Liderki binesu - odważnie biorą odpowiedzialność

Anna Fibak
Fibak PR
ul. Kaczewska 24 lok. 11
81-476 Gdynia
anna|fibak.pl| |anna|fibak.pl
606626681
www.fibak.pl
Polskie menedżerki odważnie biorą odpowiedzialność za swoje działania (93%), doceniają pracę i osiągnięcia innych (91%), budują zaufanie, szanując poufność przekazywanych im informacji (90%). Zdecydowana większość (74%) robi rzeczy, w które wierzy – także w sytuacjach, które wymagają wyjścia ze strefy komfortu. Ich słabą stroną jest radzenie sobie z porażkami – poczucia wstydu z powodu niepowodzenia nie ma tylko 3%. To niektóre wnioski z badania odwagi menedżerskiej, przeprowadzonego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, w ramach Diagnostyki Liderek Biznesu.
Skuteczne przywództwo wymaga dużej odwagi. Kryzysy i rynkowe zawirowania, ostro grająca konkurencja, trudna do przewidzenia przyszłość – to wyzwania, przed którymi stają liderki zarządzające firmami czy zespołami.
– Polki są kompetentne, pracowite, zdolne, ambitne, przedsiębiorcze i empatyczne. Jednocześnie są często ofiarami przestarzałych poglądów i konserwatywnych postaw. Widzimy wciąż niewiele kobiet w programach MBA oraz stały, niski procent kobiet na najwyższych stanowiskach. Nasze obserwacje połączyliśmy z odkryciami Brene Brown, amerykańskiej profesorki i badaczki aspektów odwagi, i stworzyliśmy nowatorskie narzędzie, które umożliwia liderkom sprawdzenie poziomu ich odwagi w kilku różnych wymiarach, porównania się do najlepszych, a także zbudowania własnej ścieżki dalszego rozwoju. Ankieta posłużyła nam też do szerszej analizy – wnioski prezentujemy w specjalnym raporcie – mówi Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
W Diagnostyce Liderek Biznesu odwaga menedżerska badana była w czterech aspektach: autentyczna wrażliwość, życie zgodne z wartościami, budowanie zaufania, sztuka podnoszenia się.
Odważne zachowania liderek
Zdecydowanie najmocniejszymi stronami menedżerek, które wzięły udział w badaniu, są: odważne branie odpowiedzialności za własne działania (93%), docenianie pracy i osiągnięć innych (91%) oraz budowanie zaufania przez poszanowanie poufności (90%).
Zdecydowana większość liderek nie składa obietnic bez pokrycia (79%), a także bardziej stara się postępować właściwie niż mieć rację (77%). Równie duża grupa (76%) odważnie stawia czoło problemom i nie ucieka przed trudnymi tematami, a kiedy trzeba przyznaje się do błędów i stara się naprawiać szkody (74%). Taki sam odsetek robi rzeczy, w które wierzy – nawet jeżeli wymagają wychodzenia ze strefy komfortu.
Liderki nie podają się teoriom spiskowym i plotkom – dociekają prawdy i opierają się w swoich działaniach na faktach (69%). Nie wykorzystują też strachu jako narzędzia do realizacji własnych celów i interesów (68%).
Waga wartości
Dla znacznej większości badanych menedżerek istotne jest życie zgodne z wartościami i wierność przekonaniom. Aż 62% gotowych jest zrezygnować z szans zawodowych, jeśli kolidują one z wyznawanymi wartościami.
Również w konfrontacji z innymi liderki wolą kierować się wartościami niż jedynie umiejętnościami komunikacyjnymi i słowną woltyżerką (67%). 61% odważnie wchodzi w dyskusje na trudne tematy, jednak już tylko nieco ponad połowa (56%) broni swoich wartości, gdy są one w sprzeczności z opinią innych. Liderki mają też problem z wytyczaniem granic innym i konsekwentnym ich przestrzeganiem – taką deklarację złożyło 41% ankietowanych.
Siła spokoju i problem z wiarą w siebie
Niewiele ponad połowa badanych (54%) rozpoznaje i analizuje swoje emocje w trudnych sytuacjach, żeby lepiej je kontrolować. Tyle samo praktykuje spokój i udaje im się go utrzymać nawet pod naporem lęków i trudnych sytuacji.
Trudniej jest liderkom łączyć delikatność i łagodność ze stanowczością – deklaruje tę umiejętność 47%. Natomiast tylko 21% w trudnych sytuacjach daje przestarzeń na przeżywanie emocji i stara się brać za nie odpowiedzialność.
Dwie trzecie menedżerek (66%) nastawiona jest na wspieranie, nie zaś na ocenianie. Same jednak odczuwają potrzebę zabiegania o akceptację innych – nie robi tego tylko 9%.
– Choć menedżerki starają się bardziej wspierać niż oceniać, same podlegają presji ciągłej oceny – przełożonych, jeśli takich mają, czy też szerzej – otoczenia, które zawsze krytyczniej patrzy na działania kobiet w sferze biznesu, stereotypowo poddając w wątpliwość ich kompetencje i zaangażowanie. Zdecydowanie potrzebujemy nauki, jak sięgać po głęboko schowane pokłady odwagi w budowaniu wiary we własne umiejętności – komentuje Jolanta Szydłowska z GFKM.
Sztuka wstawania
Podnoszenie się po porażkach to obszar odwagi, który sprawia liderkom dużo trudności. Mniej niż połowa (44%) deklaruje, że szybko podnosi się po upadku. Wyzwaniem jest głównie poczucie wstydu z powodu niepowodzenia – nie odczuwa go tylko 3% badanych, ale już 43% nie boi się okazać, że przeżywa trudne chwile.
Niespełna połowa menedżerek (47%) wierzy we własne możliwości, jednak w trudnych chwilach woli polegać na innych, a nie wyłącznie na sobie. 45% prosi o pomoc, kiedy jej potrzebuje. Jednak zaledwie 6% deleguje rzeczy ważne innym współpracownikom.
– Kobietom, poddawanym ogromnej presji społecznej i niesprawiedliwym ocenom, trudno połączyć własne doświadczenia upokorzeń z odwagą, zaufaniem, empatią i wiarą w siebie. Jednym z największych wzywań, przed którymi stoją, jest umiejętność radzenia sobie z krytyką, zachowanie dystansu do siebie i sytuacji, niewchodzenie od razu na pełną linię obrony. Mają tego świadomość i dlatego chcą się rozwijać. Wśród kompetencji, które planują doskonalić, wskazywały najczęściej umiejętność pozyskiwania innych do wspólnych celów i wywieranie wpływu (36%) oraz samokontrolę emocjonalną, odporność na stres i trudne sytuacje (34%) – podsumowuje Jolanta Szydłowska z GFKM.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.