„Liczy się każda kropla” – unijny projekt w białostockiej szkole
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
W lutym uczniowie i nauczyciele szkoły wrócili z pierwszej wymiany w ramach projektu, realizowanego z programu Erasmus +. Młodzież przygotowuje się do kolejnych działań, które szkoła podejmie po zakończeniu przerwy w działalności, spowodowanej koronawirusem.
Rozszerzenie wiedzy na temat wody, jej roli w przyrodzie i życiu człowieka oraz ochrona światowych zasobów wodnych - taki jest cel projektu „Liczy się każda kropla”. Projekt realizowany jest od września 2019 do końca sierpnia, a uczestniczy w nim sześć szkół z Czech, Włoch, Łotwy, Litwy, Polski i Hiszpanii.
- Rozpatrujemy ciekawy temat wody w każdym jego aspekcie - m.in. stanu czystości wody, jej dostępności, sposobów oczyszczania, życia w wodzie, roli wody na przestrzeni wieków oraz ekologii, turystyki i sportów wodnych – mówi Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu w ZSS przy Fabrycznej 10. – W ten sposób chcemy zachęcić uczniów do rozwijania współpracy w zakresie rozszerzania wiedzy, odpowiedzialności, ale także aktywnego podejścia do ochrony zasobów wodnych.
Do tej pory szkoła z Fabrycznej podjęła szereg działań w ramach projektu.
Pierwsza mobilność
Do najważniejszych należy pierwszy, lutowy wyjazd sześciu uczniów i dwóch nauczycieli do szkoły w Hiszpanii. Wcześniej uczniowie przygotowali prezentację na temat naszego regionu i film video o swojej szkole, które przedstawili w Hiszpanii. Uczestniczyli w ice-breakers, czyli aktywnościach pozwalających przełamać lody między uczestnikami wymiany oraz w bogatym programie zajęć
- To spotkanie (ice-breakers) najbardziej mi się podobało – uważa Pola Sajewska z kl. VIII SP - Wszyscy byli bardzo otwarci i pomocni. Ciekawe było obserwowanie różnic w charakterze i sposobie zachowania się różnych narodowości.
Jej koleżanka z klasy - Helena Kociniak - dodaje:
- Myślę, że wiele z tych znajomości będzie kontynuowanych także po zakończeniu projektu. Jestem też pod wrażeniem bardzo dobrej organizacji zajęć.
W hiszpańskim mieście Caceres, wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa
UNESCO uczestnicy poznawali historię dystrybucji wody pitnej w mieście,
tworzyli też audioprzewodnik dla turystów. Zwiedzali okolice miasta i aktywnie spędzali czas z młodzieżą z pozostałych krajów, biorących udział w projekcie. Elizę Baczewską z I LO interesowało, co dla uczniów z innych krajów znaczy przewodnie hasło projektu „Every Drop Counts” (Liczy się każda kropla).
- Okazuje się, że jest ono bardzo różnie rozumiane. Ja sama dzięki tej wizycie zrozumiałam powagę problemu ilości wody pitnej na świecie. Na miejscu poznałam też wiele aspektów związanych z wodą, np. od strony rozrywkowej - żeglugi, czy ekologii – tj. sposobów gospodarowania wodą. Jestem szczęśliwa, że mogłam w tym uczestniczyć.
Wiedza, języki i znajomości
Nauczyciele mieli okazję obserwować postępy umiejętności językowych uczniów, którym sprzyjały bezpośrednie interakcje z innymi uczestnikami.
- Wyraźnie poprawiła się płynność, a także pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym – ocenia Kirk Palmer, rodowity Amerykanin, nauczyciel konwersacji języka angielskiego na Fabrycznej. – Kolejna korzyść to pomysły praktycznych zajęć czy planów lekcji, związanych z tematem "woda", które będą mogły być przeprowadzone w różnych krajach partnerskich i upowszechniane za pośrednictwem internetu.
Podczas spotkania roboczego nauczyciele z wszystkich krajów oceniali mocne i słabsze strony projektu.
- Do mocnych stron należy integracja europejska i międzykulturowa, współpraca, rozwijanie umiejętności językowych oraz tematyka projektu, która skłania do refleksji i konkretnych działań w kontekście zmieniającego się klimatu, co wpływa na niedobór wody na świecie – mówi Diana Truchanowicz, nauczycielka języka angielskiego. - Zagrożeniem mogą być problemy komunikacyjne i przez to brak motywacji do pracy. Z drugiej strony udział w projekcie i poznanie ludzi z różnych krajów może tą motywację zwiększyć i skutkować nawet wieloletnimi przyjaźniami.
Inne działania, jakie podejmowała szkoła w ramach projektu to m.in. lekcje o wodzie dla klas szkoły podstawowej, przygotowane przez starszych kolegów, czy szkolne akcje informacyjne i plakatowe. Duże zainteresowanie uczniów wzbudziła styczniowa debata oxfordzka “Lepiej pić wodę z kranu czy kupowaną w butelkach?, która skłaniała do refleksji nad tym, jak ważne jest picie wody i jej jakość.
Kontynuacja - po przerwie
Wiele kolejnych szkolnych planów pokrzyżowała konieczność zamknięcia szkół z powodu epidemii koronawirusa.
- 19 marca przy okazji obchodów Pierwszego Dnia Wiosny i Światowego Dnia Wody planowaliśmy m.in. wręczyć każdemu uczniowi naszej szkoły ekologiczne bidony na wodę, aby promować oszczędzanie wody i zdrowy tryb życia – wymienia Agata Ratkiewicz. - Młodzież i nauczyciele, którzy byli w Hiszpanii mieli opowiedzieć o swoich wrażeniach, a uczennice I LO - o Światowym Dniu Wody. Niestety ze względu na epidemię musimy przełożyć tę uroczystość.
Pod znakiem zapytania stoi też kolejny, przewidziany na koniec kwietnia wyjazd na Łotwę.
- Sytuacja na dzień dzisiejszy jest bardzo poważna – mówi Agata Ratkiewicz. - Czekamy na decyzję Agencji Narodowych szkół partnerskich, co w tej sytuacji robić. Młodzież się nie poddaje, kontaktuje się przez internet i planuje działania związane z najbliższą mobilnością na Łotwę.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.