Komunikaty PR

Kot zachęca do testów na HIV

2022-03-28  |  08:45
Biuro prasowe
Kontakt
Mariola Sarnowska
Alfa Communications

ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Do pobrania docx ( 0.55 MB )

W ciągu ostatnich czterech lat liczba zakażeń HIV odnotowywanych w pierwszych 10 tygodniach roku wzrosła o 30 procent

Łódź, 28 marca 2022 r. Z każdym rokiem coraz więcej Polaków dowiaduje się, że żyje z HIV, mimo że zaledwie 10% z nas wykonało test w kierunku zakażenia tym wirusem. O tym, jak przenosi się HIV i jak można się przed nim chronić wiemy stanowczo za mało. Dotyczy to zwłaszcza młodzieży, która jest na HIV najbardziej narażona. Dlatego Fundacja Edukacji Zdrowotnej Lepsze Jutro z Łodzi przygotowała serię animowanych filmów edukacyjnych pod wspólnym tytułem „Zbadaj się, kotku!”, adresowanych głównie do młodych ludzi. Kampania jest realizowana w ramach konkursu Pozytywnie Otwarci.

Historia głównego bohatera – eleganckiego kotka – zaczyna się od szalonego marca, chwili zapomnienia i uniesień. Potem przychodzi refleksja i spotkanie z konsultantką Punktu Konsultacyjno-Diagnostycznego (PKD). O tym, jak może ona przestraszonemu kotkowi pomóc, jak wygląda wizyta w PKD i test na HIV – dowiemy się z kolejnych filmów, które sukcesywnie będą pojawiać się na stronie projektu zbadajsiekotku.pl oraz w mediach społecznościowych, na przykład na profilu Facebook Fundacji. Do badań będą ponadto zachęcać plakaty, które w kwietniu zawisną na łódzkich uczelniach.

Celem akcji jest popularyzacja testowania w PKD. Adresy Punktów w całej Polsce można znaleźć na stronie leczhiv.pl oraz na portalu Krajowego Centrum ds. AIDS. W łódzkim PKD prowadzonym przez Fundację Edukacji Zdrowotnej Lepsze Jutro przy ulicy Piotrkowskiej 5, w 2021 roku udzielono 758 porad, choć możliwości Fundacji są większe. Najczęściej przychodzą osoby w wieku 20-29 lat. Zakażenie HIV wykryto w ubiegłym roku u 15 z nich. Wszystkie zostały skierowane na leczenie. Ilu jeszcze mieszkańców Łodzi żyje z HIV, ale nie ma tej świadomości? Zapewne wielu...

„Młodzi ludzie często nie wiedzą o istnieniu PKD i możliwości wykonania bezpłatnego, anonimowego testu na HIV. A nawet jeśli wiedzą, boją się wizyty, albo myślą, że im HIV się nie przydarzy. Dlatego bohater naszych filmów będzie w kolejnych odcinkach przełamywał swoje lęki, a przede wszystkim oswajał widzów z tematem, rozmową w PKD, testem, odbieraniem wyniku oraz – w razie potrzeby – leczeniem” – mówi Kinga Stępniak z Fundacji Edukacji Zdrowotnej Lepsze Jutro, koordynatorka projektu. – „Nasz kotek to bohater uniwersalny, z którym łatwo się utożsamić. Mamy nadzieję, że zachęci młodzież do badania się w kierunku HIV.”

„Według NIZP PZH – PIB zakażenia HIV odnotowano w Polsce w okresie od 1 stycznia do 15 marca 2022 roku u 233 osób. Pomijając rok 2021, kiedy z powodu COVID-19 liczba osób testujących się spadła, oznacza to stały wzrost. W tym samym okresie w roku 2020 nowo wykrytych zakażeń było 224, w 2019 – 220, a w 2018 – 177. Od 2018 roku do dziś wzrost liczby zakażeń w pierwszych 10 tygodniach roku sięgnął więc 30 procent. Dlatego tak ważne są inicjatywy mające na celu profilaktykę i edukację, szczególnie skierowaną do młodzieży” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

***

Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich jedenastu lat przeznaczyła ponad 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

 

Dodatkowych informacji udziela:

Mariola Sarnowska

Biuro Organizacyjne Pozytywnie Otwarci

tel: +48 502 213 047

biuro@pozytywnieotwarci.pl

www.pozytywnieotwarci.pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alfa Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie „Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej Biuro prasowe
2024-10-04 | 12:30

„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej

PZU rusza z kampanią prewencyjną poświęconą profilaktyce onkologicznej, by zachęcić Polaków do zadbania o to co w życiu najważniejsze, czyli o zdrowie swoje
Zdrowie Marka alessandro wspiera Różowy Październik
2024-10-04 | 09:20

Marka alessandro wspiera Różowy Październik

    Marka alessandro wspiera Różowy Październik i przeznacza 20 proc. ze sprzedaży różowego lakieru HAPPY PINK na rzecz Fundacji OnkoCafe razem
Zdrowie Leczenie alignerami - jak osiągnąć najlepszy rezultat?
2024-10-04 | 09:00

Leczenie alignerami - jak osiągnąć najlepszy rezultat?

Przezroczyste nakładki zrewolucjonizowały podejście do leczenia ortodontycznego, zapewniając skuteczną, komfortową i dyskretną alternatywę dla tradycyjnych aparatów na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Moda

Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać

Aktorka jest zwolenniczką recyklingu, dawania garderobie drugiego życia i korzystania z opakowań biodegradowalnych. Jak zauważa, kupując sobie często nowe ubrania i dodatki, czy to dla przyjemności, czy też podążając za trendami, zapominamy, że proces produkcji odzieży pochłania duże ilości wody i prądu, a transport jej do sklepów generuje ślad węglowy. Monika Miller przekonuje, że nie chce się przyczyniać do obciążania środowiska, dlatego kupuje z głową. Ma więc w szafie niewiele rzeczy, ale są one dobrej jakości i służą przez długi czas.

Edukacja

Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne

Polacy najbardziej boją się chorób nowotworowych, ale nie doceniają roli profilaktyki, która ma największe znaczenie dla skutecznego leczenia raka – wynika z badania „Polki i Polacy a choroby i zdrowie”. Dane Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego,, wskazują, że problem niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych związany jest raczej z przekonaniami oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań. Zmianie tej sytuacji ma służyć kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj” uruchomiona przez PZU. Eksperci chcą zachęcać nie tylko do regularnych badań, ale też zmiany stylu życia na zdrowszy.