Komunikaty PR

Firmy polskich przedsiębiorczyń z rocznym wzrostem zysku o 78%

2024-01-18  |  13:50

Z nowych danych Dun & Bradstreet Poland wynika, że firmy prowadzone przez kobiety wykazały w najnowszych sprawozdaniach finansowych za 2022 rok 33-procentowy wzrost przychodów. Wzrost ich zysku netto plasował się natomiast na poziomie 78 proc. Firmy prowadzone przez kobiety stanowią na początku 2024 roku 27 proc. wszystkich firm zarejestrowanych w naszym kraju. Kobiety dominują w sektorach produkcji odzieży, pomocy społecznej oraz opieki zdrowotnej. Analiza promuje przedsiębiorczość Polek, a powstała w ramach XV edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku – najstarszej i największej inicjatywy, która nagradza i nagłaśnia sukcesy przedsiębiorczych Polek. Termin przyjmowania zgłoszeń został wydłużony do 20 stycznia br.

 

Na zlecenie konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet Poland dokonała podsumowania danych m.in. z wpisów do KRS z 2023 roku oraz analizy finansowej przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety. Uwzględniono w niej dane z 2021 i 2022 roku, blisko 1,5 tys. firm z największym przychodem za 2022 rok, w których kobieta była prezesem lub w 100 proc. właścicielem przedsiębiorstwa. Analizowane firmy podzielono na dwie grupy: małe i średnie przedsiębiorstwa z przychodem od 5 do 50 mln i duże firmy powyżej 50 mln złotych.

 

33-procenowy wzrost przychodu firm prowadzonych przez kobiety

Uwzględnione w analizie finansowej firmy prowadzone i zarządzane przez kobiety w 2022 roku wykazały ponad 127,5 mld złotych przychodu, a w 2021 roku – 95,6 mld złotych przychodu, co stanowi ponad 33 proc. wzrost. Zysk netto poddanych analizie podmiotów zwiększył się z 5,6 mld w 2021 roku do ponad 10 mld w 2022 roku, co stanowi wzrost na poziomie 78 proc.

 

Na czele co piątej firmy zarejestrowanej w Polsce stoi prezeska

Z kolei z danych Dun & Bradstreet Poland za 2023 rok wynika, że znaczenie firm należących do Polek w przeciągu ostatniego roku nie spadło – biznesy prowadzone przez kobiety stanowią nieco ponad 27 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Prezeski stanowią już 21,7 proc. kierujących firmami w Polsce, natomiast członkinie w zarządach polskich firm stanowią 27,6 proc. W obu przypadkach jest to wzrost w porównaniu do ubiegłego roku na poziomie 1,6 proc.

W firmach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych kobiety coraz częściej zajmują kluczowe stanowiska – jako prezeski kierują 6 proc. firm (wzrost o 0,8 proc. w przeciągu roku) i są członkami zarządów 18,5 proc. firm (wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 2,2 proc.).

– Polki mimo niełatwej sytuacji na rynku po raz kolejny udowadniają swoją przedsiębiorczość, ale też pokazują, że łatwo się nie poddają i z odwagą oraz niesłabnącą siłą są aktywne w biznesie. DPD Polska od dawna realizuje program zrównoważonego rozwoju Driving Change, promujący m.in. innowacyjność i przedsiębiorczość. Chcemy wspierać i wyróżniać najciekawsze firmy prowadzone przez kobiety, które szczególnie zasługują na miano Biznesu Roku, stąd też kolejny rok z rzędu możemy szczycić się mianem Partnera konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku – mówi Aneta Gasparska, Kierownik Marketingu w DPD Polska, Partnera w kategorii Biznes Roku.

Podwojenie zysku netto wśród małych firm prowadzonych przez kobiety

Analiza finansowa 1,5 tys. firm z największym przychodem według sprawozdań finansowych pokazała, że podmioty z grupy małych i średnich przedsiębiorstw z rocznym przychodem nieprzekraczającym 50 mln złotych w porównaniu do dużych firm rozwijały się szybciej i bardziej dynamicznie. Mniejsze biznesy na przestrzeni ostatnich lat wykazały także większą dynamikę sprzedaży i zysku. W latach 2021-2022 przychód firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw był większy o 34,3 proc., a firm dużych – o 33 proc. Małe firmy kierowane przez kobiety na przestrzeni dwóch ostatnich lat podwoiły swój zysk netto.

 

Z kolei z najnowszych danych Dun & Bradstreet Poland za 2023 rok wynika, że kobiety najczęściej prowadzą mikroprzedsiębiorstwa (od 1 do 9 pracowników) – w tym segmencie obecnie należy do nich 27 proc. biznesów zarejestrowanych w Polsce. W przypadku małych firm, zatrudniających od 10 do 50 pracowników, ten odsetek wynosi 23 proc. Z kolei w przypadku przedsiębiorstw średnich (50-250 pracowników) odsetek właścicielek firm wynosi 15,5 proc., a firm dużych, z ponad 250 pracownikami – jedynie 13,4 proc.

 

Kobiety świetnie sobie radzą na rynku mikroprzedsiębiorstw, z powodzeniem pomnażają zyski i poszerzają zakres swoich usług oraz liczbę obsługiwanych klientów. Obserwujemy, że z czasem te kobiece firmy zatrudniające kilku pracowników, stają się coraz prężniej działającymi biznesami, z szerszym zakresem usług. Obserwowanie tej metamorfozy, jaką przechodzą przedsiębiorczynie biorące udział w konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, jest doświadczeniem bardzo inspirującym – mówi Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska, Partnera w kategorii Mikrobiznes.

 

Kobiety z województwa śląskiego ponownie najbardziej przedsiębiorczymi Polkami

Analiza danych Dun & Bradstreet Poland wskazuje, że w 2023 roku po raz kolejny najbardziej aktywne biznesowo były kobiety z województwa śląskiego. Obecnie należy do nich 31 proc. śląskich firm. Na drugim miejscu znajduje się województwo zachodniopomorskie (29,7 proc. firm w rękach kobiet), a na trzecim – świętokrzyskiego (29,6 proc. kobiecych biznesów).

Branże, w których ponad połowa firm zarejestrowanych w Polsce należy do kobiet to produkcja odzieży (56,8 proc.), pomoc społeczna (ok. 55,5 proc.), opieka zdrowotna (52 proc.) czy pozostała indywidualna działalność usługowa (50,7 proc.).

 

Wydłużony termin przyjmowania zgłoszeń konkursowych w XV edycji BWR

Ogromnie nas cieszy niemalejące zainteresowanie konkursem Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Polki stale podbijają nowe branże, dlatego też w tej edycji pojawiły się nowe kategorie konkursowe, które wyróżnią najciekawsze kobiece inicjatywy w nowych obszarach. Co roku otrzymujemy prośby o przedłużenie terminu przyjmowania zgłoszeń do konkursu, również tym razem nie pozostajemy na te głosy obojętne. Nowy rok jest dla wielu przedsiębiorczyń czasem podsumowań, nowych postanowień, chęci rozwijania swojej firmy. Zapraszamy do wypełniania zgłoszeń konkursowych, które przyjmujemy jeszcze do 20 stycznia – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

 

Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza także mężczyzn, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. Od powstania konkursu wręczono ponad 140 statuetek. Historia pokazała, że laureatki i finalistki poprzednich edycji zyskały nie tylko rozgłos, a przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty i pozyskując inwestorów. Przyjmowanie zgłoszeń konkursowych zostało wydłużone do 20 stycznia 2024 roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kariera Wedel wgryza się w swoje wartości i zachęca do tego kandydatów w nowej kampanii Biuro prasowe
2024-05-06 | 11:00

Wedel wgryza się w swoje wartości i zachęca do tego kandydatów w nowej kampanii

Czy możliwe jest określenie nowych wartości firmy przez zaangażowanie do procesu ich powstawania niemal 1300 pracowników? Wedel po raz kolejny udowadnia, że stawiając na
Kariera Etat wychodzi z mody. Co piąty Polak wybiera własną działalność lub kontrakt
2024-04-17 | 08:45

Etat wychodzi z mody. Co piąty Polak wybiera własną działalność lub kontrakt

Autorzy serwisu CVeasy.pl zbadali rynek pracy niezależnej w Polsce. Okazało się, że aż 19% pracujących Polaków decyduje się na samozatrudnienie. Pracę na własny rachunek
Kariera Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?
2024-04-16 | 17:00

Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?

Wielkimi krokami zbliżają się matura oraz sesja, podczas której uczniowie i studenci mierzą się ze zdaniem egzaminów m.in. z języka obcego. Panikujesz, że nie zdasz?

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca

Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.