Komunikaty PR

Kierunek – urlop. PAYBACK przygląda się planom wakacyjnym Polaków

2021-06-16  |  11:10
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.1 MB )

Pandemia dała się we znaki wielu sektorom gospodarki, w szczególności branży turystycznej. Nadciągające wielkimi krokami wakacje, łatwy dostęp do szczepień oraz systematyczne „luzowanie” obostrzeń powinny zdecydowanie poprawić tę sytuację. Jaka część z nas zamierza je spędzić w Polsce? Jak duży budżet chcemy przeznaczyć na urlop i w końcu – czy pandemia pokrzyżowała nasze wakacyjne plany? Jak wynika z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, COVID-19 faktycznie wpływa lub wpłynął na nasz urlop, co nie oznacza jednak, że zamierzamy z niego rezygnować.

Koronawirus dotknął niemal wszystkich dziedzin życia i zdecydowanie zmienił naszą codzienność. Dotyczy to również wakacji. Tak wskazało 45% ankietowanych PAYBACK. 41% z tej grupy respondentów przyznało, że z powodu pandemii musiało wybrać inny cel podróży, a po 16% osób biorących udział w badaniu albo zmieniło wysokość budżetu przeznaczonego na urlop, albo po prostu jego termin.

Chcąc spędzić wakacyjny czas spokojnie wiele osób zdecydowało się na skorzystanie z narodowego programu szczepień – ponad połowa badanych wskazuje, że szczepionki przeciwko COVID-19 są niezbędne. Jednocześnie 36% ankietowanych nie ma jeszcze na ten temat sprecyzowanego zdania.

Urlop? Przede wszystkim latem

Ponad 56% respondentów badania PAYBACK jako preferowany czas na urlop wskazuje miesiące letnie – lipiec i sierpień. 11% ankietowanych wakacje zaplanowało na czerwiec, a 14% na jesień – w tym większość (11%) we wrześniu. Zimą swoje tegoroczne plany urlopowe chciałoby zrealizować jedynie 2% badanych, a 17% spośród osób, które wzięły udział w ankiecie, w ogóle nie planuje w tym roku urlopu. 22% z nich jako główny powód wskazało brak funduszy, niewiele mniej, bo 21%, zbyt dużą ilość pracy, a dla 15% ankietowanych przeszkodą są ograniczenia w podróżowaniu będące rezultatem pandemii. Natomiast 12% respondentów zrezygnowało z wakacji z powodu braku pracy.

Osoby, które planują wypoczynek, myślą przede wszystkim o dwutygodniowym urlopie, na który wybierze się 42% osób. Na krótszy, tygodniowy odpoczynek zdecyduje się co trzeci ankietowany (35%). Jakie zatem kierunki wakacyjnych wyjazdów preferują Polacy?

Cudze chwalicie… Niekoniecznie!

Zdecydowana większość, bo aż 64% respondentów planuje urlop wyjazdowy w Polsce. Za granicę chce wyjechać jedynie 16% ankietowanych, w domu zostanie natomiast 12% osób. Urlop podzielony na wyjazd zarówno w kraju, jak i zagranicę deklaruje 8% respondentów.

Podróżując po kraju chętniej wybieramy morze – wypoczynek na polskim wybrzeżu planuje w tym roku 36% respondentów. W góry pojedzie 20% z nas, a okolice któregoś z malowniczych jezior odwiedzi 15% ankietowanych – wylicza Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

Na wakacjach jak w domu

Kluczowym elementem organizacji każdego urlopu są noclegi. To, w jakim miejscu będziemy odpoczywać po dniu spędzonym na zwiedzaniu, plażowaniu lub wędrówkach po górskich szlakach, znacząco wpływa na nasz komfort i zadowolenie z całego wyjazdu. Gdzie zatem śpimy najchętniej? W przypadku noclegów w Polsce nie ma jednego dominującego miejsca – 21% respondentów na czas urlopu rezerwuje domek letniskowy, 17% ankietowanych decyduje się na hotel, a 14% wybiera pokój w kwaterze prywatnej. Zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku wyjazdów zagranicznych, podczas których ponad połowa badanych najchętniej śpi w hotelach.

Trudno natomiast wskazać zdecydowanego faworyta, jeśli chodzi o to, gdzie będziemy się stołować. Posiłki w miejscu noclegu, samodzielne gotowanie lub jedzenie w restauracjach – każdą z tych odpowiedzi wskazało po ok. 30% badanych.

Co ciekawe, prawie 90% respondentów urlop organizuje samodzielnie, a przynajmniej tak zamierza zrobić w tym roku. Koniecznych rezerwacji dokonujemy przede wszystkim online – tę opcję wskazało aż 80% ankietowanych naszego badania. Powodem może być zarówno większa wygoda, oszczędność czasu, jak i bezpieczeństwo. W dobie pandemii wielu z nas nadal woli zachowywać dystans społeczny – wskazuje Katarzyna Grzywaczewska.

Szacując urlopowe wydatki, najwięcej, bo 26% badanych wskazało, że na wakacje przeznaczy między 501 a 1000 zł na osobę. 20% wyda w tym roku od 1001 do 1500 zł, a niewiele mniej, bo 18% – od 1501 do 2000 zł w przeliczeniu na osobę. Wakacje sfinansujemy natomiast przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, po które sięgnie 80% respondentów. Z bonu turystycznego skorzysta 16% z nas, a z innych form finansowania, w tym kredytu lub pożyczki od bliskich, nieco ponad 4%.

Razem czy osobno?

Dla wielu z nas urlop do doskonała okazja, aby spędzić go z najbliższymi – tak zadeklarowało aż 95% respondentów PAYBACK Opinion Poll. W tej grupie najwięcej, bo 59% planuje odpoczynek z rodziną, 27% ankietowanych jako towarzyszy przerwy wakacyjnej wskazało swoich partnerów, a 9% – grono przyjaciół lub znajomych. Pozostałe 5% zamierza ten czas spędzić w pojedynkę lub w innej grupie niż wyżej wymienione.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 31 maja - 2 czerwca 2021 r. metodą ankiety online na grupie 814 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić? Biuro prasowe
2025-06-24 | 08:50

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Czerwiec jest miesiącem o którym marzy większość uczniów – oznacza on odpoczynek i planowanie wymarzonych wakacji. Co ciekawe, w tym roku Polacy stawiają na
Podróże Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę
2025-06-05 | 12:20

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Z najnowszych badań serwisu turystycznego e-wczasy.pl wynika, że w 2025 roku Polacy coraz częściej odkładają planowanie wakacji na ostatnią chwilę. Ten trend potwierdzają
Podróże Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.