Kobiety dwa razy częściej korzystają ze świadczeń medycznych
64% wszystkich konsultacji lekarskich i badań diagnostycznych realizowanych jest przez kobiety. 30% najczęściej wykonywanych przez panie badań, to testy tarczycy, a najczęściej odwiedzanymi przez kobiety specjalistami są ginekolog, ortopeda i endokrynolog.
Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni kontrolują swój stan zdrowia. Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że 64% wszystkich wizyt lekarskich, badań i usług medycznych zamawianych jest przez kobiety. Fakt ten ma m.in. odzwierciedlenie w długości życia kobiet. Według najnowszej edycji raportu Trwanie życia publikowanego przez Główny Urząd Statystyczny średnia długość życia mężczyzn to 73,8 lat, a kobiet 81,7 lat.
– Biorąc pod uwagę ogół usług medycznych, panie najczęściej korzystają z porad internisty i ginekologa oraz sprawdzają poziom hormonu TSH, wykonują morfologię oraz analizę hormonu fT4. Są to jedne z podstawowych działań profilaktycznych, które każda kobieta powinna wykonywać regularnie niezależnie od wieku. Dzięki temu wzrasta prawdopodobieństwo wczesnego wykrycia ewentualnych problemów ze zdrowiem, a szybkie podjęcie leczenia zwiększa szansę na powrót do pełni zdrowia – zaznacza Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Badania tarczycy podstawą
Nawet najlepszy specjalista nie postawi jednak trafnej diagnozy bez wykonania badań. Pierwszym krokiem, który należy wykonać, są testy laboratoryjne. W większości polegają one na analizie krwi, nie wymagają zatem skomplikowanych przygotowań. Pozwalają też na wykrycie wielu różnych schorzeń i nieprawidłowości w organizmie. Wśród badań najczęściej wykonywanych przez kobiety dominują analizy hormonów tarczycy oraz testy ogólne.
Najczęściej wykonywane przez kobiety badania laboratoryjne:
-
Morfologia krwi z rozmazem
-
Hormon tyreotropowy – TSH
-
Tyroksyna wolna - fT4
-
Glukoza na czczo
-
Badanie ogólne moczu
USG i EKG najczęściej wykonywanymi przez kobiety badaniami obrazowymi
W razie wykrycia nieprawidłowości w badaniach krwi lekarze specjaliści zlecają wykonanie kolejnych badań, zazwyczaj obrazowych. Część z nich należy jednak wykonywać niezależnie i równolegle do innych testów. Do takich badań należą m.in. ultrasonografia (USG) piersi oraz EKG spoczynkowe. Pierwsze z nich jest podstawą profilaktyki nowotworowej u kobiet, a drugie sprawdza prawidłowość funkcjonowania serca. Badania ultrasonograficzne należą też do standardowych testów ginekologicznych oraz badań wykonywanych w trakcie ciąży.
Najczęściej wykonywane przez kobiety badania obrazowe:
-
USG transvaginalne miednicy mniejszej
-
USG piersi
-
USG jamy brzusznej
-
USG tarczycy
-
EKG spoczynkowe
– Fakt, że badania tarczycy stanowią 30% najczęściej wykonywanych przez kobiety badań diagnostycznych, pokazuje, jak ważne jest dbanie o prawidłowe funkcjonowanie tego gruczołu i jednocześnie, jak dużym problemem zdrowotnym są jego choroby. Ma ona wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Niedoczynność tarczycy może powodować ogólne poczucie zmęczenia, duszności, wzrost masy ciała, a w trakcie ciąży może skutkować problemami z jej utrzymaniem. Jest też objawem choroby Hashimoto. Z kolei jej nadczynność wpływa między innymi na przyśpieszenie czynności serca, osłabienie mięśni czy problemy z oczami – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.
Kobiety najczęściej chodzą do ginekologa, ortopedy i endokrynologa
Po wykonaniu odpowiednich badań ich wyniki trzeba skonsultować z odpowiednim specjalistą. Biorąc pod uwagę specyfikę problemów zdrowotnych kobiet, w tym większe ryzyko problemów z tarczycą, na liście regularnie odwiedzanych przez kobiety specjalistów znajdują się m.in. ginekolog i endokrynolog. Ponadto kobiety najczęściej korzystają też z konsultacji ortopedycznych, dermatologicznych i okulistycznych.
Najczęściej odwiedzani przez kobiety specjaliści:
-
Ginekolog
-
Ortopeda
-
Endokrynolog
-
Dermatolog
-
Okulista

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Zrób sercu przysługę tego lata
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.
Muzyka
Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.