Szukasz drogi zawodowej? Wybierz kolej!
Rozwój kolei w najbliższych dekadach ma kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska naturalnego. Podkreśla to polityka Europejskiego Zielonego Ładu, czyli m.in. zmniejszenie emisji CO2 poprzez świadomy wybór ekologicznego środka transportu, jakim niewątpliwie jest pociąg. Jednym z podstawowych czynników rozwoju jest wykwalifikowana kadra pracowników. Podczas trwającego Europejskiego Roku Kolei, warto przyjrzeć się zawodom związanym z bezpieczeństwem ruchu kolejowego i… rozważyć któreś z nich jako przyszłe miejsce pracy?
Z analiz Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzonych na koniec 2020 r. wynika, że niemal połowa wszystkich pracowników kolei to osoby powyżej 50 roku życia. Z powodu wieku emerytalnego lub ze względu na pogarszający się stan zdrowia obecnej kadry, pojawiła się konieczność zatrudnienia młodych osób. Pracownicy kolei mają niezwykle odpowiedzialne zadania. Dzięki nim pasażerowie i towary bezpiecznie dojeżdżają do celu. Na sukces składa się synergia pracy wielu osób, należą do nich między innymi maszynista, kierownik pociągu, konduktor, dyżurny ruchu czy automatyk urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Maszynista
Maszynista to bardzo odpowiedzialne stanowisko, które wymaga ponadprzeciętnego refleksu oraz umiejętności koncentrowania uwagi przez długi czas. Aby móc pracować w tym zawodzie należy posiadać licencję maszynisty wydawaną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz świadectwo maszynisty. Mile widziane, choć nieobowiązkowe, jest również wykształcenie techniczne. Maszynista powinien znać podstawy budowy pojazdów trakcyjnych oraz umieć odczytywać sygnalizację świetlną, która przesyła około 20 różnorodnych komunikatów. Współcześnie praca na tym stanowisku jest wspierana przez zaawansowane technologie, które ułatwiają bezpieczne prowadzenie pociągu.
Kierownik pociągu / konduktor
Każdy kto kiedyś jechał pociągiem z całą pewnością spotkał kierownika pociągu i konduktora. To osoby kojarzone najczęściej ze sprawdzaniem i sprzedażą biletów. Jednak na tym nie kończą się ich zadania. Są odpowiedzialne za bezpieczeństwo pasażerów. Doskonale znają i potrafią zastosować zasady pierwszej pomocy, odpowiadają za rozwiązywanie sytuacji konfliktowych oraz wszelkich nieprzewidzianych komplikacji. Na tych stanowiskach doskonale sprawdzą się osoby, które lubią kontakt z drugim człowiekiem oraz ruch. Praca konduktora nigdy nie jest monotonna. Zmieniające się widoki za oknem oraz różnorodność podróżujących na co dzień dostarczają nowych wrażeń oraz pozwalają się rozwijać. Za sprawne funkcjonowanie drużyny konduktorskiej odpowiada kierownik pociągu. Koordynuje przepływ informacji wewnątrz załogi oraz z pasażerami.
Dyżurny ruchu
Aby pociąg mógł bezpiecznie przejechać przez stację niezbędna jest obecność dyżurnego ruchu. Taka osoba pilnuje wjazdu, postoju oraz wyjazdu pociągów. Nadzoruje między innymi pracę zwrotnic umożliwiających zmianę toru oraz wykolejnic, które w awaryjnych sytuacjach mogą wykoleić pociąg i zapobiec poważnemu wypadkowi. Dyżurny kontroluje, czy dany tor jest pusty i odpowiada za to, aby nie zdarzały się kolizje. Pozostaje w kontakcie z maszynistą za pośrednictwem semaforów i łączności radiowej. Osoba na stanowisku dyżurnego ruchu powinna być odporna na stres i mieć bardzo podzielną uwagę. Mimo zaawansowanej technologii używanej w tej pracy, nie ma tu miejsca na błędy.
Automatyk sterowania ruchem kolejowym
Automatyk to człowiek praktycznie niewidoczny dla przeciętnego podróżującego pociągiem. Jednak to dzięki niemu podróż jest tak bezpieczna, a pasażerowie mogą dotrzeć do celu. Codziennie dba o prawidłowe działanie urządzeń sterowania ruchem oraz sygnalizacji na przejazdach kolejowych. Do jego obowiązków należy również ich budowanie, przebudowywanie, regulacja oraz bieżące naprawy. To świetna praca dla tak zwanych „złotych rączek”. Automatyk sterowania ruchem kolejowym powinien cechować się również wytrzymałością fizyczną oraz dobrą kondycją. Nierzadko aby usunąć usterkę musi ze skrzynką z narzędziami przejść nawet kilka kilometrów.
Dla młodych osób wybór ścieżki kariery najczęściej nie jest łatwy. Z myślą o nich Urząd Transportu Kolejowego przygotował zbiór najważniejszych informacji. Rekrutację do klas o profilu kolejowym na rok szkolny 2021/2022 prowadziły 53 technika oraz 10 szkół branżowych I stopnia. Na stronie www.rokkolei.pl chętni znajdą przewodnik po szkołach kształcących na kierunkach kolejowych oraz pomoc w znalezieniu pracy. Zawody kolejowe to nie tylko odpowiedzialne stanowiska, ale też ciekawe i pełne wyzwań miejsca pracy.

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
Wokalistka przyznaje, że wiosna była dla niej niezwykle pracowita, a i w kolejnych tygodniach też sporo się będzie działo, bo przygotowuje się do wydania nowego albumu. Bryska zdradza, że teksty jej nowych kompozycji są niezwykle osobiste. Postanowiła bowiem opowiedzieć odbiorcom o bardzo ważnym etapie w swoim życiu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Media
Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć

Architekt niezwykle miło wspomina współpracę z Katarzyną Dowbor przy realizacji programu „Nasz nowy dom”. I mimo że nie jest już ona gospodynią tego formatu, to nadal utrzymują ze sobą kontakt, wymieniają się doświadczeniami i mają wiele wspólnych tematów do rozmów. Maciej Pertkiewicz zaznacza, że na planie zdjęciowym prezenterka nie przyglądała się kolejnym etapom remontów z założonymi rękami, ale brała w nich czynny udział, by jak najwięcej się nauczyć. Nie bała się żadnej pracy, pomagała zrywać tynki, malować ściany czy też montować poszczególne elementy wyposażenia.