Komunikaty PR

Neuroróżnorodność w miejscu pracy - jak różnice przekuć w twórczą siłę

2023-09-26  |  01:00
Biuro prasowe

Neuroróżnorodność odnosi się do różnorodności w sposobie funkcjonowania i myślenia ludzi, wynikającej z różnic w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Może obejmować różnice w stylach uczenia się, przetwarzaniu informacji, w podejściu do rozwiązywania problemów oraz w innych aspektach związanych z funkcjonowaniem mózgu. Stosowanie koncepcji neuroróżnorodności w miejscu pracy rewolucjonizuje nasze myślenie o rekrutacji, organizacji pracy i zarządzaniu zespołami. Dostrzeżenie tego zjawiska największym międzynarodowym firmom, takim jak SAP, JP Morgan czy Microsoft, pozwoliło zwiększać produktywność, innowacyjność i konkurencyjność, przy jednoczesnym budowaniu środowiska pracy, w którym różne rodzaje umysłów mogą się uzupełniać i korzystać ze swojego potencjału. Neuroróżnorodność pracowników w miejscu pracy może być potężnym źródłem twórczej energii i innowacyjności, jeśli jest właściwie zarządzana i wykorzystywana. Dzięki różnorodności w funkcjonowaniu mózgu można stworzyć bardziej elastyczne, efektywne i kreatywne środowisko pracy.

Warto zadbać o to, by było to miejsce pozytywne i stymulujące. Głównym celem tworzenia właściwej przestrzeni pracy, powinno być zapewnienie takich warunków, dzięki którym żaden z jej neuroróżnorodnych użytkowników, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał. Skoncentruje się na pracy, a nie na przezwyciężaniu trudności w środowisku, w którym na co dzień pracuje. Implikuje to konieczność zaprojektowania różnych przestrzeni do pracy i regeneracji o odmiennym designie i różnych funkcjach – tak by każdy niezależnie od potrzeby i chwili mógł znaleźć miejsce, które pomoże mu efektywnie pracować.

Okiem ekspertki

Na kwestię różnorodności wrażliwa jest marka Hoof, która na co dzień styka się z oczekiwaniami i potrzebami pracowników, podczas wspierania projektów przestrzeni biurowych. Jakie rozwiązania proponuje, aby tworzyć miejsca pracy przyjazne dla wszystkich?

- Mamy narzędzia w postaci programu warsztatów, które pozwalają na zdiagnozowanie realnych potrzeb użytkowników biur. W trakcie takich spotkań często są sygnalizowane różne problemy. Na przykład dla niektórych osób oświetlenie w biurze jest zbyt jasne, a barwa światła zbyt jaskrawa, co powoduje, że pracownicy zgłaszają bóle głowy. U innych nazbyt ostra kolorystyka we wnętrzach powoduje rozdrażnienie pod koniec dnia pracy. Są pracownicy wrażliwi na wysokie dźwięki, są też tacy, którzy na open space nie potrafią się skupić. Często też można dostrzec potrzebę, aby po trudnej rozmowie znaleźć przestrzeń na rozładowanie napięcia. Taką funkcję mogą spełniać chillout roomy. Z naszych obserwacji wynika, że coraz częściej w tych miejscach pojawią się różne akcesoria do gier zespołowych. Tym samym to już nie jest chillout room tylko gaming room - a w takiej przestrzeni zaspokojona jest już inna potrzeba, a na relaks brakuje miejsca. Takich przykładów można mnożyć niemal w nieskończoność. Przełożeni czy liderzy, albo często nie mają dostępu do tak głębokiej analizy potrzeb swoich zespołów, albo nie wiedzą, że przyczyna dekoncentracji, ilości popełnianych błędów, czy złego samopoczucia, leży w organizacji stanowiska pracy. Zwracamy na to uwagę, edukujemy i pokazujemy, że wyposażenie biur to nie tylko meble – wyjaśnia Katarzyna Salamonik-Zakrzewska, dyrektor marketingu w Hoof.

Metamorfoza biura w kilku krokach
Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, warto podejść do projektu holistycznie, myśląc nie tylko o działaniach budujących świadomość i wrażliwość w zakresie neuroróżnorodności, ale także realizując je w sposób strategiczny, spójny z kulturą firmy.
Stworzenie przestrzeni biurowej przyjaznej dla neuroróżnorodnych pracowników może znacząco wpłynąć na ich komfort, efektywność i dobrostan w miejscu pracy.

Oto kilka praktycznych sugestii, jak dostosować przestrzeń biurową do potrzeb neuroróżnorodnych pracowników:

Przestrzeń koncentracji i prywatności:
Stworzenie pomieszczenia lub miejsc, gdzie pracownicy mogą się wycofać, by pracować w ciszy i skupieniu, jeśli tego potrzebują.

Dywersyfikacja stref pracy:
Zorganizowanie różnych typów przestrzeni pracy, takich jak otwarte biura, miejsca do pracy w grupie, stanowiska z regulowanymi biurkami oraz przestrzenie relaksu.

Właściwe oświetlenie:
Zapewnienie optymalnego oświetlenia, uwzględniającego naturalne światło dzienne, regulowane oświetlenie sztuczne i unikanie nadmiaru olśnienia.

Redukcja hałasu i właściwa akustyka:
Zastosowanie rozwiązań akustycznych, takich jak dywany, panele dźwiękochłonne i ekrany akustyczne, aby zminimalizować hałas i zwiększyć komfort akustyczny.

Kolorystyka i dekoracje:
Wybór stonowanych kolorów ścian i mebli, które nie będą przytłaczające, ale też niezbyt stymulujące. Zróżnicowana kolorystyka może pomóc w dostosowaniu przestrzeni do różnych preferencji.

Regulowane biurka i krzesła:
Oferowanie pracownikom możliwość dostosowania swojego stanowiska pracy do własnych potrzeb. Regulowane biurka i krzesła pozwalają na zmianę pozycji i ułatwiają komfort pracy.

Ekrany i panele separujące:
Stwórzenie prywatność i oddzielnych przestrzeni za pomocą paneli lub ekranów, co może pomóc w ograniczeniu bodźców wizualnych.

Strefy relaksu:
Udostępnienie strefy do odpoczynku i relaksu, wyposażone w wygodne krzesła, huśtawki, kanapy.

Indywidualizacja potrzeb:
Zrozumienie, że neuroróżnorodni pracownicy mogą mieć indywidualne potrzeby. Dlatego warto pozostawić pewien stopień swobody w dostosowywaniu przestrzeni do ich wymagań.

Przestrzeń biurowa dostosowana do neuroróżnorodności może pomóc w tworzeniu bardziej inkluzywnego i produktywnego środowiska pracy, a jednocześnie zwiększyć dobrostan pracowników. Ważne jest, aby stały dialog i wsparcie były integralną częścią kultury organizacyjnej, aby pracownicy czuli się akceptowani, wspierani i doceniani w miejscu pracy.

ZDJĘCIE: GSK Warszawa, projekt kdesign, fot. Fotomohito

Więcej na: https://www.hoof.pl/ 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kariera Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Biuro prasowe
2025-06-24 | 18:00

Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

W Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się uroczysta inauguracja wystawy i premiera raportu podsumowującego ogólnopolski projekt Związku Przedsiębiorców
Kariera Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
2025-06-20 | 11:00

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Szanowni Państwo, jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców razem z Panią Posłanką Izabelą Bodnar zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na
Kariera Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.