86% Polek wciąż doświadcza nierówności
Marka Avon zapytała tysiące kobiet na świecie, w tym Polki, jakich nierówności, wynikających z nierównego traktowania ze względu na płeć, doświadczają w obszarach finansowych i zawodowych. Aż 86% badanych Polek twierdzi, że stereotypy związane z płcią blokują im równe szanse[1].
W odpowiedzi na tę sytuację, firma Avon rusza z kampanią #SzachMat, by inspirować kobiety do przełamywania barier w realizowaniu siebie i swoich celów. Ambasadorką akcji została Martyna Kaczmarek, pierwsza w historii programu Top Model modelka plus-size.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, marka prezentuje Raport Avon „Równe szanse dla kobiet”, który powstał na podstawie opinii zebranych od ponad 7000 respondentek z 7 krajów, w tym 1004
z Polski. Wynika z niego, że rola kobiet w biznesie wciąż jest marginalizowana i muszą zmagać się
z wieloma nierównościami ze względu na płeć. Badania ujawniają, że dla Polek brak elastyczności pracy (45%), zarobki (62%) i możliwość założenia własnej firmy (19%) to główne obszary, w których napotykają największe bariery, które uniemożliwiają im osiągnięcie pełnego potencjału finansowego i zawodowego.
Avon mówi #SzachMat!
Czy to w biznesie czy w innych dziedzinach, każda dziewczyna nie raz usłyszała, że jej się nie uda, że nie da rady, że kobiecie nie wypada. W kontrze do takich głosów, przy okazji Dnia Kobiet, Avon rusza z kampanią #SzachMat, w której docenia kobiety i to, jak codziennie udowadniają, że nie ma dla nich barier nie do pokonania.
W Avon inspirujemy kobiety, by pokonywały bariery, by podążały własną ścieżką, niezależnie od tego, co mówią inni. Wszystkim niedowiarkom, tym którzy podcinają nam skrzydła mówimy #szachmat! - mówi Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska. - Naszą misją jest tworzenie lepszego świata dla kobiet. Sercem Avon są nasze Konsultantki, a przez nas model biznesowy wspieramy ich przedsiębiorczość. Na całym świecie nasze Konsultantki mogą zarobić średnio ponad 20% ceny każdego zakupionego od nich produktu. Dlatego za każdym razem, gdy kupujesz od niej szminkę, krem nawilżający lub szampon, zyskujesz nie tylko świetny produkt, ale też pomagasz przedsiębiorczej kobiecie tworzyć lepszą przyszłość. – dodaje Isa.
Do kampanii Avon dołączyły: Martyna Kaczmarek, ambasadorka #SzachMat, której występ w Top Model doskonale oddaje ducha akcji oraz PukkaLifestyle, Edyta Herbuś, Iga Kreft i Eliza Milewska. Ich życiowe osiągnięcia są inspiracją dla niejednej kobiety w zmaganiach z barierami, których według raportu Avon, jest ciągle wiele. Zwłaszcza, gdy chodzi o finanse i karierę.
Elastyczna praca nie dla wszystkich
Fakt, że kobiety mają znacznie ograniczony dostęp do elastycznych możliwości pracy powoduje, że nie mogą w pełni swoich realizować się w życiu zawodowym. 39% zapytanych Polek przyznało, że nawet przy elastycznym zatrudnieniu wciąż mierzy się z większymi trudnościami niż mężczyźni. A 25% twierdzi, że spoczywający na nich obowiązek opieki nad dziećmi i bliskimi ma negatywny wpływ na rozwój ich kariery. Co ciekawe, według Światowego Forum Ekonomicznego mężczyźni spędzają zaledwie 19% całkowitego czasu pracy wykonując czynności niepłatne, podczas gdy kobiety aż 55%[2].
(NIE)równe zarobki
Choć obserwujemy znaczący postęp na przestrzeni ostatnich lat to gorzka prawda jest taka, że kobiety nadal zarabiają mniej. Aż 68% Polek twierdzi, że zarobki mężczyzn są wciąż wyższe. Kobietom również trudniej dostać podwyżkę. 79% pytanych chciałoby zarabiać więcej pieniędzy, czy to poprzez inne źródło dochodu, czy w swojej pracy, a 77% uważa, że recesja i wzrost kosztów utrzymania dotknęła je bardziej niż mężczyzn. Światowe Forum Ekonomiczne potwierdza, że kobiety posiadają mniej środków niż mężczyźni, a w obecnym kryzysie ta dysproporcja prawdopodobnie będzie się pogłębiać[3].
Biznes wciąż domeną mężczyzn
Według Światowego Forum Ekonomicznego przedsiębiorczość kobiet rośnie na całym świecie, a od 8 do 10 milionów małych i średnich przedsiębiorstw w krajach rozwijających się ma co najmniej jedną właścicielkę kobietę. Pomimo tego, mężczyźni nadal mają przewagę liczebną nad kobietami, jeśli chodzi o posiadanie firmy. Blisko jedna trzecia Polek (30%) uważa, że mężczyźni mają łatwiej przy zakładaniu swojego biznesu. A pytane o najczęstsze bariery, które napotykają na tym polu, wskazały na finanse (58%), strach przed porażką (50%), niewiedza, od czego zacząć (41%), brak znajomości o rynku (35%) i brak pewności siebie (40%). Dodatkowo 58% ankietowanych przyznało, że mężczyznom łatwiej awansować na wyższe stanowiska.
Dziś, w Międzynarodowy Dzień Kobiet, Avon wzywa do działania na rzecz zmian szkodliwych stereotypów i mówi #SzachMat! ograniczeniom. Marka pokazuje, że tak jak dla kobiet, tak i dla niej, nie ma rzeczy niemożliwych. A dowodem jest nowość – szminka Hydramatic - pierwsza na świecie matowa szminka z nawilżającym środkiem z kwasem hialuronowym[4], która tak jak kobiety, pokonuje przeciwności i rzuca wyzwanie barierom.
Z treścią całego Raportu Avon „Równe szanse dla kobiet” , pokazującego dane w ujęciu globalnym, można zapoznać się tutaj: https://www.avon.pl/wsparcie-kobiet
[1] Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę Censuswide na zlecenie Avon w dniach 18-23 stycznia 2023 r. Wzięło w nim udział 7 145 kobiet z Wielkiej Brytanii, Włoch, Rumunii, Polski, Filipin, Turcji i RPA. Liczba respondentek z Polski to 1004 kobiety.
[2] To dane z 2019 roku z 33 krajów, obejmujące 54% światowej populacji w wieku produkcyjnym.
[3] https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf
[4] Odnosi się do szminek z rdzeniem wypełnionym kwasem hialuronowym; na podstawie badań rynku z dn. 07.12.2022 r.

Czy edukacja zdalna może mieć międzynarodowy poziom?

Neuroróżnorodność to cecha, a nie problem

Weź udział w darmowych szkoleniach dla Dyrektorów przedszkoli i żłobków!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.