Kot zachęca do testów na HIV
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
W ciągu ostatnich czterech lat liczba zakażeń HIV odnotowywanych w pierwszych 10 tygodniach roku wzrosła o 30 procent
Łódź, 28 marca 2022 r. Z każdym rokiem coraz więcej Polaków dowiaduje się, że żyje z HIV, mimo że zaledwie 10% z nas wykonało test w kierunku zakażenia tym wirusem. O tym, jak przenosi się HIV i jak można się przed nim chronić wiemy stanowczo za mało. Dotyczy to zwłaszcza młodzieży, która jest na HIV najbardziej narażona. Dlatego Fundacja Edukacji Zdrowotnej Lepsze Jutro z Łodzi przygotowała serię animowanych filmów edukacyjnych pod wspólnym tytułem „Zbadaj się, kotku!”, adresowanych głównie do młodych ludzi. Kampania jest realizowana w ramach konkursu Pozytywnie Otwarci.
Historia głównego bohatera – eleganckiego kotka – zaczyna się od szalonego marca, chwili zapomnienia i uniesień. Potem przychodzi refleksja i spotkanie z konsultantką Punktu Konsultacyjno-Diagnostycznego (PKD). O tym, jak może ona przestraszonemu kotkowi pomóc, jak wygląda wizyta w PKD i test na HIV – dowiemy się z kolejnych filmów, które sukcesywnie będą pojawiać się na stronie projektu zbadajsiekotku.pl oraz w mediach społecznościowych, na przykład na profilu Facebook Fundacji. Do badań będą ponadto zachęcać plakaty, które w kwietniu zawisną na łódzkich uczelniach.
Celem akcji jest popularyzacja testowania w PKD. Adresy Punktów w całej Polsce można znaleźć na stronie leczhiv.pl oraz na portalu Krajowego Centrum ds. AIDS. W łódzkim PKD prowadzonym przez Fundację Edukacji Zdrowotnej Lepsze Jutro przy ulicy Piotrkowskiej 5, w 2021 roku udzielono 758 porad, choć możliwości Fundacji są większe. Najczęściej przychodzą osoby w wieku 20-29 lat. Zakażenie HIV wykryto w ubiegłym roku u 15 z nich. Wszystkie zostały skierowane na leczenie. Ilu jeszcze mieszkańców Łodzi żyje z HIV, ale nie ma tej świadomości? Zapewne wielu...
„Młodzi ludzie często nie wiedzą o istnieniu PKD i możliwości wykonania bezpłatnego, anonimowego testu na HIV. A nawet jeśli wiedzą, boją się wizyty, albo myślą, że im HIV się nie przydarzy. Dlatego bohater naszych filmów będzie w kolejnych odcinkach przełamywał swoje lęki, a przede wszystkim oswajał widzów z tematem, rozmową w PKD, testem, odbieraniem wyniku oraz – w razie potrzeby – leczeniem” – mówi Kinga Stępniak z Fundacji Edukacji Zdrowotnej Lepsze Jutro, koordynatorka projektu. – „Nasz kotek to bohater uniwersalny, z którym łatwo się utożsamić. Mamy nadzieję, że zachęci młodzież do badania się w kierunku HIV.”
„Według NIZP PZH – PIB zakażenia HIV odnotowano w Polsce w okresie od 1 stycznia do 15 marca 2022 roku u 233 osób. Pomijając rok 2021, kiedy z powodu COVID-19 liczba osób testujących się spadła, oznacza to stały wzrost. W tym samym okresie w roku 2020 nowo wykrytych zakażeń było 224, w 2019 – 220, a w 2018 – 177. Od 2018 roku do dziś wzrost liczby zakażeń w pierwszych 10 tygodniach roku sięgnął więc 30 procent. Dlatego tak ważne są inicjatywy mające na celu profilaktykę i edukację, szczególnie skierowaną do młodzieży” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
***
Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich jedenastu lat przeznaczyła ponad 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.
Dodatkowych informacji udziela:
Mariola Sarnowska
Biuro Organizacyjne Pozytywnie Otwarci
tel: +48 502 213 047
biuro@pozytywnieotwarci.pl
www.pozytywnieotwarci.pl
„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej
Marka alessandro wspiera Różowy Październik
Leczenie alignerami - jak osiągnąć najlepszy rezultat?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Enej: Przygotowujemy się do świątecznej trasy koncertowej. Kiedyś tradycja kolędowania była naturalna, a dzisiaj młodzież się tego wstydzi
Za muzykami zespołu Enej niezwykle pracowite miesiące – premiera nowego albumu, imprezy promocyjne, dziesiątki koncertów. Ale i pod koniec roku Piotr Sołoducha i Mirosław Ortyński nie zamierzają próżnować. Już teraz przygotowują się bowiem do świątecznej trasy, podczas której będzie można usłyszeć autorskie aranżacje najpiękniejszych polskich i ukraińskich kolęd okraszone ciekawymi opowieściami.
Moda
Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
Aktorka jest zwolenniczką recyklingu, dawania garderobie drugiego życia i korzystania z opakowań biodegradowalnych. Jak zauważa, kupując sobie często nowe ubrania i dodatki, czy to dla przyjemności, czy też podążając za trendami, zapominamy, że proces produkcji odzieży pochłania duże ilości wody i prądu, a transport jej do sklepów generuje ślad węglowy. Monika Miller przekonuje, że nie chce się przyczyniać do obciążania środowiska, dlatego kupuje z głową. Ma więc w szafie niewiele rzeczy, ale są one dobrej jakości i służą przez długi czas.
Edukacja
Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
Polacy najbardziej boją się chorób nowotworowych, ale nie doceniają roli profilaktyki, która ma największe znaczenie dla skutecznego leczenia raka – wynika z badania „Polki i Polacy a choroby i zdrowie”. Dane Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego,, wskazują, że problem niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych związany jest raczej z przekonaniami oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań. Zmianie tej sytuacji ma służyć kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj” uruchomiona przez PZU. Eksperci chcą zachęcać nie tylko do regularnych badań, ale też zmiany stylu życia na zdrowszy.