„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze
Już 26 czerwca na deskach warszawskiego Teatru Dramatycznego odbędzie się premiera „Mahamaya Electronic Devices”, spektaklu autorstwa uznanego dramatopisarza i laureata Paszportu Polityki Iwana Wyrypajewa. To dynamiczne przedstawienie, które prowokuje widzów do eksploracji własnej natury. Producentem jest startup Big Water, oprawę spektaklu stanowią grafiki komputerowe zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz muzyka Jacka Jędrasika.
Premiera odbędzie się w dniach 26-27 czerwca w Warszawie na scenie głównej Teatru Dramatycznego (Pl. Defilad 1) o godz. 19:00. BILETY DOSTĘPNE SĄ W TYM MIEJSCU (Kicket) - https://mahamaya.io/
Po bardzo dobrze przyjętej premierze w londyńskim teatrze Sadler's Wells najnowsza sztuka Iwana Wyrypajewa „Mahamaya Electronic Devices” pod koniec czerwca zadebiutuje w Warszawie. Aktorzy występujący na scenie nie wcielają się w żadną rolę, jedynie prowadzą ze sobą bezosobowy dialog, który prześwietla ukryte aspekty ludzkiej natury. „Mahamaya” pyta o istotne kwestie związane ze społeczeństwem, psychologią, filozofią, technologią i sztuczną inteligencją. Tytuł sztuki nawiązuje do pochodzącego z filozofii Wschodu pojęcia „mahamaya” – wielkiej iluzji angażującej świadomość człowieka i przesłaniającej prawdę.
Spektakl zawiera połączenie transowej muzyki elektronicznej oraz teatru na żywo i prezentuje narrację, która nie tylko prowokuje do myślenia, ale też oszałamia wizualnie. Widzowie w Wielkiej Brytanii, ale także w Mołdawii, chwalili spektakl za jego artystyczną doskonałość i głęboki wpływ, jaki wywarł na ich życie. Jak wielu zauważyło, prawdziwa wartość „Mahamaya” leży w aktywnym uczestnictwie, tylko ono pozwoli w pełni zrozumieć jej głębię i znaczenie.
Oprawę „Mahamaya” stanowią grafiki zaprojektowane przez zespół Full Metal Jacket oraz elektroniczna muzyka Jacka Jędrasika. Scenografia składa się wyłącznie ekranów, krzeseł i ekranu. Sztuka w całości odbywa się w języku angielskim.
– Pracując nad wystawieniem spektaklu „Mahamaya” myśleliśmy o współczesnym, progresywnym widzu, dla którego codziennością jest ekran komputera lub klimat szklanego biurowca, ale też poszukiwanie odpowiedzi na pytania o świat, w którym żyje i który współtworzy – mówi Iwan Wyrypajew. – W końcu teatr to miejsce, gdzie można zapytać o wszystko, a my żyjemy w świecie, w którym wszyscy się boją, także zadawania pytań – dodaje.
Ukraiński kontekst „Mahamaya Electronic Devices”
W grudniu 2023 r. reżyser Iwan Wyrypajew został zaocznie skazany przez sąd w Moskwie na 8 lat więzienia za rzekome prowadzenie działalności dezinformacyjnej, a rosyjskie MSZ wystawiło za nim list gończy. Powstająca w tych trudnych okolicznościach „Mahamaya” nie pozostaje obojętna na wydarzenia, jakie rozgrywają się aktualnie na świecie, dotykając takich aspektów jak wojna czy dyktatura.
Sztuka „Mahamaya Electronic Devices” tworzona jest przez zespół z wielu krajów, zgromadzony wokół Fundacji TEAL HOUSE. Fundacja powstała w 2009 roku jako miejsce służące rozwojowi integralnym łączącym aspekty fizyczne, psychiczne i intelektualne oraz poziom duchowy człowieka. Pomysłodawcami projektu są Karolina Gruszka oraz Iwan Wyrypajew. Po wybuchu wojny w Ukrainie misja TEAL HOUSE rozszerzyła się o pomoc dla migrantów.
Aktywistów zebranych wokół TEAL HOUSE połączyła nie tylko tragedia związana z pełnoskalową inwazją ze strony Rosji, ale także silna potrzeba rozwoju. Zespół tworzą reżyserzy, aktorzy, artyści, dramatopisarze, menedżerowie teatralni i biznesowi, instruktorzy jogi i medytacji, psychologowie i nauczyciele, którzy trudną sytuację, w której się znaleźli wykorzystują do własnego rozwoju duchowego oraz jako okazję do pomocy innym.
Występują:
Antigone Duchesne,
Gladston Mahib
Philippe Tłokiński,
Elizaveta Burmakova,
Catalina Cazacu
Realizacja:
Reżyser i autor sztuki: Iwan Wyrypajew
Projektant oświetlenia: Iwan Wyrypajew
Producent oświetlenia: Mykola Mishyn
Scenograf: Mila Gogenko
Projektant dźwięku: Gennady Vyrypaev / Michał Tatara
Kompozytor: Jacek Jędrasik
Projektant kostiumów: Katarzyna Lewińska
Asystentka projektanta kostiumów: Katarzyna
Iwan Wyrypajew to urodzony w 1974 roku dramaturg i reżyser teatralny i filmowy, którego sztuki należą do najbardziej znanych i często wystawianych w Europie. Jest autorem kilkudziesięciu inscenizacji teatralnych w ponad dwudziestu krajach świata. Laureat wielu nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych i teatralnych. Uznanie polskiej publiczności zyskał debiutem filmowym "Euforia", wyróżnionym w Wenecji i Warszawie. W 2012 roku otrzymał Paszport “Polityki” w kategorii "Teatr". Charakterystyczne jest jego podejście do teatru jako sztuki niezależnej i unikalnej formy wyrazu. Urodzony w Rosji, od kilkunastu lat mieszka w Polsce. Znany jest ze swojego zaangażowania w walkę o prawa człowieka. Po wybuchu wojny w Ukrainie próbował zrzec się obywatelstwa Rosji. Został skazany zaocznie na osiem lat kolonii karnej. Po wybuchu wojny na jego prośbę tantiemy od teatrów wystawiających jego sztuki w Rosji przekazywane są na pomoc Ukrainie.
![Night Fever Dinner Show w Manuarte Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
![DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE](/files/_uploaded/glownekonf_1028248164,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE
![HORMONY GÓRĄ. SPEKTAKL, KTÓRY PODBIŁ SERCA NASTOLATKÓW TERAZ Z AUDIODESKRYPCJĄ](/files/_uploaded/glownekonf_220826641,w_200,wo_300,ho_169,_small.jpg)
HORMONY GÓRĄ. SPEKTAKL, KTÓRY PODBIŁ SERCA NASTOLATKÓW TERAZ Z AUDIODESKRYPCJĄ
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.