Polskie przedsiębiorczynie właścicielkami już 30 tys. firm z branży HoReCa

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Wszystkich firm w branży hotelarsko-gastronomicznej (HoReCa) na początku roku 2024 w całej Polsce jest blisko 137 tys. Kobiety są właścicielkami już 30 tys. film i ich przedsiębiorstwa stanowią 48 proc. wszystkich należących do jednej osoby. Najwięcej przedsiębiorstw z tego sektora prowadzonych przez kobiety jest w województwie mazowieckim (3 749), jednak to w zachodniopomorskim, świętokrzyskim i opolskim ponad połowa biznesów związanych z gastronomią i zakwaterowaniem należy do kobiet. Blisko 40 proc. firm z branży HoReCa zarządzanych przez kobietę obejmującą rolę prezeski jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej.
Do 15. edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku dołączają trzy nowe kategorie zamknięte – Edukatorka Młodego Pokolenia, Wpływowy Głos oraz Liderka w branży HoReCa. Sukces Pisany Szminką, najstarsza i największa organizacja od 15 lat wspierająca przedsiębiorczość kobiet, postanowiła zbadać przy tej okazji sytuację polskich przedsiębiorczyń prowadzących firmy z szeroko rozumianej branży hotelarsko-gastronomicznej. Na zlecenie organizacji wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet Poland opracowała analizę, w której liczbę wszystkich punktów i firm związanych z szeroko rozumianym wyżywieniem i noclegami szacuje na początek 2024 roku na blisko 137 tys. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego odnotowano wzrost o 3 proc., kiedy to było ich niespełna 133 tys. Blisko 25 proc. to firmy kierowane przez kobiety – w tym 30 tys. firm, których 100-procentową właścicielką jest kobieta, natomiast 3,6 tys. przedsiębiorstw jest zarządzane przez prezeskę. W branżę wpisuje się nie tylko hotele, restauracje i firmy cateringowe, ale także bary, puby, motele, turystyczne obiekty noclegowe i miejsca krótkoterminowego zakwaterowania.
W lepszej sytuacji firmy zarządzane przez kobiety niż mężczyzn
Obecnie w Polsce w branży HoReCa istnieje ponad 62 tys. firm, których właścicielem lub właścicielką jest jedna osoba, z czego 48 proc. – 30 tys. firm należy do polskich przedsiębiorczyń. W ocenie Dun & Bradstreet Poland w branży HoReCa jedynie niewielki odsetek firm znajduje się w bardzo złej lub bardzo dobrej kondycji finansowej, blisko 95 proc. wszystkich przedsiębiorstw to podmioty w raczej dobrej i raczej słabej kondycji. W lepszej sytuacji znajdują się firmy z branży HoReCa zarządzane przez prezeski – wśród tych przedsiębiorstw blisko 40 proc. firm jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. Natomiast ten odsetek wśród firm kierowanych przez prezesów wynosi 36 proc.
– Przede wszystkim bardzo cieszy i napawa optymizmem wzrost liczby firm działających w branży. To może być zapowiedź wychodzenia branży z kryzysu, który rozpoczęła pandemia, a następnie spotęgowanego przez wojnę za wschodnią granicą oraz inflację i drastyczne podwyżki cen prądu i gazu. Wyniki dotyczące kondycji, w jakiej znajdują się przedsiębiorstwa z branży, również napawają optymizmem. Na szczególną uwagę zasługuje także fakt, że w lepszej sytuacji znajdują się firmy zarządzane przez prezeski. Obserwujemy wyjątkowo duże zaangażowanie kobiet w rozwój sektora hotelarskiego. Natomiast w moim przekonaniu równie ważna i mocna jest ich pozycja w obszarze zarządzania restauracjami i firmami cateringowymi. Dlatego właśnie postanowiliśmy stworzyć Konferencję Liderek Branży HoReCa. Przygotowujemy ją z myślą o wzmocnieniu świadomości o roli kobiet w rozwoju tego segmentu rynku – mówi Anna Wielgos, wiceprezeska spółki organizującej SMAKKi GASTROTARGI, Partnera Konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Liderka w branży HoReCa.
Najwięcej biznesów, których właścicielkami są kobiety, jest w województwie mazowieckim – 3 749 firm. Jednocześnie jednak jest to jedynie 44 proc. wszystkich przedsiębiorstw tego sektora w tym regionie, co stanowi najniższy odsetek w zestawienie wszystkich regionów. Z analizy wynika, że to w województwach zachodniopomorskim, świętokrzyskim i opolskim ponad połowa (po 51 proc.) biznesów z szeroko rozumianej branży gastronomiczno-hotelarskiej jest w rękach kobiet.
Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza także mężczyzn, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. Od powstania konkursu wręczono ponad 140 statuetek. Historia pokazała, że laureatki i finalistki poprzednich edycji zyskały nie tylko rozgłos, a przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty i pozyskując inwestorów.

Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.