Koncert „Muzyka na księżycową nutę”
Instytut Konfucjusza w Krakowie
Oleandry 2A
30-063 Kraków
media|instytutkonfucjusza.pl| |media|instytutkonfucjusza.pl
12 663 26 07
www.instytutkonfucjusza.uj.edu.pl/
Ośrodek Instytut Konfucjusza w Krakowie serdecznie zaprasza wszystkich w piątek 20 września o godz. 17:00 na koncert "Muzyka na księżycową nutę".
Koncert w wykonaniu Anny Krysztofiak odbędzie się z okazji Święta Środka Jesieni i urodzin Ośrodka "Instytut Konfucjusza w Krakowie".
Wykonawcy:
Anna Krysztofiak - guzheng, guqin, erhu, nanguan pipa, xiao, hulusi, śpiew.
Jan Chmielowski - słowo po polsku i po mandaryńsku.
Czas jesiennej pełni księżyca to okazja do celebrowania piękna przyrody, jak też do kultywowania więzi międzyludzkich przy dzieleniu się "księżycowym ciasteczkiem". Jest to jedno z najpiękniejszych świąt Kraju Środka, którym ludzie radują się pod gołym niebem i w kameralnej atmosferze. Wzruszająca mitologia związana ze świętem dodaje mu romantycznego, nostalgicznego kolorytu. Księżyc pozostaje jednym z najbardziej nośnych symbolów w całej kulturze azjatyckiej: jako łącznik tych, którzy do siebie tęsknią, zwierciadło iluzji w odbiciu wodnym i symbol pełni jako oświecenia. Aby kultywować harmonię przyrody i człowieka, uczcić wartość więzi rodzinnych i społecznych, a także szlachetność oraz utylitaryzm, jaką niesie nauka i kultura, pragniemy przywołać również postać Konfucjusza. Naszym koncertem uczcimy postać jednego z największych mędrców świata starożytnego, który był miłośnikiem muzyki, a w szczególności tej wykonywanej na cytrze. W programie usłyszymy klasyczne utwory chińskie wykonane na tradycyjnych instrumentach chińskich przez Annę Krysztofiak. Wiele spośród nich odwoływać się będzie w tytule bądź w treści do piękna księżyca, jesiennego wiatru i nostalgii. Opracowane przez Jana Chmielowskiego słowo w języku polskim i mandaryńskim obejmować będzie cytaty tematyczne z dzieł poezji i filozofii mandaryńskiej.
Wstęp wolny!
Miejsce: Ośrodek "Instytut Konfucjusza w Krakowie", ul. Oleandry 2A s. 3.04.
Czas: piątek 20 września godz. 17:00.
Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów cazjatyckich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie, w 2018 roku. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Safi, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d'Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan, wydziału muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Jest aktywną realizatorką przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Zrealizowała szereg artystycznych grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Xiang Zhaoluna, i innych. Od 2019 roku współpracuje z festiwalem "Słowo i muzyka u jezuitów", jako wykonawca i kierownik artystyczny koncertów towarzyszących.
BNDK wspiera Oasis w powrocie na scenę...
"Święta cały rok" - Czadoman w duecie z Ciocią Agą
Łódź bez makijażu w debiutanckiej płycie Wolnych Bałut
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Gwiazdy
Jakub Rzeźniczak: Z Radkiem Majdanem mamy dużo tematów do rozmowy. Jest świetnym współlokatorem, ale trochę ciężko się przy nim spało
Podczas realizacji zdjęć do programu „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” w Grecji Jakub Rzeźniczak mieszkał w pokoju z Radosławem Majdanem. Ucieszyło go to, bo w wolnych chwilach mogli wymieniać swoje spostrzeżenia dotyczące aktualnej sytuacji w piłce nożnej. Miał też okazję się przekonać, czy mąż Małgorzaty Rozenek również jest perfekcyjnym panem domu. Niestety byłemu bramkarzowi zdarzało się chrapać, co przełożyło się na bezsenne noce Jakuba Rzeźniczaka.
Ochrona środowiska
Susza stała się już corocznym zjawiskiem w Polsce. Lokalne inicjatywy mogą wiele zmienić
Polskie lato coraz bardziej zaczyna przypominać temperaturami to śródziemnomorskie. Rośnie liczba dni z temperaturą przekraczającą 30 st. C i tropikalnych nocy, a fale upałów sprzyjają nasilaniu się susz. Wylesianie i powiększanie obszarów nieprzepuszczalnych, w połączeniu z wadliwą gospodarką wodną, zwiększa w ostatnich dekadach „ucieczkę” wody z obszaru Polski, powodując większą intensywność skutków suszy – wynika z analizy „Nauki o klimacie”. Problemem jest brak spójnej i konsekwentnej polityki gospodarowania zasobami wodnymi.
Muzyka
Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
Artysta przyznaje, że w branży muzycznej są ludzie, którzy zamiast wspierać młodych wykonawców w budowaniu kariery, po prostu chcą tylko zarobić na swoich „podopiecznych”. Dawid Kwiatkowski przestrzega więc wszystkich, którzy stają na scenie „Must Be the Music” i innych talent show, by nie ufali każdemu, kto się do nich odezwie po programie i zaproponuję współpracę, bo bardzo możliwe, że będzie mu zależało tylko na tym, by wykorzystać ich „pięć minut” dla własnych korzyści. On sam również padł ofiarą takich oszustów i musiał walczyć z nimi w sądzie.