Komunikaty PR

Kierunek – urlop. PAYBACK przygląda się planom wakacyjnym Polaków

2021-06-16  |  11:10
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.1 MB )

Pandemia dała się we znaki wielu sektorom gospodarki, w szczególności branży turystycznej. Nadciągające wielkimi krokami wakacje, łatwy dostęp do szczepień oraz systematyczne „luzowanie” obostrzeń powinny zdecydowanie poprawić tę sytuację. Jaka część z nas zamierza je spędzić w Polsce? Jak duży budżet chcemy przeznaczyć na urlop i w końcu – czy pandemia pokrzyżowała nasze wakacyjne plany? Jak wynika z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, COVID-19 faktycznie wpływa lub wpłynął na nasz urlop, co nie oznacza jednak, że zamierzamy z niego rezygnować.

Koronawirus dotknął niemal wszystkich dziedzin życia i zdecydowanie zmienił naszą codzienność. Dotyczy to również wakacji. Tak wskazało 45% ankietowanych PAYBACK. 41% z tej grupy respondentów przyznało, że z powodu pandemii musiało wybrać inny cel podróży, a po 16% osób biorących udział w badaniu albo zmieniło wysokość budżetu przeznaczonego na urlop, albo po prostu jego termin.

Chcąc spędzić wakacyjny czas spokojnie wiele osób zdecydowało się na skorzystanie z narodowego programu szczepień – ponad połowa badanych wskazuje, że szczepionki przeciwko COVID-19 są niezbędne. Jednocześnie 36% ankietowanych nie ma jeszcze na ten temat sprecyzowanego zdania.

Urlop? Przede wszystkim latem

Ponad 56% respondentów badania PAYBACK jako preferowany czas na urlop wskazuje miesiące letnie – lipiec i sierpień. 11% ankietowanych wakacje zaplanowało na czerwiec, a 14% na jesień – w tym większość (11%) we wrześniu. Zimą swoje tegoroczne plany urlopowe chciałoby zrealizować jedynie 2% badanych, a 17% spośród osób, które wzięły udział w ankiecie, w ogóle nie planuje w tym roku urlopu. 22% z nich jako główny powód wskazało brak funduszy, niewiele mniej, bo 21%, zbyt dużą ilość pracy, a dla 15% ankietowanych przeszkodą są ograniczenia w podróżowaniu będące rezultatem pandemii. Natomiast 12% respondentów zrezygnowało z wakacji z powodu braku pracy.

Osoby, które planują wypoczynek, myślą przede wszystkim o dwutygodniowym urlopie, na który wybierze się 42% osób. Na krótszy, tygodniowy odpoczynek zdecyduje się co trzeci ankietowany (35%). Jakie zatem kierunki wakacyjnych wyjazdów preferują Polacy?

Cudze chwalicie… Niekoniecznie!

Zdecydowana większość, bo aż 64% respondentów planuje urlop wyjazdowy w Polsce. Za granicę chce wyjechać jedynie 16% ankietowanych, w domu zostanie natomiast 12% osób. Urlop podzielony na wyjazd zarówno w kraju, jak i zagranicę deklaruje 8% respondentów.

Podróżując po kraju chętniej wybieramy morze – wypoczynek na polskim wybrzeżu planuje w tym roku 36% respondentów. W góry pojedzie 20% z nas, a okolice któregoś z malowniczych jezior odwiedzi 15% ankietowanych – wylicza Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

Na wakacjach jak w domu

Kluczowym elementem organizacji każdego urlopu są noclegi. To, w jakim miejscu będziemy odpoczywać po dniu spędzonym na zwiedzaniu, plażowaniu lub wędrówkach po górskich szlakach, znacząco wpływa na nasz komfort i zadowolenie z całego wyjazdu. Gdzie zatem śpimy najchętniej? W przypadku noclegów w Polsce nie ma jednego dominującego miejsca – 21% respondentów na czas urlopu rezerwuje domek letniskowy, 17% ankietowanych decyduje się na hotel, a 14% wybiera pokój w kwaterze prywatnej. Zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku wyjazdów zagranicznych, podczas których ponad połowa badanych najchętniej śpi w hotelach.

Trudno natomiast wskazać zdecydowanego faworyta, jeśli chodzi o to, gdzie będziemy się stołować. Posiłki w miejscu noclegu, samodzielne gotowanie lub jedzenie w restauracjach – każdą z tych odpowiedzi wskazało po ok. 30% badanych.

Co ciekawe, prawie 90% respondentów urlop organizuje samodzielnie, a przynajmniej tak zamierza zrobić w tym roku. Koniecznych rezerwacji dokonujemy przede wszystkim online – tę opcję wskazało aż 80% ankietowanych naszego badania. Powodem może być zarówno większa wygoda, oszczędność czasu, jak i bezpieczeństwo. W dobie pandemii wielu z nas nadal woli zachowywać dystans społeczny – wskazuje Katarzyna Grzywaczewska.

Szacując urlopowe wydatki, najwięcej, bo 26% badanych wskazało, że na wakacje przeznaczy między 501 a 1000 zł na osobę. 20% wyda w tym roku od 1001 do 1500 zł, a niewiele mniej, bo 18% – od 1501 do 2000 zł w przeliczeniu na osobę. Wakacje sfinansujemy natomiast przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, po które sięgnie 80% respondentów. Z bonu turystycznego skorzysta 16% z nas, a z innych form finansowania, w tym kredytu lub pożyczki od bliskich, nieco ponad 4%.

Razem czy osobno?

Dla wielu z nas urlop do doskonała okazja, aby spędzić go z najbliższymi – tak zadeklarowało aż 95% respondentów PAYBACK Opinion Poll. W tej grupie najwięcej, bo 59% planuje odpoczynek z rodziną, 27% ankietowanych jako towarzyszy przerwy wakacyjnej wskazało swoich partnerów, a 9% – grono przyjaciół lub znajomych. Pozostałe 5% zamierza ten czas spędzić w pojedynkę lub w innej grupie niż wyżej wymienione.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 31 maja - 2 czerwca 2021 r. metodą ankiety online na grupie 814 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Maksimum zimowej zabawy w dolinie Stubai Biuro prasowe
2024-09-25 | 01:00

Maksimum zimowej zabawy w dolinie Stubai

Dzięki czterem ośrodkom narciarskim Dolina Stubai po raz kolejny spełnia życzenia wszystkich zimowych wczasowiczów w nowym sezonie zimowym. Lodowiec Stubai rozpoczyna sezon 20 września
Podróże Wilno przekonuje jedzeniem i kulturą. 1 na 3 Polaków pozytywnie zaskoczonych
2024-09-24 | 09:00

Wilno przekonuje jedzeniem i kulturą. 1 na 3 Polaków pozytywnie zaskoczonych

Blisko połowa Polaków uważa Wilno za typowo historyczne miasto. Turyści wybierają ten kierunek, aby zobaczyć zabytki, architekturę, miejsca związane z przeszłością. Najnowsze
Podróże Celebruj tradycję uprawy oliwek podczas sezonu zbiorów w Türkiye (Turcji)
2024-09-23 | 14:00

Celebruj tradycję uprawy oliwek podczas sezonu zbiorów w Türkiye (Turcji)

Oliwki, których długa historia, liczy niemal tyle samo lat, co ludzkość, są czymś więcej niż tylko owocem – to także sposób na życie na ziemiach Anatolii. Dzięki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Muzyka

Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci

Mirosław Ortyński i Piotr Sołoducha z zespołu Enej przyznają, że obawiają się skutków suszy, która negatywnie wpływa na rolnictwo, czy ulewnych opadów deszczu prowadzących do powodzi i podtopień. Niestety klimat się ociepla i coraz częściej mamy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami w pogodzie, a wszystkie anomalie odczuwamy w naszych portfelach. Muzycy zdają sobie więc sprawę z tego, jak ważne jest uzmysłowienie społeczeństwu rangi problemu i propagowanie kultury ekologicznej. Chodzi też o to, aby wzbudzić poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, bo lekkomyślność i zaniedbania mogą jeszcze pogorszyć sytuację.

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.