Komunikaty PR

Języki obce w biznesie to więcej niż komunikacja

2023-10-09  |  07:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Majerek
Linkleaders.pl

Piotrkowska 148/150/18.01
90-063 Łódź
marcin.majerek|linkleaders.pl| |marcin.majerek|linkleaders.pl
600255487
www.linkleaders.pl

Czasy, w których wystarczyło znać jeden obcy język powoli odchodzą do przeszłości. W wielu branżach liczy się biegłe posługiwanie co najmniej dwoma językami. I nie dotyczy to tylko turystyki czy dyplomacji. Sektor finansów stawia kandydatom i kandydatkom do pracy coraz większe wymagania lingwistyczne. Okazuje się, że nie tylko z powodów czysto komunikacyjnych.

Z badania SW Research wynika, że znajomość jednego języka obcego deklaruje 42,5% Polek i Polaków. Dwoma językami włada 30%, a trzema i więcej 7,4% naszych rodaków i rodaczek[1]. I choć sytuacja zmienia się na lepsze to wciąż nie jest to najlepszy wynik. Przede wszystkim z powodu oczekiwań pracodawców, dla których wielojęzyczność stała się bardzo istotnym elementem, który może wpływać na rozwój kariery.

Obce języki to nie tylko sprawna komunikacja

- Skuteczna komunikacja jest niezbędna w branży finansów i księgowości, gdzie złożone informacje muszą być przekazywane klientom i współpracownikom. Umiejętności językowe wspierają i przyspieszają wiele procesów. Dlatego też osoby, które biegle posługują się dwoma lub więcej językami, mają przewagę. Bycie wielojęzycznym może prowadzić do szybszego awansu zawodowego. – mówi Agnieszka Leśniak, Service Delivery Manager w Capgemini Polska.

Jednak korzyści wynikające ze znajomości kilku języków wykraczają daleko poza zwykłą komunikację. Osoby władające więcej niż jednym językiem zwykle szybciej i lepiej podejmują decyzje, są wielozadaniowe i bardziej kreatywne.[2]. Na przykład dwujęzyczność rozwija myślenie abstrakcyjne i umiejętność rozwiązywania problemów, co pozwala na efektywniejsze szukanie rozwiązań złożonych zagadnień[3]. W biznesie, zwłaszcza finansowym, są to zalety trudne do przecenienia. Sama nauka języka może rozwijać zdolności adaptacyjne, które są niezbędne w budowaniu kreatywności.

Mniej popularne języki pozwalają wyróżnić się na rynku pracy

Dane serwisu Pracuj.pl[4] pokazują, że o ile znajomość angielskiego stała się stosunkowo powszechną kwestią (88% ankietowanych osób), o tyle inne języki wciąż pozwalają wyróżnić się na rynku pracy. Językiem rosyjskim porozumiewa się 21% pracujących Polek i Polaków, niemieckim 15%, a hiszpańskim, francuskim czy ukraińskim już tylko po 3%. Zdolność posługiwania się językiem obcym jest jedną z kluczowych kompetencji, jakie muszą dziś posiadać osoby poszukujące pracy. Więcej, niż co piąta ankietowana osoba jest z kolei zdania, że bez znajomości języka obcego nie miałaby szansy na zatrudnienie na obecnym stanowisku. A 15% jest przekonanych, że to właśnie język obcy otworzył im drogę do awansu.

Język hiszpański, niemiecki i włoski potrzebny w centrach finansowych

- Inwestowanie czasu i wysiłku w naukę języka prowadzi zwykle do większego sukcesu zawodowego. W naszych realiach, oprócz angielskiego, bardzo ceniona jest znajomość języka hiszpańskiego, niemieckiego czy włoskiego. Przykładowo w Capgemini Polska obsługujemy klientów z państw, w których mówi się tymi językami na co dzień. I choć angielski jest dosyć popularny w globalnych finansach, to jednak często okazuje się, że niezbędna jest znajomość dodatkowych języków, ze względu na uwarunkowania kulturowe w różnych częściach świata. Przykładowo - Włosi czy Hiszpanie czują się bardziej komfortowo posługując się swoim językiem w komunikacji z ekspertem od finansów. - tłumaczy Agnieszka Leśniak.


Popularność języka niemieckiego w biznesie wynika m.in. z pozycji Niemiec jako globalnej potęgi gospodarczej. Jeszcze lepiej wygląda pozycja hiszpańskiego. Według raportu Babbel z 2019 roku[5] hiszpański jest trzecim najbardziej przydatnym językiem w biznesie, po angielskim i mandaryńskim.

Według ekspertki Capgemini - Agnieszki Leśniak - współczesne centra finansowe zajmują się coraz bardziej złożonymi problemami. Nie jest to tylko „czysta” księgowość. Chodzi o tak ważne procesy sprzedażowo-finansowe, jak m.in. Procure to Pay (P2P) czy Order to Cash (OTC). Wraz ze wzrostem znaczenia outsourcingu finansowego, klienci mają coraz więcej wymagań i oczekują obsługi w swoim narodowym języku. Coraz częściej liczą na bezpośrednie wsparcie (voice-service) bez mnożenia liczby doradców z różnych departamentów.

Szukasz pracy w finansach?  Skup się na…

…przede wszystkim na podstawach. Wykształcenie kierunkowe nie jest obecnie podstawowym wymogiem podczas rekrutacji. Zdecydowanie bardziej liczy się umiejętność analitycznego myślenia i, tradycyjnie już, biegłość w obsłudze Excela. Przykładowo – w Capgemini Polska samodzielna obsługa klientów możliwa jest już po 3 miesiącach szkoleń i wdrożenia. Największe szanse na udaną karierę mają kandydaci i kandydatki, którzy potrafią przekształcać procesy u klientów w bardziej zautomatyzowane. To bardzo ważny trend we współczesnym outsourcingu finansowym.

- Branża finansowa jest dziś wyjątkowo dynamiczna. Dotyczy to także kariery pracowników obsługujących klientów. Obecnie już po kilku miesiącach można zmienić projekt wewnątrz firmy, dając sobie możliwości rozwoju. Zaletą jest także praca hybrydowa, która po okresie pandemii znalazła swoje miejsce i akceptację w nasze branży. – przekonuje Agnieszka Leśniak.

Branża finansowa cały czas ewoluuje, starając się szybko dostosować do otaczającej rzeczywistości, ale jedno pozostaje niezmienne – znaczenie znajomości języków obcych. Posługując się wieloma językami, finansiści zapewniają sobie skuteczne relacje biznesowe i szanse na rozszerzenie działalności na nowe rynki. Okazują też szacunek kulturowym uwarunkowaniom swoich klientów.

 


[1] https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/polacy-nauka-jezykow-obcych-brakuje-nam-praktyki

[2] https://novakdjokovicfoundation.org/brain-benefits-of-learning-a-second-language-at-early-age/.

[3] https://universeofmemory.com/benefits-of-language-learning/

[4] https://media.pracuj.pl/249202-praca-bez-granic-rola-jezykow-obcych-w-karierze

[5] https://www.eurideastranslation.com/10-most-important-business-languages-in-global-market/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Linkleaders.pl
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kariera Marzenia i wyzwania kobiet w zawodzie księgowej Biuro prasowe
2024-06-26 | 01:00

Marzenia i wyzwania kobiet w zawodzie księgowej

Wyliczenia, dokumenty, dane, powtarzalność zadań – to pierwsze skojarzenia z pracą księgowych. Czy słuszne? Jakie emocje i pasje czają się za słupkami liczb i za rzędami cyferek?
Kariera Połowa Polaków uważa, że określenie „urlop macierzyński” jest lekceważące
2024-06-17 | 17:00

Połowa Polaków uważa, że określenie „urlop macierzyński” jest lekceważące

Tylko 12 proc. Polek i Polaków nie widzi potrzeby zmiany społecznego postrzegania urlopu macierzyńskiego, a niemal 90 proc. uważa, że określenie „urlop” nie pasuje do
Kariera Młode mamy i biznes to połączenie idealne – tak powstało Salad Story
2024-05-28 | 10:50

Młode mamy i biznes to połączenie idealne – tak powstało Salad Story

Macierzyństwo zmienia życie kobiet, obracając je o 180 stopni. Pomimo wielu trudności i wyrzeczeń, które wiążą się z rolą mamy, czas ten może być również inspiracją do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama

Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.

Handel

Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki

Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.

Media

Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach

W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.