Moda na mieszkanie w kamienicy
Przez wiele lat mieszkania w kamienicy kojarzyły się najczęściej z zaniedbanymi klatkami schodowymi, słabym ogrzewaniem, brakiem windy czy ogólnie opłakanym stanem technicznym. Dziś, dzięki programom rewitalizacji, zabytkowe kamienice stają się luksusowym i pożądanym miejscem do życia.
Moda na mieszkanie w historycznych nieruchomościach nie jest tylko chwilowym trendem, ale powrotem do autentyczności, wyjątkowej architektury i jakości życia, którą mogą zaoferować jedynie te unikalne przestrzenie. Nieruchomości w zabytkowych kamienicach to także dobra inwestycja. Kamienice z historią zyskują na wartości, a ich unikalny charakter sprawia, że są bardziej odporne na zmieniające się mody na rynku nieruchomości. To długoterminowe zabezpieczenie kapitału oraz gwarancja stabilności.
Wyjątkowy klimat i architektura
Zabytkowe kamienice mają niepowtarzalny charakter, który trudno znaleźć we współczesnych budynkach. Majestatyczne fasady, ozdobne detale to często perły architektoniczne, które fascynują swoją estetyką i solidnością. We wnętrzach niejednokrotnie odnajdujemy oryginalną sztukaterię, dwuskrzydłowe drewniane drzwi, o których w nowoczesnych mieszkaniach można tylko pomarzyć. Wysokie sufity i okna sprawiają, że wnętrza są idealnie oświetlone, a przestrzeń wydaje się jeszcze bardziej przestronna. Takie mieszkania mają praktycznie nieograniczone możliwości funkcjonalne.
Większość zabytkowych kamienic znajduje się w prestiżowych dzielnicach miasta, blisko najważniejszych punktów – kulturalnych, handlowych czy rozrywkowych. Mieszkanie w historycznym centrum oznacza więc łatwy dostęp do udogodnień współczesnego życia, a jednocześnie gwarantuje bliskość historycznych zabytków, muzeów, teatrów czy klimatycznych kawiarni i restauracji.
„Często wchodząc do mieszkania w kamienicy, dla którego mam przygotować projekt, widzę wspaniałe drewniane parkiety, kamienne parapety, piece kaflowe czy unikatową sztukaterię. Zawsze czuję wtedy podekscytowanie. Uwielbiam łączyć to, co historyczne i niepowtarzalne, z nowoczesnością. Klienci często powtarzają, że mieszkając w zabytkowej przestrzeni, czują historię tego miejsca. Zyskując eklektyczny charakter, staje się ono dla nich jeszcze bardziej wyjątkowe i bliskie” – mówi architektka wnętrz, Hanna Pietras.
Kamienice, które przeszły gruntowną rewitalizację, wprowadziły udogodnienia typu: windy, izolacje akustyczne ścian i sufitów, nowoczesne systemy ogrzewania oraz nowe instalacje. Zachowując unikatowe elementy i historyczną estetykę gwarantują komfort i wygodę na najwyższym poziomie.
Prestiż i wysoki potencjał inwestycyjny
Posiadanie mieszkania w kamienicy jest nobilitujące i prestiżowe. Dobitnie pokazują to dane. Przykładowo w Warszawie, w 2021 roku sprzedano 1078 lokali w tego typu budynkach, a najdroższy z nich kosztował ponad 9,5 mln złotych. W Krakowie w ramach inwestycji Angel Wawel przy ulicach Koletek i Sukiennicza sprzedano apartament za cenę 15 mln zł. W Łodzi, mieście, które przechodzi modelowy proces rewitalizacji, w ciągu trzech lat odnotowano blisko 2 500 transakcji sprzedaży mieszkań w zabytkowych kamienicach. Ceny na ulicy Piotrkowskiej lub w bliskiej okolicy w luksusowych inwestycjach osiągają 20 tys. zł za m2[1].Takie nieruchomości z uwagi na swą unikalność z roku na rok zyskują na wartości.
Mieszkania w zabytkowych przestrzeniach mogą stać się srebrem rodowym, którego wartość, nie tylko emocjonalna, rośnie z pokolenia na pokolenie – mówi Łukasz Juśkiewicz, odpowiedzialny za sprzedaż apartamentów w Kamienicy Siemensa w Łodzi. Nieruchomości te posiadają wszelkie atrybuty dzieła sztuki, swoją niepowtarzalność, artyzm widoczny w detalu, luksusowe materiały, których dzisiaj próżno szukać na standardowej budowie. Przy czym warunkiem kwalifikacji do dóbr luksusowych jest najwyższa bezkompromisowa jakość renowacji – tam gdzie był marmur musi być marmur, tam gdzie było złocenie musi wrócić złocenie, to trudny i kosztowny proces, ale tutaj nie ma drogi na skróty – dodaje Łukasz Juśkiewicz.
Poddawana obecnie renowacji Kamienica Siemensa przy ulicy Piotrkowskiej w Łodzi to architektoniczne dzieło sztuki. Budynek wpisano do rejestru zabytków ponieważ na tle secesyjnej zabudowy Łodzi, wyróżnia go styl klasycznego modernizmu — zdecydowanie częściej spotykany w centrum Paryża czy Wiednia. Monumentalna kamienna fasada, ogromne przeszklenia oraz zaskakująca harmonia klasycznych detali z elementami modernistycznymi to stylowy unikat. Dzięki przeprowadzeniu precyzyjnych prac renowacyjnych i konserwatorskich budynek zachowa swój oryginalny wygląd. W kamienicy powstanie 87 luksusowych apartamentów oraz lokale usługowe.
„Miałam przyjemność wykonać propozycje, wraz z zespołem mojej pracowni, aranżacji wnętrz apartamentów dla przyszłych mieszkańców. Wchodząc do środka budynku, odjęło mi mowę – klatki schodowe z oryginalnymi szybami windowymi, schodami z marmuru i lastrico, korytarze wykończone zabudową drewnianą, unikatowa stolarka okienna zapewniająca w praktyce pełne przeszklenie ścian frontowych. Apartamenty można też w dowolny sposób łączyć, a na dwóch ostatnich dwóch piętrach budynku zaprojektowano 4 dwupoziomowe mieszkania z tarasami i loggiami. Dzięki takim przestrzeniom mogłam zaprojektować aranżacje niepowtarzalne, czerpiące bowiem wprost z architektury tego budynku. W konsekwencji są to projekty, które mogą zaistnieć tylko w tym wyjątkowym miejscu” – mówi Hanna Pietras.
Moda na renowację
Moda na mieszkanie w zabytkowych kamienicach nie jest chwilowa. To świadomy wybór osób ceniących unikalny styl, historię i jakość. Dziś, gdy szukamy autentyczności i wyjątkowości, takie miejsca stają się symbolem prestiżu i powrotu do korzeni miejskiego życia.
[1] https://insidepark.pl/inside-park-sa-opublikowal-pierwszy-w-branzy-nieruchomosci-raport-o-rynku-kamienic/

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.