Miejskie oazy zieleni
Tok Tok
Wierzyńskiego
52 317 Wrocław
kamila|toktok.com.pl| |kamila|toktok.com.pl
+ 48 aaa bbb ccc
www.toktok.com.pl
Zieleń i meble miejskie to jedne z najbardziej pożądanych elementów przestrzeni miast, których domagają się ich mieszkańcy. Skąd to wiemy? Otóż wyraźnie wskazują na to badania dotyczące budżetów obywatelskich.
Wynika z nich, że mieszkańcy miast olbrzymią wagę przywiązują do terenów zielonych oraz stref wypoczynku na świeżym powietrzu. Właśnie tego rodzaju projekty najczęściej wygrywają w konkursach. Jest to związane ze zmianą stylu życia, docenieniem roli przyrody w mieście, a także prowadzeniem przez wielu mieszkańców metropolii aktywnego trybu życia. Obecność zieleni na terenach silnie zurbanizowanych to nic nowego, gdyż parki w miastach powstawały już w XVIII czy XIX wieku. Później ze względu na gęstą tkankę zabudowy kwartałowej starano się kompensować brak dużych terenów zielonych parkami kieszonkowymi, czyli tzw. pocket parks. Pierwsze powstawały w Stanach Zjednoczonych, a jednym z najstarszych jest Paley Park utworzony na Manhattanie w 1967 roku. Posiada on powierzchnię zaledwie 390 mkw., a największe z parków kieszonkowych mogą zajmować obszar nawet 5000 mkw. Zieleń w miastach to jednak nie tylko parki, ale również drzewa i krzewy w pasach zieleni przy drodze wzdłuż reprezentacyjnych miejskich arterii, ale również na placach oraz przy budynkach, zarówno publicznych, jak i biurowcach. Wszędzie tam, gdzie pojawia się zieleń, muszą być również elementy małej architektury, które tworzą dla niej ramy. Dziś najczęściej są one wykonywane z betonu.
Donice i ogrody wertykalne
Jednym z często spotykanych elementów w przestrzeni miejskiej są donice betonowe. Mogą one występować punktowo lub w grupach - wzdłuż biegu schodów zewnętrznych lub tworząc wertykalne ściany. Podobnie jak przy każdym projekcie aranżacji przestrzeni, muszą one pasować do reszty kompozycji. Ciekawym rozwiązaniem w tej grupie produktów jest donica Tigela. To minimalistyczna i bardzo ascetyczna forma zbliżona kształtem do sześcianu. Jej ściany zewnętrzne są gładkie i posiadają zdobienia w postaci poprzecznych, regularnych żłobień. Występuje ona w dwóch odcieniach szarości: stalowym i grafitowym. Ze względu na design doskonale nadaje się do nowoczesnych aranżacji przy biurowcach czy placach miejskich. Można w niej zasadzić kwiaty, zioła, ozdobne trawy, a nawet karłowate drzewa. Alternatywą dla Tigeli jest gazon Abax. Podobnie jak pierwszą donicę, cechuje go minimalizm. Posiada on prostokątny kształt, drobnoutwardzaną fakturę, krawędź z wysuniętymi co drugi element pionowymi pasami oraz klasyczne kolory: stalowy, grafitowy i brązowy. Abax znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebujemy pojedynczych donic. Z powodzeniem zbudujemy z niego także większe konstrukcje, na przykład ekrany akustyczne przy ruchliwych ulicach lub liniach kolejowych, w których można dodatkowo zasadzić rośliny. Dzięki temu bariery będą prezentować się lepiej wizualnie, a ponadto pochłoną część zanieczyszczeń i dwutlenku węgla emitowanych przez samochody.
Rabata prawdziwie miejska
Donice to jeden ze sposobów na uporządkowanie zieleni w mieście. Kolejnym są obrzeża, z pomocą których wyznaczymy ramy dla trawników czy rabat. Prefabrykaty betonowe stanowią tylko i wyłącznie ramę kompozycyjną dla zieleni, która w nowoczesnych projektach jest raczej oszczędna w formie. Często przy jej projektowaniu stawia się również na rozwiązania ekologiczne, takie jak ogrody deszczowe. Ich zadaniem jest stopniowe uwalnianie wody do ekosystemu. Efekt ten osiąga się przy odpowiednim doborze warstw gleby oraz roślin, co pozwala lepiej magazynować wodę, a także stopniowo „porcjować” ją w czasie suszy. Rośliny w ogrodach deszczowych wyłapują również część zanieczyszczeń. Poza tym doskonale pasują do nowoczesnej architektury. Wśród nich szczególnie popularne są te przypominające trawy (turzyca sina, pospolita czy ponikło błotne), a także skrzypy (zimowy), zioła (mięta wodna), kwiaty (kosaćce) oraz paprocie (wietlica samicza lub nerecznica samcza).
Pomimo tego, że najważniejsza jest zieleń, bordery mogą uatrakcyjnić całość kompozycji. Przykładem takiego rozwiązania jest obrzeże Flesz. Ma prostą formę i występujące w trzech neutralnych i uniwersalnych kolorach: beżowym, stalowym i grafitowym. Pasuje doskonale do nowoczesnych aranżacji i tworzy idealny kontrast z zielenią miejskich trawników czy rabat. Jego dodatkowym atutem jest możliwość umieszczenia pod daszkiem taśmy LED. Pozwala to podświetlić alejki czy plac, a dodatkowo nadaje minimalistycznym obrzeżom i nawierzchni magicznego wyglądu nocą. Do nowoczesnej architektury bardzo dobrze pasuje również prefabrykat L-ka Tigela. Elementy te doskonale nadają się do budowy rabat o zróżnicowanych wysokościach. Można je układać na dłuższym lub krótszym boku. Pozwala to akcentować poszczególne grupy roślin w tworzonym założeniu. L-ka Tigela to również sposób na realizację funkcjonalnych mebli miejskich. Najprostsze z nich to ławki, które można zbudować z dwóch elementów ustawionych w pewnej odległości od siebie, a ich siedzisko wykonać z drewna. W podobny sposób z prefabrykatów betonowych możemy stworzyć stoły czy ławy, które znajdują zastosowanie w miejscach piknikowych w parkach.
Betonowe detale w postaci donic i obrzeży to rozwiązania, które pozwalają na ciekawą aranżację zielonych przestrzeni miejskich. Można je zastosować jako elementy wolnostojące, w grupach lub też jako bordery czy materiał do budowy mebli miejskich. Właśnie dlatego cieszą się tak dużą popularnością w koncepcjach kształtowania miejskiego krajobrazu.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to największy obecnie producent kostki brukowej, płyt betonowych oraz małej architektury w Polsce, stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska 2020.
O firmie
www.polbruk.pl
www.facebook.com/polbruk
www.instagram.com/polbruk_inspirujemy/
www.facebook.com/JestemFachowcem
Oko na design. Malwina Konopacka otwiera swój showroom w DOMOTECE
Nowość: drzwi PIRUE – nowoczesne rozwiązanie dla wymagających
Efektowne połączenie kolorystyczne w aranżacji wnętrz
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.