Liderki binesu - odważnie biorą odpowiedzialność

Anna Fibak
Fibak PR
ul. Kaczewska 24 lok. 11
81-476 Gdynia
anna|fibak.pl| |anna|fibak.pl
606626681
www.fibak.pl
Polskie menedżerki odważnie biorą odpowiedzialność za swoje działania (93%), doceniają pracę i osiągnięcia innych (91%), budują zaufanie, szanując poufność przekazywanych im informacji (90%). Zdecydowana większość (74%) robi rzeczy, w które wierzy – także w sytuacjach, które wymagają wyjścia ze strefy komfortu. Ich słabą stroną jest radzenie sobie z porażkami – poczucia wstydu z powodu niepowodzenia nie ma tylko 3%. To niektóre wnioski z badania odwagi menedżerskiej, przeprowadzonego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, w ramach Diagnostyki Liderek Biznesu.
Skuteczne przywództwo wymaga dużej odwagi. Kryzysy i rynkowe zawirowania, ostro grająca konkurencja, trudna do przewidzenia przyszłość – to wyzwania, przed którymi stają liderki zarządzające firmami czy zespołami.
– Polki są kompetentne, pracowite, zdolne, ambitne, przedsiębiorcze i empatyczne. Jednocześnie są często ofiarami przestarzałych poglądów i konserwatywnych postaw. Widzimy wciąż niewiele kobiet w programach MBA oraz stały, niski procent kobiet na najwyższych stanowiskach. Nasze obserwacje połączyliśmy z odkryciami Brene Brown, amerykańskiej profesorki i badaczki aspektów odwagi, i stworzyliśmy nowatorskie narzędzie, które umożliwia liderkom sprawdzenie poziomu ich odwagi w kilku różnych wymiarach, porównania się do najlepszych, a także zbudowania własnej ścieżki dalszego rozwoju. Ankieta posłużyła nam też do szerszej analizy – wnioski prezentujemy w specjalnym raporcie – mówi Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
W Diagnostyce Liderek Biznesu odwaga menedżerska badana była w czterech aspektach: autentyczna wrażliwość, życie zgodne z wartościami, budowanie zaufania, sztuka podnoszenia się.
Odważne zachowania liderek
Zdecydowanie najmocniejszymi stronami menedżerek, które wzięły udział w badaniu, są: odważne branie odpowiedzialności za własne działania (93%), docenianie pracy i osiągnięć innych (91%) oraz budowanie zaufania przez poszanowanie poufności (90%).
Zdecydowana większość liderek nie składa obietnic bez pokrycia (79%), a także bardziej stara się postępować właściwie niż mieć rację (77%). Równie duża grupa (76%) odważnie stawia czoło problemom i nie ucieka przed trudnymi tematami, a kiedy trzeba przyznaje się do błędów i stara się naprawiać szkody (74%). Taki sam odsetek robi rzeczy, w które wierzy – nawet jeżeli wymagają wychodzenia ze strefy komfortu.
Liderki nie podają się teoriom spiskowym i plotkom – dociekają prawdy i opierają się w swoich działaniach na faktach (69%). Nie wykorzystują też strachu jako narzędzia do realizacji własnych celów i interesów (68%).
Waga wartości
Dla znacznej większości badanych menedżerek istotne jest życie zgodne z wartościami i wierność przekonaniom. Aż 62% gotowych jest zrezygnować z szans zawodowych, jeśli kolidują one z wyznawanymi wartościami.
Również w konfrontacji z innymi liderki wolą kierować się wartościami niż jedynie umiejętnościami komunikacyjnymi i słowną woltyżerką (67%). 61% odważnie wchodzi w dyskusje na trudne tematy, jednak już tylko nieco ponad połowa (56%) broni swoich wartości, gdy są one w sprzeczności z opinią innych. Liderki mają też problem z wytyczaniem granic innym i konsekwentnym ich przestrzeganiem – taką deklarację złożyło 41% ankietowanych.
Siła spokoju i problem z wiarą w siebie
Niewiele ponad połowa badanych (54%) rozpoznaje i analizuje swoje emocje w trudnych sytuacjach, żeby lepiej je kontrolować. Tyle samo praktykuje spokój i udaje im się go utrzymać nawet pod naporem lęków i trudnych sytuacji.
Trudniej jest liderkom łączyć delikatność i łagodność ze stanowczością – deklaruje tę umiejętność 47%. Natomiast tylko 21% w trudnych sytuacjach daje przestarzeń na przeżywanie emocji i stara się brać za nie odpowiedzialność.
Dwie trzecie menedżerek (66%) nastawiona jest na wspieranie, nie zaś na ocenianie. Same jednak odczuwają potrzebę zabiegania o akceptację innych – nie robi tego tylko 9%.
– Choć menedżerki starają się bardziej wspierać niż oceniać, same podlegają presji ciągłej oceny – przełożonych, jeśli takich mają, czy też szerzej – otoczenia, które zawsze krytyczniej patrzy na działania kobiet w sferze biznesu, stereotypowo poddając w wątpliwość ich kompetencje i zaangażowanie. Zdecydowanie potrzebujemy nauki, jak sięgać po głęboko schowane pokłady odwagi w budowaniu wiary we własne umiejętności – komentuje Jolanta Szydłowska z GFKM.
Sztuka wstawania
Podnoszenie się po porażkach to obszar odwagi, który sprawia liderkom dużo trudności. Mniej niż połowa (44%) deklaruje, że szybko podnosi się po upadku. Wyzwaniem jest głównie poczucie wstydu z powodu niepowodzenia – nie odczuwa go tylko 3% badanych, ale już 43% nie boi się okazać, że przeżywa trudne chwile.
Niespełna połowa menedżerek (47%) wierzy we własne możliwości, jednak w trudnych chwilach woli polegać na innych, a nie wyłącznie na sobie. 45% prosi o pomoc, kiedy jej potrzebuje. Jednak zaledwie 6% deleguje rzeczy ważne innym współpracownikom.
– Kobietom, poddawanym ogromnej presji społecznej i niesprawiedliwym ocenom, trudno połączyć własne doświadczenia upokorzeń z odwagą, zaufaniem, empatią i wiarą w siebie. Jednym z największych wzywań, przed którymi stoją, jest umiejętność radzenia sobie z krytyką, zachowanie dystansu do siebie i sytuacji, niewchodzenie od razu na pełną linię obrony. Mają tego świadomość i dlatego chcą się rozwijać. Wśród kompetencji, które planują doskonalić, wskazywały najczęściej umiejętność pozyskiwania innych do wspólnych celów i wywieranie wpływu (36%) oraz samokontrolę emocjonalną, odporność na stres i trudne sytuacje (34%) – podsumowuje Jolanta Szydłowska z GFKM.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.