Komunikaty PR

Czy niemiecki to język pasji? Rzeczywistość przeczy stereotypom.

2020-07-23  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania ai ( 0.31 MB )

Gospodarka, żywność i porządek – to główne skojarzenia młodych Polaków z Niemcami wg badania pracowni Synergion na zlecenie Goethe-Institut. Powyższe konotacje są – jak najbardziej – pozytywne, ale zdają się zupełnie nie brać pod uwagę innych, mniej stereotypowych atutów tego kraju, jakimi są m.in. bardzo dobrze rozwinięty rynek muzyczny, wspieranie odważnych startupów czy stawianie na etyczną modę. Właśnie ruszyła kampania Język Twojej Pasji, której celem jest zwrócenie uwagi na te mniej oczywiste strony naszych zachodnich sąsiadów oraz pokazanie młodym Polkom i Polakom, że nauka niemieckiego może im pomóc w rozwijaniu zainteresowań.

 

Niemcy są czwartym największym rynkiem muzycznym na świecie, a tymczasem tylko 3% respondentów wspomnianego badania kojarzy ten kraj z muzyką. 1,3% odpowiedzi dotyczyło grupy Rammstein. Badanie przeprowadzono w kwietniu 2020 roku wśród polskich uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz studentów, a pytanie o skojarzenia zadano osobom nie uczącym się języka niemieckiego. Odpowiedzi pokazały więc, jak widzi ten kraj młodzież, która raczej nie ma z nim bliskiego kontaktu.

 

Być może to jest właśnie powodem tak niewielkiego odsetka skojarzeń z muzyką. Nie oddaje on bowiem rzeczywistości kraju, który jest jednym z najważniejszych miejsc dla gatunków takich, jak techno, house czy IDM. Beethoven i Bach nie są może na szczytach playlist Spotify młodych Polaków, ale to, że uwielbiają oni Paula Kalkbrennera, Borisa Brejchę czy Svena Vätha, wiemy po wyprzedawanych występach tych artystów w naszym kraju. Niemcy to też świetne miejsce do nauki muzyki, gdzie aż połowa studentów konserwatoriów pochodzi z zagranicy. Czesne jest tam darmowe i nie brakuje programów stypendialnych. W popularnym serialu Netflixa, „Unorthodox”, poruszony jest zresztą ten wątek.

 

Inną pasją, która nie kojarzy się młodym Polakom z Niemcami jest moda. W badaniu Synergion w ogóle nie pojawiają się takie skojarzenia, a przecież niemal każdy z nas miał kiedyś na nogach buty Adidasa czy Pumy albo słyszał o Karlu Lagerfeldzie czy Hugo Bossie. To tylko te najpopularniejsze przykłady z Niemiec, za którymi kryje się kipiące pomysłami, różnorodne środowisko. Berlin uznawany jest za stolicę etycznej, ekologicznej mody i to właśnie tam odbywają się największe targi jej poświęcone, czyli Neonyt. To tam – często w pierwszej kolejności – pokazywane są przełomowe rozwiązania technologiczne dla przemysłu modowego.

 

No właśnie, technologie. Przecież pasje nie muszą być wyłącznie artystyczne. Można kochać robotykę, programowanie czy marzyć o wprowadzeniu w życie unikalnego pomysłu na cyfrowy biznes. W tych obszarach znajomość niemieckiego także może być bardzo pomocna, bo wówczas będziemy mówić językiem jednego z najbardziej innowacyjnych krajów na świecie – od tego roku na szczycie Bloomberg Innovation Index. 12% respondentów badania Synergion wskazało w skojarzeniach na niemieckie marki samochodowe, ale branża motoryzacyjna to nie jedyne źródła nowych technologii u naszych zachodnich sąsiadów. Także małe i średnie firmy mają na koncie wiele innowacji i przełomowych rozwiązań, a jednym z najlepszych miejsc na świecie na prowadzenie nowoczesnego startupu jest Berlin. Wielu polskich przedsiębiorców, jak choćby twórcy aplikacji Tylko.com, znalazło finansowanie właśnie tam.

 

Badanie Synergion pokazało więc pozytywny, ale dość stereotypowy wizerunek Niemiec wśród polskiej młodzieży, która niekoniecznie łączy ten kraj ze swoimi zainteresowaniami i hobby. Właśnie dlatego ruszyła kampania i strona www.jezyktwojejpasji.pl, na której znajdziemy wiele przykładów i historii, które mogą zmienić nasze spojrzenie na zachodnich sąsiadów i ich język.

 

Kampania Język Twojej Pasji realizowana jest wspólnie przez Ambasadę̨ Republiki Federalnej Niemiec, Goethe-Institut w Warszawie i Krakowie, Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (DAAD), Zentralstelle für Auslandsschulwesen (Centralny Wydział Szkolnictwa Za Granicą), Willy-Brandt-Schule w Warszawie. Przedsięwzięcie w imieniu partnerów koordynuje Goethe-Institut w Warszawie.

 

Wejdź na www.jezyktwojejpasji.pl i dowiedz się więcej.

 

*Pracownia Synergion przeprowadziła badanie metodą CAWI na grupie 5710 uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i uczelni wyższych. 1908 z tych osób zadeklarowało, że nie uczyło się języka niemieckiego.

__

Kampania Język Twojej Pasji realizowana jest wspólnie przez Ambasadę̨ Republiki Federalnej Niemiec, Goethe-Institut w Warszawie i Krakowie, Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (DAAD), Zentralstelle für Auslandsschulwesen (Centralny Wydział Szkolnictwa Za Granicą), Willy-Brandt-Schule w Warszawie. Przedsięwzięcie w imieniu partnerów koordynuje Goethe-Institut w Warszawie.

 

Ambasada Niemiec reprezentuje Republikę Federalną Niemiec w Polsce i realizuje liczne projekty, mające na celu pielęgnowanie dobrych relacji między dwoma krajami.  Goethe-Institut e.V. jest instytutem kultury Republiki Federalnej Niemiec działającym na całym świecie. Promuje on znajomość języka niemieckiego zagranicą, wspiera międzynarodową współpracę kulturalną i upowszechnia całościowy wizerunek Niemiec, informując o ich życiu kulturalnym, społecznym i politycznym. Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej (DAAD) to stowarzyszenie niemieckich uczelni, które wspiera proces internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Niemczech oraz współpracę pomiędzy niemieckimi i zagranicznymi instytucjami nauki. DAAD przyznaje stypendia wybitnym studentom i naukowcom oraz udziela informacji nt. studiów i badań naukowych w Niemczech. Polsko-Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta w Warszawie jest jedną z ponad 140 szkół niemieckich za granicą. Jej celem jest kształtowanie osobowości uczniów w środowisku wielonarodowościowym i wielokulturowym. Centralny Wydział Szkolnictwa za Granicą (ZfA) wspiera szkoły za granicą Niemiec. Jego doradcy opiekują się prawie 100 szkołami w Polsce realizującymi program DSD, który przygotowuje do uzyskania dyplomu językowego Konferencji Ministrów Kultury (DSD).

 

Kontakt:

Paulina Makuch, paulina.makuch@grayling.com, tel.601 092 042

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kariera Czy edukacja zdalna może mieć międzynarodowy poziom? Biuro prasowe
2024-12-27 | 01:00

Czy edukacja zdalna może mieć międzynarodowy poziom?

JDJ International Open Schools (JDJ IOS) to projekt, który redefiniuje dostęp do edukacji międzynarodowej. Umożliwia zdobycie akredytowanego amerykańskiego świadectwa maturalnego z
Kariera Neuroróżnorodność to cecha, a nie problem
2024-12-20 | 01:00

Neuroróżnorodność to cecha, a nie problem

W Polsce proces kwalifikacji zaczyna się zwykle w sytuacji, kiedy nauczyciele widzą jakiś „problem” z dzieckiem – mówią wtedy, że dziecko jest
Kariera Weź udział w darmowych szkoleniach dla Dyrektorów przedszkoli i żłobków!
2024-12-19 | 12:00

Weź udział w darmowych szkoleniach dla Dyrektorów przedszkoli i żłobków!

Codziennej pracy Dyrektora towarzyszy wiele wyzwań związanych z pracownikami, współpracą z rodzicami, opieką nad dziećmi, czy prowadzeniem własnego biznesu. KDPN czyli Klub Dyrektora

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Konsument

Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.