„Konkurs na projekt łazienki” dla młodych architektów – niebawem kolejna edycja
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Od ponad dwudziestu lat pod marką KOŁO organizowany jest konkurs na projekt toalety publicznej, skierowany do studentów architektury i młodych projektantów. Co roku biorą w nim udział kreatywni, początkujący twórcy, dla których ważna jest estetyka w przestrzeni publicznej. Organizatorowi zależy także na poprawie warunków sanitarnych w całej Polsce. Dzięki tej inicjatywie firmy GEBERIT, m.in. Warszawa, Kraków czy Kazimierz Dolny zyskały nowoczesne, dobrze zaprojektowane toalety publiczne.
„Konkurs na projekt łazienki” co roku dotyczy innego miejsca w Polsce. Organizowany jest dzięki zaangażowaniu partnerów strategicznych – instytucji, firm, urzędów miast zarządzających terenami, na których ma zostać zrealizowany projekt. Na przestrzeni lat były to m.in. Łazienki Królewskie w Warszawie, Miasto Kraków, PKP S.A. czy Urząd Miasta Płock. Atrakcyjne nagrody pieniężne oraz realizacja zwycięskiego projektu sprawiają, że konkurs cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Co roku zgłoszonych zostaje ok. 300 projektów. Celem organizatorów jest poprawa warunków sanitarnych i dostępności toalet publicznych w Polsce. Niestety, z raportu Głównego Inspektoratu Sanitarnego za 2019 rok wynika, że w naszym kraju znajduje się 2720 toalet publicznych – zarówno miejskich, jak i położonych w obiektach, które na podstawie umowy z miastem udostępniają toaletę do użytku publicznego. Biorąc pod uwagę fakt, że miast w Polsce jest ponad 1000, sytuacja jest naprawdę słaba – na jedną toaletę przypada średnio 14 000 osób. W samej Warszawie, według danych z listopada 2020, ogólnodostępnych toalet jest 360, co oznacza, że na jedną toaletę przypada ok. 5000 mieszkańców stolicy, a jeśli wliczyć w to także turystów i ludzi pracujących w Warszawie, przyjezdnych, do jednej toalety mogłaby ustawić się kolejka z 6300 osób. Stan tych ubikacji w dużej liczbie przypadków pozostawia wiele do życzenia. Tym bardziej cieszy fakt, że nagradzane projekty są realizowane. – Geberit stworzył „Konkurs na projekt łazienki”, ponieważ jesteśmy głęboko przekonani, że każdy biznes powinien angażować się społecznie. Z jednej strony inicjatywa ta wywołuje ważną dyskusję na temat deficytu toalet w przestrzeni publicznej w polskich miastach, z drugiej strony – angażuje młodych projektantów u progu kariery, aby stawali w poważne szranki konkursowe, mierzyli się z zadaniem stworzenia projektu, który będzie zaakceptowany przez publicznych włodarzy oraz autorytety z branży architektonicznej Projekty konkursowe, które udało się zrealizować, bez wątpienia należą do najlepszych sanitarnych przestrzeni w Polsce – mówi Przemysław Powalacz, Prezes Zarządu Geberit Sp. z o. o.
Jednym z nagrodzonych projektów, który został zrealizowany, jest Pawilon Plażowy – zespół toalet publicznych nad Wisłą w Warszawie, zlokalizowany na prawym brzegu rzeki w pobliżu Mostu Poniatowskiego, nieopodal Stadionu Narodowego. Praca trzech (wtedy) studentek Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej: Katarzyny Szpicmacher, Mai Matuszewskiej i Aleksandry Krzywańskiej zwyciężyła w 2010 roku. Nagroda została przyznana za bardzo trafną interpretację głównego problemu tamtej edycji konkursu – wpisania obiektu toalety publicznej w naturalny krajobraz Wisły Warszawskiej. Powódź, która miała miejsce w tamtym roku, wyostrzyła znaczenie określenia „rewitalizacja” nabrzeża, wskazując wagę sposobu rozwiązania projektowego na zmienność stanu wód w cyklach rocznych i wieloletnich. Jurorzy docenili bezpieczną lokalizację projektu, podkreślenie spacerowego charakteru nadrzecznych lasów, nastawienie na turystów pieszych i rowerowych, jak też potencjalnych plażowiczów. Znaczenie miała także dostępność z rejonu chodników miejskich, wpisanie projektu w topografię terenu i struktury lasu w mało inwazyjny sposób, bez konieczności eliminacji drzew i zakłócenia naturalnego obrazu lasu łęgowego. Forma budynku organizuje choreografię ruchu jego użytkowników, również niepełnosprawnych. Uwagę zwraca dystrybucja zadanych funkcji zapewniająca dyskrecję. Propozycje materiałowe zastosowane we wnętrzach stanowią jednocześnie o ich detalu – pomysłowe perforacje są źródłem oświetlenia naturalnego, jak też mogą stanowić wyróżnik obiektu w nocy.
Pandemia nie pokrzyżowała planów firmie GEBERIT, organizatorowi „Konkursu na projekt łazienki”, która już niebawem ogłosi start kolejnej edycji. Warto wspomnieć, że projekty konkursowe często oferują coś więcej, niż tylko toaletę, która zaspokoi potrzeby fizjologiczne użytkowników. W koncepcjach młodych architektów pojawia się przestrzeń przeznaczona do drobnego handlu, informacja miejska czy wypożyczalnia sprzętu wodnego, jak w przypadku zrealizowanego Pawilonu Plażowego. Z zaciekawieniem czekamy na tegoroczną edycję i projekty, które zostaną do niej zgłoszone.
Więcej informacji na www.konkurskolo.pl
Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.