ŚWIĘTO MŁODEJ MODY. ŁÓDŹ YOUNG FASHION JUŻ ZA TYDZIEŃ
Kolekcje najzdolniejszych polskich młodych projektantów, a wśród jurorów konkursów znakomitości z Katarzyną Sokołowską, Gosią Baczyńską czy Małgorzatą Szumowską na czele. Na wybiegach legendy takie jak Katarzyna Butowtt, Joanna Dyrkacz i Robert Kupisz w spektakularnych prezentacjach kolekcji konkursowych i gościnnych. Do tego wystawy, otwarte dla publiczności projekcje Fashion Film Festival oraz inspirujące spotkania z mistrzami i ekspertami branży – za sprawą Łódź Young Fashion od 21 do 23 listopada Łódź znów będzie stolicą młodej mody.
Łódź Young Fashion to jedno z najważniejszych wydarzeń rodzimej branży mody. Jego organizatorami są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu. Partnerem głównym wydarzenia jest Miasto Łódź, a partnerem – Łódzkie Centrum Wydarzeń.
Tegoroczna, ósma już, edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 21-23 listopada i przebiegnie pod hasłem FASHION STORIES.
– Będziemy opowiadać o twórcach, miejscach, ideach. O przyszłości mody i o jej odpowiedzialności, ale też o kunszcie wysokiego krawiectwa oraz relacji mistrz-uczeń – zapowiada Katarzyna Wróblewska, dyrektor artystyczna ŁYF.
Formuła wydarzenia ewoluowała przez lata. Dziś jest to wielowymiarowe przedsięwzięcie, którego trzon stanowią trzy konkursy.
Przepustka do świata wielkiej mody
Najstarszym z konkursów jest „Złota Nitka” – jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń branżowych w kraju. Konkurs pozwolił zaistnieć znanym dziś projektantom, wśród których wymienić można m.in. Agatę Wojtkiewicz, Łukasza Jemioła, duet Paprocki & Brzozowski, Adriana Krupę czy Mikołaja Żurka. Do tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 100 projektantów. Wyboru 12 najlepszych dokonało jury złożone z niezależnych ekspertów branży mody oraz przedstawicieli gospodarzy konkursu. W jego składzie znaleźli się: Gosia Baczyńska – projektantka mody, Kasia Sokołowska – reżyserka pokazów mody, Agnieszka Ścibior – dyrektor kreatywna Viva Moda, Ilona Majer oraz Rafał Michalak – projektanci tworzący duet MMC Studio, Marcin Świderek – szef działu mody magazynu „Elle”, Tomasz Umbras – laureat Złotej Nitki 2023, Laima Jurca – laureatka Łódź Young Fashion Award 2018 i Karolina Czajkowska Artistic Director w LPP S.A. oraz Hanna Zdanowska – Prezydent Miasta Łodzi i dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – Prorektora ds. rozwoju i współpracy ASP w Łodzi.
Do finału zakwalifikowali się: Bartosz Borowski, Alex Hayel, Rafał Klacza, Zuzanna Kordiukiewicz, Marlena Krawczyk, Marta Kuropatwińska, Oliwia Matlak, Zuzanna Olszewska, Karolina Pieniążek, Adrian Rusowicz, Maciej Stańczak i Weronika Surdacka.
O tym, do kogo ostatecznie trafi statuetka Złotej Nitki oraz ufundowana przez Miasto Łódź nagroda finansowa w wysokości 30 000 złotych, jurorzy zdecydują 23 listopada w czasie prowadzonej przez Joannę Horodyńską gali finałowej, którą pokazem swojej kolekcji uświetni Gosia Baczyńska.
Dyplomowe kolekcje
Od 1995 roku duże emocje budzi również Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP. Przez lata wydarzenie zyskało widowiskową oprawę – teraz to zrealizowany na światowym poziomie wizualny spektakl, prezentujący najlepsze licencjackie oraz magisterskie kolekcje dyplomowe. W tym roku o nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi powalczy piętnaście kolekcji, których autorami są: Karolina Augustowska, Izabela Bajek, Aleksandra Byrska, Karolina Garnys, Adrianna Grzejszczak, Katarzyna Komornicka, Wiktoria Król, Elliott Kubiak, Nadia Nowak, Marta Placzyńska, Zuzanna Rabijasz, Jagoda Staniszewska, Weronika Strojny, Loreta Uździło i Oliwia Wawrzyniak. Zwycięzcę wskaże jury, w którym zasiadają między innymi: Przemysław Wachowski – Rektor ASP w Łodzi, Karolina Limbach – stylistka ELLE czy Nuno Gama – projektant mody męskiej.
Mistrzyni i uczeń
Znakomicie zapowiada się też pokaz specjalny w czasie Gali Dyplomowej, będący zwieńczeniem projektu „Mistrz/Uczeń”, w ramach którego Natalia Jaroszewska podjęła współpracę z Dominikiem Żyżą. W inspirującym międzypokoleniowym przedsięwzięciu projektanci wspólnie realizują niezwykłą kolekcję.
Natalia Jaroszewska od ponad dekady mieszka i pracuje na Cyprze, o czym chętnie rozpisują się media lifestylowe. Jednak moda w życiu projektantki nie zeszła na drugi plan. Jej projekty były prezentowane podczas pokazów mody w Londynie, Atenach, Paryżu, Wiedniu, Hawanie, a także w Polsce. Chętnie sięgają po nie gwiazdy, wśród których warto wspomnieć nazwiska takie jak Edyta Herbuś, Anna Czartoryska-Niemczycka, Joanna Racewicz, Kasia Sokołowska, Agata Załęcka czy Bogna Sworowska.
Do udziału w projekcie „Mistrz/Uczeń” projektantka zaprosiła Dominika Żyżę, studenta rekomendowanego przez łódzką Akademię Sztuk Pięknych, który zdążył już zwrócić na siebie uwagę ekspertów branży. Dzięki kolekcji „Nigdy o Tobie nie zapomnę" inspirowanej sztuką Władysława Hasiora znalazł się na liście „Vogue" najmłodszych polskich projektantów, którzy mogą zmienić modę na świecie.
Efekt współpracy projektantów podziwiać będzie można 21 listopada 2024 roku podczas pokazu specjalnego Gali Dyplomowej Instytutu Ubioru ASP.
FFF: Synergia mody i filmu
Najmłodszym z konkursów ŁYF jest Fashion Film Festival, który jest odpowiedzią na aktualne trendy w branży mody. Filmy modowe stają się coraz bardziej popularne, chociażby dlatego, że marki i projektanci dostrzegli potrzebę zabiegania o uwagę w cyfrowym świecie. Nie chodzi jedynie o aspekt biznesowy i praktyczny – ta forma prezentacji daje możliwość innego spojrzenia na autorskie kolekcje, budzi emocje i prowokuje do zderzenia projektantów z nowym obszarem twórczości. Drugiego dnia ŁYF, 22 listopada, w sali Odeon kina NCKF zaprezentowanych zostanie piętnaście finałowych filmów, których autorzy powalczą o 3 000 euro oraz uznanie jury, w którym zasiadają między innymi Małgorzata Szumowska – reżyserka filmowa, Mateusz Tyszkiewicz – fotograf modowy czy Branko Popovic – dyrektor artystyczny FASHIONCLASH. Konkurs organizowany jest w partnerstwie ze Szkołą Filmową w Łodzi.
Debata ELLE
Tradycyjnie już, wszystkich zainteresowanych na otwartą debatę ELLE do biblioteki ASP w sobotnie południe zaprasza Marcin Świderek, wicenaczelny ELLE i szef działu mody magazynu. Wraz z zaproszonymi projektantami między innymi Robertem Kupiszem, Iloną Majer, Rafałem Michalakiem czy Michałem Szulc wspólnie zastanowią się, kto tak naprawdę dyktuje dziś trendy: młodzi dyrektorzy kreatywni w domach mody czy dojrzała gwardia projektantów.
Wszystko, co trzeba wiedzieć o modzie
Łódź Young Fashion to również inne okazje do skorzystania z doświadczeń ekspertów branży.
Solidną porcję wiedzy o funkcjonowaniu na rynku mody będzie można zdobyć podczas spotkania z Natalią Jaroszewską, zatytułowanego „DNA MARKI – jak ważna jest autentyczność i wierność sobie w pracy projektowej”, podczas którego projektantka zaprosi do podróży przez 24 lata jej pracy zawodowej pod własnym nazwiskiem. Marcin Świderek podczas warsztatu „Analiza trendów na wiosnę/ lato 2025 i najnowszy raport z wiosennych tygodni mody” podzieli się wiedzą na temat najnowszych tendencji na światowym rynku mody.
Z kolei Mateusz Tyszkiewicz, uznany fotograf mody zaprasza na warsztaty kreatywne, podczas których uczestnicy dowiedzą się, jak wykorzystać potencjał aparatu, także tego w naszych telefonach, do tworzenia niezwykłych zdjęć.
Osoby zainteresowane zwiększeniem rozpoznawalności i zasięgów w mediach społecznościowych skorzystać mogą z porad ekspertów magazynu MIU MAG podczas panelu „Moda, a social media: Jak mądrze wykorzystywać potencjał Instagrama oraz Tik Toka”. Z kolei Paweł Makosz, redaktor prowadzący Fashion Biznes oraz Ula Szlachta, redaktorka LaMode.info zapraszają do rozmowy na temat „Czego od was oczekujemy?" – czyli o tym, jak skutecznie współpracować z mediami”.
Informacje na temat zasad przyjmowania zgłoszeń na poszczególne warsztaty znaleźć można na www.lodzyoungfashion.com i w profilach społecznościowych wydarzenia.
Tegoroczna edycja ŁYF to również wystawy. W Galerii ASP Piotrkowska 68 zagości ekspozycja fotografii modowej zatytułowana „Nothing is real”, przygotowana przez osoby studiujące i wykładające w Szkole Filmowej w Łodzi. W Mediatece MeMo oraz przestrzeni wystawienniczej Wydziału Kultury UMŁ zagoszczą prace studentów Instytutu Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz łódzkiej ASP prezentowane na wystawie TEXTILE STORIES, zaś prezentowana w Galerii Kobro ASP „Fashion Story – wystawa retrospektywna Łódź Young Fashion” przybliży historię wydarzenia i postaci z nim związanych oraz twórczość laureatów poszczególnych konkursów.
Przed nami święta z prezentami second-hand
Concept Store Pokaz. Jeszcze więcej mody w OFFIE
Laurastar i JEMIOL łączą siły - współpraca na rzecz perfekcji w modzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.