„Kulinarnie Mocni” otwierają Nowy Rok wspólnym gotowaniem
Kolejny raz łączą siły, aby uczyć zdrowego i pomysłowego gotowania, a także mądrego zarządzania produktami. Piąta edycja programu zwraca szczególną uwagę na problem marnowania żywności.
Druga odsłona warsztatów miała miejsce 10 stycznia i tym razem, edukatorzy Banków Żywności wspólnie z Maciejem Wawryniukiem, Szefem Kuchni Kamis, gotowali w podwarszawskim Stefanowie, w siedzibie firmy McCormick Polska. Na temat przewodni wybrano jajka – produkt łatwo dostępny, który można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. W połączeniu z przyprawami i nawet niewielką ilością dodatków pozwala przygotować pożywne posiłki bez względu na porę dnia i preferencje smakowe – od wytrawnych do słodkich dań. Podczas piątkowego spotkania jajka stanowiły wiodący składnik wszystkich opracowywanych przepisów, a także zainspirowały organizatorów do stworzenia hasła patronującego drugiej odsłonie warsztatów: Ale jaja!
Najnowszy raport Federacji Polskich Banków Żywności „Nie marnuj jedzenia 2019”[1] podaje, że jednym z powodów marnowania żywności jest mała kreatywność w kuchni.
– Choć trudno w to uwierzyć, aż 10 % badanych przyznaje, że wyrzuca jedzenie, bo nie ma pomysłu na wykorzystanie danego produktu. To chyba najbardziej absurdalny powód marnowania jedzenia, dlatego razem z marką Kamis chcemy inspirować i udowadniać, że naprawdę w prosty sposób można wyczarować pyszne danie z dowolnego produktu – komentuje Dorota Jezierska, wiceprezeska Federacji Polskich Banków Żywności.
Dlatego podczas warsztatów „Kulinarnie Mocni”, organizatorzy zachęcają do otwartości na smaki i nowe doświadczenia podczas gotowania. Nieodzowne znaczenie ma także nauka technik kulinarnych, dzięki którym edukatorzy zyskują odwagę do eksperymentowania w kuchni – modyfikowania przepisów, zamieniania produktów na inne, tworzenia własnych kompozycji smakowych.
Moją rolą, jako trenera edukatorów Banków Żywności, jest przekazywanie wiedzy, jak gotować w prosty i szybki sposób z wykorzystaniem podstawowych składników. Stworzenie pełnowartościowych, a przede wszystkim zdrowych posiłków nie wymaga koszyka pełnego zakupów. Często wystarczy kilka produktów, ulubione przyprawy i trochę inwencji twórczej – mówi Maciej Wawryniuk, Szef Kuchni Kamis, ekspert programu „Kulinarnie Mocni”.
O programie
„Kulinarnie Mocni” to inicjatywa edukacyjna Federacji Polskich Banków Żywności i firmy McCormick, właściciela marki Kamis. Od 2015 roku konsekwentnie przekazują wiedzę o zdrowym i kreatywnym gotowaniu. Zorganizowano już 1700 warsztatów dla ponad 24 000 osób z całej Polski. Akcja edukacyjna obejmuje swym zasięgiem kilkadziesiąt miast. Podczas lokalnych warsztatów, trenerzy i eksperci ds. żywienia Banków Żywności przekazują zdobytą wiedzę kulinarną wszystkim uczestnikom Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa.
Więcej informacji o akcji: www.kulinarniemocni.pl
[1] Na podstawie: „Badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie Polaków powyżej 18. roku życia w aspekcie marnotrawstwa żywności”, prof. Dr hab. D. Kołożyn – Krajewska, dr inż. B. Bilska, dr inż. M. Tomaszewska, SGGW 2019

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.