Chcesz pracować? To nie możesz wyjść za mąż.
Dziś każda kobieta w Polsce może iść na studia, zdobyć tytuł naukowy czy założyć działalność. I choć pojawiają się nadal stereotypy dotyczące roli i miejsca kobiet w świecie, mają one obecnie dużo większą swobodę niż jeszcze sto lat temu, co widać także w sferze zawodowej: Ankieta przeprowadzona niedawno przez firmę Herbalife – lidera w branży odżywiania – z udziałem 9 000 kobiet z 15 krajów wykazała[1], że aż 72% z nich pragnie założyć własną firmę, co kiedyś było nie do pomyślenia! Polki przebyły długą drogę do tego, aby wziąć sprawy w swoje ręce.
Dopiero w XX wieku większość uniwersytetów w Polsce przestała przyjmować w grono studentów wyłącznie mężczyzn. Wcześniej Polki mogły jedynie studiować za granicą, co dla wielu z nich było nieosiągalne[2]. Niektóre musiały udawać mężczyzn, jak np. Zofia Stryjeńska, znana malarka, która posługiwała się dokumentem swojego brata[3]. Polki kształciły się też w prywatnych mieszkaniach, do których zapraszano profesorów akademickich. W takich naukach brała udział m.in. polska Noblistka, Maria Skłodowska-Curie[4]. Pod koniec XIX wieku nie było nawet szkół gimnazjalnych dla dziewcząt, jedynie dla chłopców – z tego powodu kobiety zazwyczaj w ogóle nie podchodziły do matury, bo nie miały odpowiedniego przygotowania[5].
Studiowanie i podjęcie pracy zawodowej przez Polki było często nie tylko utrudnione, ale też stanowiło pewne ryzyko. Przykładowo nauczycielkom czy urzędniczkom utrudniano, a czasem wręcz zabraniano założenia rodziny. Na początku ubiegłego wieku, szczególnie przedstawicielki klasy średniej zmuszone były do odnalezienia się na rynku pracy. Od momentu, kiedy kobiety otrzymały społeczne przyzwolenie na podjęcie działalności zawodowej, ich liczba z roku na rok wzrastała. W 1931 roku wynosiła już ponad 30%. Niestety nadal kobiety nie miały szans na objęcia stanowisk w sądach czy funkcji kierowniczych. Zmiany w tym kierunku zaczęły następować dopiero w latach 80-tych[6].
Według statystyk w Polsce w ubiegłym roku 875 tys. kobiet prowadziło własne firmy. To nadal zaledwie 34% udziału w całym rynku. Kobiet na stanowiskach prezesowskich w polskich przedsiębiorstwach jest nadal 3 razy mniej niż mężczyzn[7]. Dla wielu z nich, zwłaszcza tych, które mają obowiązki rodzinne, tradycyjny schemat pracy często nie spełnia oczekiwań i nie pozwala na pogodzenie wszystkich ról, jakie kobieta pełni w życiu. Własny biznes brzmi więc atrakcyjnie – właścicielki firm mogą zyskać elastyczność, pozwalającą ominąć niektóre z tych przeszkód. To perspektywa, która przemawia do wyobraźni.
Wiele kobiet decyduje się na karierę w sprzedaży bezpośredniej. Niedawne badanie SELDIA wykazało, że 88% sprzedawców bezpośrednich to właśnie kobiety[8]. I nic w tym dziwnego – takie firmy jak Herbalife, sprzedające swoje produkty dzięki globalnej sieci Niezależnych Dystrybutorów, oferują przede wszystkim elastyczność godzinową, ale nie tylko. Osoby, które dołączają do struktur sprzedaży bezpośredniej, często podkreślają, jak ważne są dla nich wsparcie, poczucie wspólnoty i jasne zasady współpracy. Dzięki szkoleniom i możliwościom rozwoju, kobiety rozwijają odpowiednie umiejętności i wiedzę dotyczące produktów i sprzedaży, marketingu i mediów społecznościowych. Te niezbędne umiejętności są uniwersalne, bowiem można wykorzystać je również w innych przedsięwzięciach biznesowych.
8 marca do idealny czas na to, aby dostrzec i docenić siłę oraz potencjał kobiet jako pionierek i liderek w biznesie. To również okazja do zauważenia ich potrzeb na rynku pracy.
[1] One Poll, 2020
[2] https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C31888%2Ci-dadej-pierwszym-kobietom-na-polskich-uniwersytetach-przyporzadkowywano
[3] https://culture.pl/pl/tworca/zofia-stryjenska
[4] https://platformanauki.pl/bohaterowie/uniwersytet-latajacy,25
[5] https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1369579,pierwsze-kobiety-na-polskich-uniwersytetach.html
[6] Dzieje kobiet na rynku pracy w Polsce i we Francji, Dominika Wutezi, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla bezpieczeństwa nr 1, 65-81, 2010
[7] Raport Kobiety w Biznesie 2022 wykonany przez Data Software House
[8] https://www.seldia.eu/entrepreneurship

Czy edukacja zdalna może mieć międzynarodowy poziom?

Neuroróżnorodność to cecha, a nie problem

Weź udział w darmowych szkoleniach dla Dyrektorów przedszkoli i żłobków!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.