 7 krajów, w tym 1004
z Polski. Wynika z niego, że rola kobiet w biznesie wciąż jest marginalizowana i muszą zmagać się
z wieloma nierównościami ze względu na płeć. Badania ujawniają, że dla Polek brak elastyczności pracy (45%), zarobki (62%) i możliwość założenia własnej firmy (19%) to główne obszary, w których napotykają największe bariery, które uniemożliwiają im osiągnięcie pełnego potencjału finansowego i zawodowego.
Avon mówi #SzachMat!
Czy to w biznesie czy w innych dziedzinach, każda dziewczyna nie raz usłyszała, że jej się nie uda, że nie da rady, że kobiecie nie wypada. W kontrze do takich głosów, przy okazji Dnia Kobiet, Avon rusza z kampanią #SzachMat, w której docenia kobiety i to, jak codziennie udowadniają, że nie ma dla nich barier nie do pokonania.
W Avon inspirujemy kobiety, by pokonywały bariery, by podążały własną ścieżką, niezależnie od tego, co mówią inni. Wszystkim niedowiarkom, tym którzy podcinają nam skrzydła mówimy #szachmat! - mówi Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska. - Naszą misją jest tworzenie lepszego świata dla kobiet. Sercem Avon są nasze Konsultantki, a przez nas model biznesowy wspieramy ich przedsiębiorczość. Na całym świecie nasze Konsultantki mogą zarobić średnio ponad 20% ceny każdego zakupionego od nich produktu. Dlatego za każdym razem, gdy kupujesz od niej szminkę, krem nawilżający lub szampon, zyskujesz nie tylko świetny produkt, ale też pomagasz przedsiębiorczej kobiecie tworzyć lepszą przyszłość. – dodaje Isa.
Do kampanii Avon dołączyły: Martyna Kaczmarek, ambasadorka #SzachMat, której występ w Top Model doskonale oddaje ducha akcji oraz PukkaLifestyle, Edyta Herbuś, Iga Kreft i Eliza Milewska. Ich życiowe osiągnięcia są inspiracją dla niejednej kobiety w zmaganiach z barierami, których według raportu Avon, jest ciągle wiele. Zwłaszcza, gdy chodzi o finanse i karierę.
Elastyczna praca nie dla wszystkich
Fakt, że kobiety mają znacznie ograniczony dostęp do elastycznych możliwości pracy powoduje, że nie mogą w pełni swoich realizować się w życiu zawodowym. 39% zapytanych Polek przyznało, że nawet przy elastycznym zatrudnieniu wciąż mierzy się z większymi trudnościami niż mężczyźni. A 25% twierdzi, że spoczywający na nich obowiązek opieki nad dziećmi i bliskimi ma negatywny wpływ na rozwój ich kariery. Co ciekawe, według Światowego Forum Ekonomicznego mężczyźni spędzają zaledwie 19% całkowitego czasu pracy wykonując czynności niepłatne, podczas gdy kobiety aż 55%[2].
(NIE)równe zarobki
Choć obserwujemy znaczący postęp na przestrzeni ostatnich lat to gorzka prawda jest taka, że kobiety nadal zarabiają mniej. Aż 68% Polek twierdzi, że zarobki mężczyzn są wciąż wyższe. Kobietom również trudniej dostać podwyżkę. 79% pytanych chciałoby zarabiać więcej pieniędzy, czy to poprzez inne źródło dochodu, czy w swojej pracy, a 77% uważa, że recesja i wzrost kosztów utrzymania dotknęła je bardziej niż mężczyzn. Światowe Forum Ekonomiczne potwierdza, że kobiety posiadają mniej środków niż mężczyźni, a w obecnym kryzysie ta dysproporcja prawdopodobnie będzie się pogłębiać[3].
Biznes wciąż domeną mężczyzn
Według Światowego Forum Ekonomicznego przedsiębiorczość kobiet rośnie na całym świecie, a od 8 do 10 milionów małych i średnich przedsiębiorstw w krajach rozwijających się ma co najmniej jedną właścicielkę kobietę. Pomimo tego, mężczyźni nadal mają przewagę liczebną nad kobietami, jeśli chodzi o posiadanie firmy. Blisko jedna trzecia Polek (30%) uważa, że mężczyźni mają łatwiej przy zakładaniu swojego biznesu. A pytane o najczęstsze bariery, które napotykają na tym polu, wskazały na finanse (58%), strach przed porażką (50%), niewiedza, od czego zacząć (41%), brak znajomości o rynku (35%) i brak pewności siebie (40%). Dodatkowo 58% ankietowanych przyznało, że mężczyznom łatwiej awansować na wyższe stanowiska.
Dziś, w Międzynarodowy Dzień Kobiet, Avon wzywa do działania na rzecz zmian szkodliwych stereotypów i mówi #SzachMat! ograniczeniom. Marka pokazuje, że tak jak dla kobiet, tak i dla niej, nie ma rzeczy niemożliwych. A dowodem jest nowość – szminka Hydramatic - pierwsza na świecie matowa szminka z nawilżającym środkiem z kwasem hialuronowym[4], która tak jak kobiety, pokonuje przeciwności i rzuca wyzwanie barierom.
Z treścią całego Raportu Avon „Równe szanse dla kobiet” , pokazującego dane w ujęciu globalnym, można zapoznać się tutaj: https://www.avon.pl/wsparcie-kobiet
[1] Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę Censuswide na zlecenie Avon w dniach 18-23 stycznia 2023 r. Wzięło w nim udział 7 145 kobiet z Wielkiej Brytanii, Włoch, Rumunii, Polski, Filipin, Turcji i RPA. Liczba respondentek z Polski to 1004 kobiety.
[2] To dane z 2019 roku z 33 krajów, obejmujące 54% światowej populacji w wieku produkcyjnym.
[3] https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf
[4] Odnosi się do szminek z rdzeniem wypełnionym kwasem hialuronowym; na podstawie badań rynku z dn. 07.12.2022 r.

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.
Problemy społeczne
Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) liczba pacjentów chorujących na chorobę Alzheimera będzie wzrastać. Eksperci szacują, że do 2030 roku na całym świecie będzie ich 50–65 mln, a do 2050 roku – nawet dwa razy więcej. Prognozy są alarmujące, dlatego specjaliści zwracają uwagę na konieczność profilaktyki, w tym leczenia otyłości, cukrzycy typu 2 i insulinooporności. Liczne badania potwierdzają, że znacznie zwiększają one ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne.
Media
Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy

Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że pojawił się pomysł na realizację filmu dokumentalnego, w którym będzie mogła ujawnić szczegóły swojego życia prywatnego i zawodowego. Jak zauważa, nie każdy artysta jest w ten sposób doceniony. Dlatego też ona postanowiła wykorzystać tę szansę i chce jak najlepiej zaprezentować się w tej produkcji. Doda przyznaje również, że ten projekt wywołał wiele negatywnych emocji.