Połowa badanych w wieku 18-26 lat nie czuje się gotowa na podjęcie pracy

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Z najnowszego badania Fundacji SPS wynika, że Polacy krytycznie oceniają obecny system edukacji – aż 82 proc. ankietowanych jest zdania, że nie jest on dostosowany do występujących w polskim społeczeństwie różnic społecznych. Ponad połowa uczestników badania w wieku 18-26 lat czuła się dyskryminowana na którymś etapie edukacji. Aż 90 proc. uważa, że młodzi ludzie kończący edukację nie są przygotowani do poszukiwań pracy i udziału w rekrutacji. Badanie towarzyszy 5. edycji programu Fun.Tech.Future., adresowanego do wkraczającej w dorosłość młodzieży ze środowisk nieuprzywilejowanych.
W ramach 5. edycji programu Fun.Tech.Future. Fundacja SPS przeprowadziła badanie na grupie ponad 6 tys. osób. Wyniki wskazują, że 8 na 10 ankietowanych uważa, że obecny system edukacji nie integruje różnych grup społecznych. Podobny odsetek – 82 proc. – badanych przyznaje, że nie jest on dostosowany do występujących w polskim społeczeństwie różnic społecznych. Blisko co trzeci respondent (32 proc.) jest zdania, że nasz system edukacji nie uczy akceptacji, wrażliwości, otwartości i poszanowania różnych grup społecznych, natomiast 43 proc. ankietowanych uważa, że uczy tego w bardzo niewielkim stopniu. Jednocześnie 67 proc. sądzi, że kontakt z rówieśnikami z różnych grup społecznych, z rodzin o różnej sytuacji materialnej itd. jest zdecydowanie korzystny dla młodych ludzi.
Co trzeci respondent w wieku 18-26 lat ma poczucie, że nie ma takiego samego dostępu do edukacji jak jego rówieśnicy. Jednocześnie aż 58 proc. ankietowanych uważa, że ich rówieśnicy nie mają jednakowego dostępu do edukacji. Także 58 proc. deklaruje, że czuło się dyskryminowanych na którymś etapie dotychczasowej edukacji. Blisko u co trzeciego (31 proc.) wynikało to z sytuacji finansowej, 27 proc. sądzi, że była to kwestia wyglądu, a 11 proc. przyznaje, że dyskryminacja wynikała z ich neuroatypowości (m.in. spektrum autyzmu, dysleksji, ADHD, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych).
– Nierówny dostęp do edukacji młodych ludzi ze środowisk wykluczonych jest faktem, a wyniki badania wskazują, że jest to także odczuwalne przez ankietowaną młodzież. Dlatego tak istotne są warsztaty i szkolenia, przygotowane specjalnie dla osób z rodzin w trudnej sytuacji ekonomicznej, przebywających w pieczy zastępczej etc., które nie mają szansy na zdobywanie tego typu doświadczeń w inny sposób – mówi Dorota Kowalewska, Brand Manager SEYSSO, partnera programu Fun.Tech.Future.
Młodym ludziom towarzyszy poczucie uczenia się niepotrzebnych rzeczy
Dwóch na pięciu badanych młodych ludzi deklaruje, że często lub bardzo często odczuwa niechęć do nauki. O jej powód zapytano respondentów w pytaniu wielokrotnego wyboru. Dwóch na trzech przyznaje, że wynika to z poczucia uczenia się niepotrzebnych rzeczy, a ponad połowa (57 proc.) deklaruje, że jest to kwestia zbyt dużej ilości materiałów do przyswojenia w krótkim czasie.
Najczęściej wskazywaną przez młodych ludzi barierą utrudniającą rozwój edukacyjny jest zbyt mała liczba doradców zawodowych i narzędzi skutecznie wspierających w wyborze edukacji ze względu na różnorodne predyspozycje jednostki – wskazało ją 45 proc. badanych. Aż 41 proc. respondentów wskazuje na wykluczenie ekonomiczne. Więcej niż co piąty ankietowany (23 proc.) wskazuje na brak dostępu do nauki dla osób spoza dużych miast (wykluczenie komunikacyjne).
Aż 90 proc. uczestników badania w wieku 18-26 lat uważa, że młodzi ludzie kończący edukację nie są przygotowani do poszukiwań pracy i udziału w rekrutacji. Spośród tych, którzy pracują dorywczo lub jeszcze nie rozpoczęli aktywności zawodowej, 56 proc. deklaruje, że nie czują się przygotowani do podjęcia pełnoetatowej pracy, która pozwoliłaby im samodzielnie się utrzymać.
– Już od 5. lat Sephora wspiera zarówno finansowo, jak i merytorycznie program Fun.Tech.Future m.in. poprzez organizację płatnych staży dla uczestników w wybranych perfumeriach. Mamy poczucie, że dzięki tego typu akcjom realnie pomagamy młodym osobom stawiać pierwsze kroki na rynku zawodowym, ale też realizujemy filozofię piękna Sephora, której jednym z elementów jest niesienie pomocy innym – mówi Sergiusz Osmański, Dyrektor Artystyczny i PR Sephora w Polsce i Czechach, partnera programu Fun.Tech.Future.
Blisko ⅓ rodziców uważa, że w szkołach jest za mało doradców zawodowych
Co trzeci badany rodzic przyznaje, że jego dziecko ma problemy z odnalezieniem się w polskim systemie edukacji. Respondenci w formie pytania wielokrotnego wyboru zostali zapytani o bariery utrudniające rozwój edukacyjny ich dziecka. Również w tej grupie najczęściej wskazywaną odpowiedzią była zbyt mała liczba doradców zawodowych i narzędzi skutecznie wspierających w wyborze edukacji ze względu na różnorodne predyspozycje jednostki (31 proc.). Ponad ¼ (27 proc.) deklaruje, że jest to brak akceptacji, zrozumienia czy tolerancji ze strony kadry pedagogicznej, a blisko ⅕ (21 proc.) wskazuje na wykluczenie ekonomiczne.
Ponad ¼ respondentów (27 proc.) zauważa niechęć swojego dziecka do nauki bardzo często lub zawsze, a niemal ⅓ – czasami (32 proc.). Ponad połowa badanych deklaruje, że ich dziecko ma poczucie, że uczy się niepotrzebnych rzeczy, a 44 proc. przyznaje, że określa zajęcia w placówkach edukacyjnych jako „nudne”. Jednocześnie 43 proc. jest zdania, że uczniowie mają zbyt dużo materiałów do przyswojenia w krótkim czasie, natomiast ⅓ respondentów uważa, że zajęcia w placówkach edukacyjnych są za mało angażujące. Zdaniem co piątego badanego rodzica powodem niechęci dziecka do nauki jest brak wsparcia ze strony kadry pedagogicznej w szkole.
W ramach 5. edycji programu Fun.Tech.Future w dniach 7-8 listopada br. odbędą się bezpłatne warsztaty we Wrocławskim Parku Technologicznym, który jest partnerem wydarzenia. Warsztaty przeznaczone są dla osób, które pracują w obszarze doradztwa zawodowego i wsparcia w aktywizacji ludzi na rynku pracy (7.11) oraz młodzieży ze środowisk nieuprzywilejowanych, która właśnie wkracza w dorosłość (8.11). Warsztaty przygotowali i poprowadzą Olga Legosz z Fundacji SPS, a także eksperci z Be About Hybrid Agency, Sephory oraz Seysso.

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.
Problemy społeczne
Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) liczba pacjentów chorujących na chorobę Alzheimera będzie wzrastać. Eksperci szacują, że do 2030 roku na całym świecie będzie ich 50–65 mln, a do 2050 roku – nawet dwa razy więcej. Prognozy są alarmujące, dlatego specjaliści zwracają uwagę na konieczność profilaktyki, w tym leczenia otyłości, cukrzycy typu 2 i insulinooporności. Liczne badania potwierdzają, że znacznie zwiększają one ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne.
Media
Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy

Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że pojawił się pomysł na realizację filmu dokumentalnego, w którym będzie mogła ujawnić szczegóły swojego życia prywatnego i zawodowego. Jak zauważa, nie każdy artysta jest w ten sposób doceniony. Dlatego też ona postanowiła wykorzystać tę szansę i chce jak najlepiej zaprezentować się w tej produkcji. Doda przyznaje również, że ten projekt wywołał wiele negatywnych emocji.