Marzenia i wyzwania kobiet w zawodzie księgowej
Monday
Górskiego 9
00-033 Warszawa
marta.trzepla|mondaygroup.pl| |marta.trzepla|mondaygroup.pl
609051919
mondaycomms.pl
Wyliczenia, dokumenty, dane, powtarzalność zadań – to pierwsze skojarzenia z pracą księgowych. Czy słuszne? Jakie emocje i pasje czają się za słupkami liczb i za rzędami cyferek? To, jak postrzegają swoją pracę same zainteresowane, pokazuje raport z badań „Ewolucja sukcesu w księgowości: perspektywy, aspiracje, ambicje", zrealizowany w czerwcu 2024 roku.
Księgowość w Polsce jest zawodem mocno sfeminizowanym, a jednocześnie takim, w który bardzo dynamicznie wkroczyła nowoczesna technologia. Dziś coraz trudniej sobie wyobrazić biura rachunkowe bez specjalistycznego oprogramowania i coraz powszechniejszych aplikacji, umożliwiających elastyczną, często zdalną pracę. Czy księgowe dobrze się w tym odnajdują i o czym marzą – to sprawdziła Symfonia w najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna.
Księgowe z różnych grup wiekowych i z różnym doświadczeniem – w badaniu wzięły udział kobiety od 20 do 60 roku życia – widzą podobne wyzwania w swojej codzienności zawodowej. Sen z powiek spędzają im zmienność przepisów i nieterminowość klientów. Według badania ponad 73% boryka się z niejednoznacznością prawa, dynamicznymi zmianami przepisów i brakiem czasu na aktualizację wiedzy, a połowa badanych z nieterminowym dostarczaniem dokumentów przez klientów, co znacząco utrudnia codzienne obowiązki.
Co ciekawe, zapytane o ideał klienta biura rachunkowego w znakomitej większości wskazują na dwie cechy: dostarczanie dokumentów na czas (83%) oraz traktowanie księgowej na partnerskich zasadach (70%). Te wyobrażenia mają coraz większe szanse na realizację – łatwość komunikacji pomiędzy przedsiębiorcą a księgowymi dzięki cyfryzacji bardzo rośnie, a automatyzacja prostych działań pozwala pracownikom biur rachunkowych częściej myśleć o pełnieniu roli doradcy w biznesie.
Księgowe marzą o zawodowej swobodzie i dobrym dostępie do wiedzy
Co mogłoby ułatwić życie księgowym? Odpowiedź jest prosta: lepszy dostęp do wiedzy i szkoleń oraz większa automatyzacja procesów. Ponad połowa badanych księgowych chciałoby mieć łatwy dostęp do bazy wiedzy i szkoleń oraz swobodę pracy z dowolnego miejsca. Prawie tyle samo widzi szansę na uproszczenie swojej pracy dzięki automatyzacji zadań, co pozwoliłoby im skupić się na bardziej strategicznych aspektach. Aż 82% chce pracować w mniejszych lub średnich biurach rachunkowych lub mieć własną działalność, tylko 18% wskazało korporację.
Nowoczesne technologie i chmura to sprzymierzeńcy kobiet
Technologia odgrywa kluczową rolę w księgowości. Aż 65% księgowych codziennie korzysta z nowych technologii zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Co więcej, praca w chmurze staje się standardem – 61% badanych ma już z nią doświadczenie, a aż 77% ocenia ją pozytywnie. Praca zdalna, elastyczne godziny i dostęp do danych z dowolnego miejsca na świecie to istotne, wskazywane w badaniu, korzyści płynące z technologicznej rewolucji w księgowości.
Księgowe coraz częściej dostrzegają swoją pracę nie tylko przez pryzmat tabel i liczb, ale jako pełną wyzwań przestrzeń, w której mogą rozwijać swoje pasje i aspiracje. Dzięki nowoczesnym technologiom, zawód ten nieustannie ewoluuje, oferując nowe możliwości i tworząc przestrzeń dla większego zaangażowania oraz satysfakcji zawodowej.
Badanie przeprowadzone zostało na zamówienie Symfonii przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na próbie 254 kobiet pracujących w księgowości. 29% badanych to główne księgowe, 25% pracuje w biurach rachunkowych, a 23% to właścicielki biur rachunkowych. Pełna treść raportu jest dostępna do pobrania na symfonia.pl/blog/finanse-i-ksiegowosc/poradnik-ksiegowej/ewolucja-sukcesu-w-ksiegowosci/.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.
Muzyka
Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel

Wokalista przyznaje, że często na barkach artystów jest nie tylko przygotowanie materiału na płytę, ale także zebranie pieniędzy na jej nagranie, produkcję i wszelkie działania promocyjne. To wszystko sporo kosztuje. On sam może w tej kwestii liczyć na wsparcie wytwórni fonograficznej, więc jest mu łatwiej, natomiast ci, którzy są zdani sami na siebie, mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego też Wiktor Duduła pochwala chociażby zakładanie publicznych zbiórek na taki cel.