Komunikaty PR

Mięso, ser żółty, ziemniaki… - czyli co i jak jadają Polacy?

2020-02-04  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP Mońki ( 0.2 MB )

Dania tradycyjna, czy egzotyczne? Mięso, czy ryba? Szynka, a może jednak ser żółty? Jakie potrawy najczęściej jadamy na śniadanie, a jakie na obiad? Zapraszamy do przeglądu talerzy i zwyczajów żywieniowych Polaków!

 

Śniadanie po polsku

Śniadanie - najważniejszy posiłek dnia. A co najbardziej lubimy na nie jeść? Aż 84% z nas decyduje się na wybór pieczywa, do którego dodajemy m.in. ser żółty np. Goudę. Skąd popularność tego gatunku? - Ser żółty Gouda jest bardzo popularny i lubiany w Polsce, głównie ze względu na łagodny smak i szerokie możliwości jego zastosowania - mówi Ewa Polińska z MSM Mońki. - Ser Gouda charakteryzuje się także sprężystym miąższem i nielicznymi, owalnymi otworami wielkości ziarna, a jego pobudzający aromat zachwyci niejednego smakosza– przekonuje ekspert z MSM Mońki.

To jednak nie wszystko. Choć decyduje się na nie znacznie mniej z nas, oprócz kanapek znajdują się także w naszym jadłospisie zupy mleczne lub płatki śniadaniowe. 

 

Zapraszamy do obiadu

Naukowcy z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN przeprowadzili badanie, którego efektem jest lista „typowych” wyborów obiadowych. W prawie 40% domów na obiad jada się zupę. Podstawą drugiego posiłku dla 48% ankietowanych jest mięso, a jedynie 4% decyduje się na zjedzenie ryby. Jako dodatek najczęściej wybieramy ziemniaki (42%). Dużo rzadziej sięgamy po ryż (4%) lub kaszę (2%). A jak wygląda kwestia warzyw? 34% z nas je surówkę lub sałatkę, natomiast 16% warzywa gotowane i pieczone. Co ciekawe, pizza, kebab lub owoce morza stanowią odsetek potraw i nie cieszą się dużą popularnością wśród naszych rodaków. 

 

Zdrowo na talerzu

Badanie „Food Trends”, które zostało wykonane przez Ipsos, jasno wskazało, że Polacy coraz większą uwagę poświęcają kwestii zdrowego odżywiania, a podczas robienia zakupów dokonują świadomych wyborów. - Czytając etykietę, nie zniechęcajmy się jednak dostrzeżonymi nieznanymi nazwami. Przykładem może być barwnik annato (E160B), którego pochodzenie jest naturalne, a wytwarzany jest z nasion tropikalnego drzewa południowoamerykańskiego. Podobnie rzecz się ma w przypadku chlorku wapnia, którego nie należy się obawiać. Jego dodatek sprawia między innymi, że np. ser żółty jest bogatszy w wapń i fosfor – mówi Ewa Polińska z MSM Mońki.

A jakie produkty w szczególności znajdują się w naszym koszyku? Należą do nich pieczywo lub makarony z mąki pełnoziarnistej, naturalne sery i jogurty, oraz coraz bardziej popularne - soki jednodniowe. 

 

Co z tym... mięsem?

Według raportu agencji IQS 43% Polaków deklaruje, że nie je w ogóle lub stara się ograniczać jedzenie mięsa. Z drugiej strony - badania pokazują, że przeciętnie jemy go ponad 70 kg rocznie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że spożycie mięsa na osobę w 2017 r. wyniosło 78,5 kg (było to o 1,5 kg więcej w porównaniu do wcześniejszego roku). I choć wielu entuzjastów wegetarianizmu wciąż uważa, że to zbyt dużo - w porównaniu z Hiszpanami, Duńczykami czy Niemcami wynik ten jest o wiele niższy. W czołówce „mięsożerców” znajdują się natomiast Amerykanie i Australijczycy, którzy spożywają ponad 100 kilogramów mięsa rocznie. 

 

Kobiety, a mężczyźni

Mimo że przedstawiciele obydwu płci stawiają na tradycyjne polskie potrawy, to jednak talerze Polek i Polaków zdecydowanie różnią się od siebie. Panie częściej niż panowie decydują się na dużą ilość owoców i warzyw. 30% przedstawicielek płci pięknej stwierdza, że je „lekko i niezbyt kalorycznie” (15% panów wskazało tę samą odpowiedź). Z kolei 70% mężczyzn przyznało, że wybiera głównie dania mięsne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania Biuro prasowe
2024-06-25 | 13:40

Co 3. Polak nie wie o tegorocznych zmianach w opłatach za plastikowe opakowania

Niemal 30 proc. respondentów uważa, że nowe opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych są zbyt wysokie. Nawet 60 proc. ankietowanych planuje ograniczenie ich kupowania w
Żywienie Activia rozwija ofertę jogurtów pitnych bez dodatku cukru
2024-06-25 | 10:15

Activia rozwija ofertę jogurtów pitnych bez dodatku cukru

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty niezawierające cukrów dodanych oraz zainteresowanie jogurtami w formie pitnej, portfolio marki Activia zostało
Żywienie Wytrawny dżem z pomidorów, cynamonu i chili
2024-06-25 | 01:00

Wytrawny dżem z pomidorów, cynamonu i chili

Lato zamknięte w słoiku niekoniecznie musi smakować owocami. Kiedy znudzi nam się już żelowanie truskawek, wiśni czy porzeczek, możemy sięgnąć po warzywa. Wytrawne dżemy to świetny

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Konsument

Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi

Prawie połowa polskich turystów podróżujących do Czech obiera za cel stolicę tego kraju. Chociaż w ostatnich latach chętniej podróżujemy do innych regionów naszego południowego sąsiada, wciąż wiele miejsc i atrakcji pozostaje nieodkrytych przez Polaków. Czesi chcą to zmienić i ruszają z dwiema kampaniami promocyjnymi skierowanymi do polskich turystów, które mają pokazać nieco inne Czechy, niż do tej pory znaliśmy. Potencjał jest, bo Polacy już dziś stanowią trzecią najliczniejszą grupę gości zagranicznych na czeskim rynku.

Konsument

Naukowcy stworzyli zdrowszą odmianę czekolady. Wykorzystali do tego wyrzucane dotąd części owocu kakaowca

W ostatnich miesiącach o czekoladzie mówiło się przede wszystkim w kontekście rosnących w zawrotnym tempie cen kakao. Teraz głośno jest również o zupełnie nowym podejściu do produkcji tego słodkiego przysmaku. W czekoladzie 2.0, nad którą pracują naukowcy, maksymalnie wykorzystywane są składniki owocu kakaowca, m.in. soku z miąższu i części łupiny. Nowy produkt ma więcej wartości odżywczych, a cykl jego produkcji jest mniej inwazyjny dla środowiska, przy czym smak ma pozostać bez większych zmian. Nowość ma szansę trafić na sklepowe półki już za dwa–trzy lata.