Marbella: inwestycyjny hotspot na Półwyspie Iberyjskim
Marbella, położona na wybrzeżu Costa del Sol, to aktualnie jeden z najpopularniejszych kierunków obranych za cel podróży, ale też inwestycji w nieruchomości. Tutejszy rynek rozwija się bardzo dynamicznie. Do zakupu apartamentów czy willi w tej części Półwyspu Iberyjskiego motywuje fantastyczna pogoda, brak sezonowości, multikulturowość, jakość życia czy bezpieczeństwo. Z czego wynika boom wśród międzynarodowych nabywców?
Położenie geograficzne
Doskonałego położenia nie można odmówić Marbelli. Zlokalizowana nad Morzem Śródziemnym, w otoczeniu gór Sierra Blanca, kusi widokami, unikalnym mikroklimatem i słońcem, które świeci tu ponad 300 dni w roku. Dostęp do nowoczesnej infrastruktury, w tym międzynarodowego lotniska w Maladze z rozbudowaną siatką połączeń, a także bliskość luksusowego portu Puerto Banús, z jachtami, ekskluzywnymi butikami i najlepszymi restauracjami, dodatkowo podnosi jej rangę. Nie bez powodu Marbella znalazła się na samym szczycie rankingu Best European Destination 2024.
Wysoki potencjał wzrostu
Klimat, kuchnia, kultura czy atrakcje turystyczne Costa del Sol są magnesem na turystów. Ich liczba stale rośnie, co przekłada się na coraz większe zainteresowanie willami i apartamentami w tej części Hiszpanii. To także wynik średnich cen, konkurencyjnych w stosunku do wielu europejskich metropolii, jakości życia oraz szacowanych zysków. Jak podaje Biuro Maklerskie Pekao – tylko w 2022 r. Polacy kupili tu blisko 3 tys. nieruchomości. Popularnością cieszą się miejscowości na wybrzeżu Costa del Sol, w tym Malaga, Marbella, Mijas czy Fuengirola.
– Marbella oferuje nie tylko fantastyczne warunki klimatyczne, ale też prężnie rozwijający się rynek nieruchomości. Inwestycje w tej części Półwyspu Iberyjskiego oferują wysoki potencjał zarobkowy zarówno z wynajmu krótko-, jak i długoterminowego – mówi Renata Lorens, współwłaścicielka International Investment Marbella.
W Marbelli zwrot z inwestycji jest spory. Na rynku wtórnym to ok. 10-11% w skali roku. Do tego dochodzi również ok. 5-7% z wynajmu. W przypadku inwestycji na rynku pierwotnym zyski są jeszcze wyższe.
Ultra-luksus, czyli mekka dla najbardziej wymagających
Marbella jest jednym z epicentrów ultra-luksusowych nieruchomości w Europie, przez co przyciąga inwestorów z całego świata. Śmiało konkuruje chociażby z Monako czy Saint-Tropez. To tu według danych prezentowanych przez portal idealista.com znajduje się jedna z najdroższych hiszpańskich nieruchomości z rynku wtórnego. Cena metra kwadratowego osiągnęła tu 30 000 euro. Dotyczy to najbardziej luksusowych nadmorskich rezydencji przy słynnej Golden Mile.
Marbella przyciąga swoim dynamicznym, bezpiecznym środowiskiem, stając się idealnym miejscem do życia, pracy i rozwoju biznesu. Jak podkreśla Renata Lorens: Czuć tutaj dużą otwartość na ekspatów, co jest dodatkową szansą na jeszcze potężniejszy rozwój regionu. W przeciwieństwie do innych krajów obcokrajowcy z łatwością mogą nabywać tutaj nieruchomości czy uzyskiwać kredyty nawet do 70% ich wartości. Warto zwrócić jednak uwagę, na to, że mimo otwartości banków, spora część posiadłości – zwłaszcza tych najbardziej luksusowych – kupowana jest za gotówkę.
Kwintesencja Hiszpanii
Marbella i Costa del Sol najpełniej oddają klimat „andaluzyjskiego ducha”. Niezmiennie zachowują lokalny charakter, jednocześnie integrując kultury z całego świata.
– Słońce, flamenco i śródziemnomorska gościnność, przenikają niemalże w każdy zakątek słonecznego wybrzeża. Ta autentyczność, gdzie lokalny urok miesza się z międzynarodowym duchem, sprawia, że Costa del Sol jest nie tylko turystycznym i inwestycyjnym magnesem, ale również kulturalnym tyglem.
To miejsce, z jej jego lokalnym charakterem i otwartością na wpływy zewnętrzne, jest idealną opcją dla tych, którzy szukają zarówno uroku hiszpańskiego życia, jak i komfortu, jaki daje międzynarodowa wspólnota.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.
Muzyka
Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel

Wokalista przyznaje, że często na barkach artystów jest nie tylko przygotowanie materiału na płytę, ale także zebranie pieniędzy na jej nagranie, produkcję i wszelkie działania promocyjne. To wszystko sporo kosztuje. On sam może w tej kwestii liczyć na wsparcie wytwórni fonograficznej, więc jest mu łatwiej, natomiast ci, którzy są zdani sami na siebie, mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego też Wiktor Duduła pochwala chociażby zakładanie publicznych zbiórek na taki cel.