DPD Polska wyznacza "Kierunek Samodzielność"
DPD Polska wraz z Towarzystwem Nasz Dom kontynuują program „Kierunek Samodzielność”. Po raz piąty zdolni uczniowie przebywający w domach dziecka oraz rodzinach zastępczych otrzymali dofinansowanie do różnego rodzaju kursów przybliżających spełnienie ich zawodowych marzeń. W tym roku organizatorzy programu skupili się na promowaniu przedsiębiorczości, by ułatwić młodzieży start w dorosłe życie.
Przyszłość we własnych rękach
Przez ostatnie cztery lata programem „Kierunek Samodzielność” objętych zostało kilkudziesięciu stypendystów z całego kraju. Uczniowie ostatnich klas liceów, techników i szkół zawodowych zostali zakwalifikowani na podstawie odpowiednio umotywowanych zgłoszeń, wyników w nauce oraz opinii nauczycieli i wychowawców. Chętni wskazali także kursy, które przybliżą ich do wymarzonego celu.
- Według raportu NIK z 2017 r., co roku blisko 6 tys. z prawie 70 tys. wychowanków domów dziecka i rodzin zastępczych osiąga pełnoletniość, a tym samym zastanawia się nad swoją przyszłością. Często pozostają z tą decyzją sami, dlatego nierzadko wybierają zawód poniżej swoich umiejętności, rezygnując z działań wymagających większego wysiłku. Dużym wyzwaniem jest dla nich wzięcie odpowiedzialności za siebie, wejście w samodzielne życie bez wsparcia rodziny - mówi Elżbieta Prządka, koordynatorka ds. współpracy z partnerami zewnętrznymi, Towarzystwo Nasz Dom.
Uczestnicy dotychczasowych edycji programu mieli okazję bliżej poznać zagadnienia z wielu różnych dziedzin, takich jak programowanie, księgowość, budownictwo, architektura, pierwsza pomoc. Wśród kursantów są przyszłe księgowe, żołnierze zawodowi, lekarze, prawnicy czy programiści. DPD Polska i Towarzystwo Nasz Dom nie tylko dofinansowują wybrane szkolenia, ale pozostają z uczniami w całorocznym kontakcie, otaczając ich opieką mentorską.
- Cieszymy się, że możemy wesprzeć młodzież, oferując jej konkretną wiedzę. Są to szkolenia wybrane przez samych stypendystów, dopasowane do ich potrzeb. Pomagamy im wejść w dorosłość i pokazujemy, że mają realny wpływ na swoje życie. Zamiast gotowych rozwiązań dajemy narzędzie – kurs, szkolenie - pomocne w dążeniu do usamodzielnienia się. Szkolenie z przedsiębiorczości na zakończenie programu uczy podstawowych mechanizmów ekonomicznych, których znajomość jest po prostu każdemu niezbędna – komentuje Małgorzata Maj z DPD Polska.
Kierunek przedsiębiorczość
W tym roku organizatorzy programu postawili na promocję przedsiębiorczości. Podczas szkolenia, które odbyło się 9 lipca tego roku, młodzież mogła wziąć udział w symulacji autentycznego środowiska pracy, a także dowiedzieć się „ile kosztuje” dorosłe, samodzielne życie.
- Nasi kursanci dowiedzieli się, jakie są koszty prowadzenia domu czy wychowania dzieci. Przekonali się, ile przeciętny Polak wydaje na codzienne zakupy, opłacenie podatków, ZUSu. Przedstawione kwoty dla wielu były zaskoczeniem – mówi trener programu Marcin Jóźwik.
Tego typu spotkania tylko potwierdzają, że młodzież na progu dorosłości potrzebuje konkretnych, praktycznych podpowiedzi jak zaplanować i zadbać o swoją przyszłość. Udział w programie daje im poczucie sprawczości, a także informację, że są osoby, którym ich los nie jest obojętny.
- Wiemy, że we współczesnym świecie coraz większe znaczenie ma przedsiębiorczość osobista, rozumiana jako aktywna postawa w życiu zawodowym, branie odpowiedzialności za własny rozwój i kształtowanie kariery. Pracodawcy szukają osób zorientowanych na samodzielne osiąganie celów, elastycznych, innowacyjnych, gotowych podjąć ryzyko pracy na swój rachunek. Podobne wymagania przed niezależnym przedsiębiorcą stawia biznes - podsumowuje Elżbieta Prządka, koordynatorka ds. współpracy z partnerami zewnętrznymi, Towarzystwo Nasz Dom.
Projekt realizowany jest wspólnie przez DPD Polska i Towarzystwo Nasz Dom.
Czy edukacja zdalna może mieć międzynarodowy poziom?
Neuroróżnorodność to cecha, a nie problem
Weź udział w darmowych szkoleniach dla Dyrektorów przedszkoli i żłobków!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.