Komunikaty PR

„Liczy się każda kropla” – unijny projekt w białostockiej szkole

2020-03-21  |  13:30
Biuro prasowe
Kontakt
Ida Szwaczko
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko

Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Do pobrania eras ( 0.02 MB )

W lutym uczniowie i nauczyciele szkoły wrócili z pierwszej wymiany w ramach projektu, realizowanego z programu Erasmus +. Młodzież przygotowuje się do kolejnych działań, które szkoła podejmie po zakończeniu przerwy w działalności, spowodowanej koronawirusem. 

Rozszerzenie wiedzy na temat wody, jej roli w przyrodzie i życiu człowieka oraz ochrona światowych zasobów wodnych - taki jest cel projektu „Liczy się każda kropla”. Projekt realizowany jest od września 2019 do końca sierpnia, a uczestniczy w nim sześć szkół z Czech, Włoch, Łotwy, Litwy, Polski i Hiszpanii.

- Rozpatrujemy ciekawy temat wody w każdym jego aspekcie - m.in. stanu czystości wody, jej dostępności, sposobów oczyszczania, życia w wodzie, roli wody na przestrzeni wieków oraz ekologii, turystyki i sportów wodnych  – mówi Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu w ZSS przy Fabrycznej 10. – W ten sposób chcemy zachęcić uczniów do rozwijania współpracy w zakresie rozszerzania wiedzy, odpowiedzialności, ale także aktywnego podejścia do ochrony zasobów wodnych. 

Do tej pory szkoła z Fabrycznej podjęła szereg działań w ramach projektu. 

Pierwsza mobilność  

Do najważniejszych należy pierwszy, lutowy wyjazd sześciu uczniów i dwóch nauczycieli do szkoły w Hiszpanii. Wcześniej uczniowie przygotowali prezentację na temat naszego regionu i film video o swojej szkole, które przedstawili w Hiszpanii. Uczestniczyli w ice-breakers, czyli aktywnościach pozwalających przełamać lody między uczestnikami wymiany oraz w bogatym programie zajęć

- To spotkanie  (ice-breakers) najbardziej mi się podobało – uważa Pola Sajewska z kl. VIII SP - Wszyscy byli bardzo otwarci i pomocni. Ciekawe było obserwowanie różnic w charakterze i sposobie zachowania się różnych narodowości.

Jej koleżanka z klasy - Helena Kociniak - dodaje:  

- Myślę, że wiele z tych znajomości będzie kontynuowanych także po zakończeniu projektu. Jestem też pod wrażeniem bardzo dobrej organizacji zajęć. 

W hiszpańskim mieście Caceres, wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa

UNESCO uczestnicy poznawali historię dystrybucji wody pitnej w mieście,

tworzyli też audioprzewodnik dla turystów. Zwiedzali okolice miasta i aktywnie spędzali czas z młodzieżą z pozostałych krajów, biorących udział w projekcie. Elizę Baczewską z I LO  interesowało, co dla uczniów z innych krajów znaczy przewodnie hasło projektu „Every Drop Counts” (Liczy się każda kropla). 

- Okazuje się, że jest ono bardzo różnie rozumiane. Ja sama dzięki tej wizycie zrozumiałam powagę problemu ilości wody pitnej na świecie. Na miejscu poznałam też wiele aspektów związanych z wodą, np. od strony rozrywkowej - żeglugi, czy ekologii – tj. sposobów gospodarowania wodą. Jestem szczęśliwa, że mogłam w tym uczestniczyć.

Wiedza, języki i znajomości 

Nauczyciele mieli okazję obserwować postępy umiejętności językowych uczniów, którym sprzyjały bezpośrednie interakcje z innymi uczestnikami.

- Wyraźnie poprawiła się płynność, a także pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym – ocenia Kirk Palmer, rodowity Amerykanin, nauczyciel konwersacji języka angielskiego na Fabrycznej. – Kolejna korzyść to pomysły praktycznych zajęć czy planów lekcji, związanych z tematem "woda", które będą mogły być przeprowadzone w różnych krajach partnerskich i upowszechniane za pośrednictwem internetu. 

Podczas spotkania roboczego nauczyciele z wszystkich krajów oceniali mocne i słabsze strony projektu.

- Do mocnych stron należy integracja europejska i międzykulturowa, współpraca, rozwijanie umiejętności językowych oraz tematyka projektu, która skłania do refleksji i konkretnych działań w kontekście zmieniającego się klimatu, co wpływa na niedobór wody na świecie – mówi Diana Truchanowicz, nauczycielka języka angielskiego. - Zagrożeniem mogą być problemy komunikacyjne i przez to brak motywacji do pracy. Z drugiej strony udział w projekcie i poznanie ludzi z różnych krajów może tą motywację zwiększyć i skutkować nawet wieloletnimi przyjaźniami.

Inne działania, jakie podejmowała szkoła w ramach projektu to m.in. lekcje o wodzie dla klas szkoły podstawowej, przygotowane przez starszych kolegów, czy szkolne akcje informacyjne i plakatowe. Duże zainteresowanie uczniów wzbudziła styczniowa debata oxfordzka “Lepiej pić wodę z kranu czy kupowaną w butelkach?, która skłaniała do refleksji nad tym, jak ważne jest picie wody i jej jakość.

Kontynuacja - po przerwie

Wiele kolejnych szkolnych planów pokrzyżowała konieczność zamknięcia szkół z powodu epidemii koronawirusa. 

- 19 marca przy okazji obchodów Pierwszego Dnia Wiosny i Światowego Dnia Wody planowaliśmy m.in. wręczyć każdemu uczniowi naszej szkoły ekologiczne bidony na wodę, aby promować oszczędzanie wody i zdrowy tryb życia – wymienia Agata Ratkiewicz. - Młodzież i nauczyciele, którzy byli w Hiszpanii mieli opowiedzieć o swoich wrażeniach, a uczennice I LO - o Światowym Dniu Wody. Niestety ze względu na epidemię musimy przełożyć tę uroczystość.

Pod znakiem zapytania stoi też kolejny, przewidziany na koniec kwietnia wyjazd na Łotwę. 

- Sytuacja na dzień dzisiejszy jest bardzo poważna – mówi Agata Ratkiewicz. - Czekamy na decyzję Agencji Narodowych szkół partnerskich, co w tej sytuacji robić. Młodzież się nie poddaje, kontaktuje się przez internet i planuje działania związane z najbliższą mobilnością na Łotwę.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie! Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!

Jesień i zima to zdecydowanie czas na Azje, w której panuje właśnie pora sucha i pełnia słońca. W tym roku Azja zaskoczyła wzrostem popularności w porównaniu do roku
Podróże Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
2024-12-23 | 11:00

Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?

Coraz więcej Polaków decyduje się spędzać święta Bożego Narodzenia poza domem, szukając miejsc, które łączą tradycyjny klimat z możliwością wyjątkowego wypoczynku. W
Podróże SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
2024-12-19 | 16:25

SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl

Sun & Snow Sp. z o.o dołączył do partnerów sieci handlowej Lidl. Od grudnia do końca stycznia 2025 polscy użytkownicy aplikacji Lidl Plus mają możliwość skorzystania ze zniżki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.

Konsument

Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową

Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.

Media

Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące

Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.