Komunikaty PR

Prawie połowa firm zarządzanych przez Polki wdrożyła zasady ESG. Nowe dane KRS

2023-03-07  |  16:15
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Według najnowszych danych w Polsce aż 58,1 proc. firm zarządzanych przez kobiety jest pozytywnie nastawiona do zasad i norm związanych z ESG, a 46,5 proc. stosuje je w codziennej pracy. Ponadto odnotowujemy stabilny udział Polek w biznesie – kolejny rok odsetek kobiecych firm utrzymuje się na poziomie ponad 30 proc., a odsetek prezesek i członkiń zarządów w ostatnich latach waha się tylko nieznacznie. Jedynie 12,92 proc. dużych i 25,41 proc. średnich firm jest prowadzonych przez kobiety. Najaktywniejsze biznesowo w 2022 roku były już nie – jak w 2021 roku – mieszkanki zachodniopomorskiego, a kobiety z województwa śląskiego. Polskie przedsiębiorczynie niezmiennie dominują w sektorze mikroprzedsiębiorstw oraz szeroko rozumianej branży usługowej.

 

Odsetek biznesów w rękach kobiet nie maleje

Z najnowszej analizy KRS, opracowanej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, wynika, że blisko 31 proc. polskich firm jest w 100 proc. własnością kobiet – zostały przez nie założone i są prowadzone. W ubiegłym roku ten odsetek wynosił 32,5 proc., różnica jest więc bardzo nieznaczna. Z kolei odsetek kobiet na stanowiskach prezesów w polskich firmach na koniec stycznia 2023 roku wyniósł 19,71 proc., podczas gdy w zarządach kobiety stanowiły 25,62 proc. Symboliczny, nieprzekraczający 1 proc. spadek odsetka kobiet sprawujących kluczowe stanowiska odnotowano w firmach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych: funkcję prezeski w spółkach giełdowych pełni obecnie niespełna 5,7 proc., a członkini zarządu – 16,22 proc.

 

Pod względem liczby kobiet na wysokich stanowiskach Polska na tle innych krajów Europy wypada bardzo dobrze. Dane z najnowszego badania wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet wskazują, że, nie licząc jednoosobowych działalności gospodarczych, Polki zajmują 17 proc. stanowisk kierowniczych w firmach. Wyprzedzamy pod tym względem m.in. Skandynawię – w Norwegi obejmują one 13 proc. kluczowych funkcji, w Danii – 12 proc., w Szwecji – 11 proc., a w Finlandii – jedynie 10 proc. Natomiast w Słowacji, Słowenii i na Węgrzech kobiety zajmują 15 proc. stanowisk kierowniczych.

 

Kobiety w biznesie wiążą przyszłość z ESG

Z tych samych danych wywiadowni gospodarczej wynika również, że firmy kierowane przez kobiety większą wagę przywiązują do kwestii społecznych – w Polsce, aż 58,1 proc. zarządzanych przez kobiety firm jest pozytywnie nastawionych do zasad i norm związanych z ESG (środowisko – ang. environmental, społeczna odpowiedzialność – ang. social responsibility i ład korporacyjny – ang. corporate governance), a 46,5 proc. ściśle się do nich stosuje w codziennej działalności. W przypadku firm kierowanych przez mężczyzn jest to ok. 30 proc.

 

Firmy przyszłości to te, które zwracają uwagę nie tylko na zyski, ale też na wartości, odpowiedzialność społeczną i kwestie środowiskowe, przejrzystość oraz transparentność. Liderki są tego świadome i często to one są inicjatorkami zmian – widać to zresztą na przykładzie konkursu Bizneswoman Roku, w którym wiele nominowanych firm zajmuje się właśnie działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wspieranie kobiecych biznesów nie sprowadza się więc tylko do kwestii równouprawnienia, ale również troski o społeczeństwo i naszą planetę – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku.

 

Największy odsetek firm prowadzonych przez kobiety już nie w zachodniopomorskim

Z analizy danych z KRS wynika, że najbardziej aktywne biznesowo w 2022 roku były kobiety z województwa śląskiego, gdzie w ich rękach znajduje się 35,3 proc. wszystkich firm, w których 100 proc. udziałów przypada na jednego właściciela. Odsetek ten wzrósł w porównaniu do ubiegłego roku z 31,5 proc. Niewiele mniejszy odsetek firm należy kolejno do kobiet z województwa zachodniopomorskiego – które w ubiegłym roku plasowało się na szczycie zestawienia – świętokrzyskiego, dolnośląskiego oraz mazowieckiego.

 

Kobiety właścicielkami blisko 30 proc. mikroprzedsiębiorstw w Polsce

Udział kobiet w biznesie jako właścicielek firm spada wraz ze wzrostem ich wielkości. W przypadku mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających do 9 pracowników, kobiety są właścicielkami 29,52 proc. firm. W sektorze małych firm (zatrudniających od 10 do 50 pracowników) jest to 25,41 proc.średnich (zatrudniających od 50 do 250 pracowników) – 15,82 proc., a w przypadku firm dużych (zatrudniających powyżej 250 pracowników) odsetek ten stanowi jedynie 12,92 proc. Nie odnotowano tutaj znaczących zmian w porównaniu do danych z ubiegłego roku.

Jako partner konkursu Bizneswoman Roku w kategorii „Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu” ogromnie cieszymy się, że mimo kryzysu gospodarczego dotykającego całej Europy, rola Polek w biznesie nie traci na znaczeniu. W Huawei naszą misją jest dostarczanie usług cyfrowych, które zaspokoją potrzeby współczesnych użytkowników, również tych, o specyficznych wymaganiach. Stale staramy się wspierać innowacyjność, przedsiębiorczość i rozwijać najlepsze standardy, w tym stałe zwiększanie obecności i roli kobiet w świecie technologii. Przyświeca nam idea, że technologia powinna przynosić korzyści wszystkim i czynić świat dostępnym – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska.

 

Polki od lat dominują w szeroko rozumianej branży usługowej

Sytuacja nie zmienia się również w kwestii branż, w których kobiety prowadzą firmy – od lat dominują one w usługach. Ich zakres jest bardzo szeroki, od zakładów fryzjerskich i kosmetycznych, salonów piękności i masażu, poprzez przeróbki odzieży, poprawki krawieckie, aż po działalność klubów fitness i obiektów sportowych czy lecznice weterynaryjne. Polki swoja przyszłość wiążą również z działalnością związaną z doradztwem finansowym i ubezpieczeniem, opieką zdrowotną, obsługą biur, a także działalnością prawniczą, rachunkowo-księgową i doradztwem podatkowym. Udział własności kobiet w tych przedsiębiorstwach oscyluje w granicach od 50 do nawet 70 proc.

 

Przytaczane dane pochodzą z badania wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet na potrzeby raportu „Kobiety w biznesie 2023” oraz analizy danych z rejestru KRS za rok 2022.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kariera Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Kariera Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Kariera Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Gwiazdy

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Infrastruktura

Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.