Myśl globalnie, działaj lokalnie
1. Wybieraj produkty w ekologicznych opakowaniach
Na bazarek zabieraj torby wielokrotnego użytku i odmawiaj pakowania produktów w tzw. foliówki. Różne warzywa, owoce i zioła mogą się dotykać, i tak myjesz je przed spożyciem. To właśnie opakowania generują ogrom śladu węglowego. Np. jednorazowa szklana butelka na napoje ma średnio 10-krotnie wyższy ślad węglowy aniżeli butelka zwrotna. Ta wielokrotnego użytku może być napełniona aż 20 razy, a każde jej powtórne użycie zmniejsza ślad węglowy. Dlatego tak ważne jest zwracanie butelek do sklepów. Każdy może dołożyć swoją cegiełkę. - Dziś średnio butelki wielokrotnego użytku napełniane są 13,45 razy, a mogłyby być 20. Ważne by ich nie wyrzucać do szkła, do odpadów zmieszanych, nie przechowywać w piwnicy czy garażu, lecz zwracać do sklepu - komentuje Agata Koppa, dyrektorka ESG i Corporate Affairs, Carlsberg Polsa. – Zależy nam na tym, aby ta świadomość była możliwie powszechna, by zwrot butelek stał się jednym z codziennych nawyków – dodaje.
2. Angażuj się w lokalne inicjatywy
Warto angażować się w inicjatywy na rzecz środowiska lokalnie, w miejscu które codziennie mijamy idąc do pracy. Niech każdy zadba o swoje osiedle, ich suma stworzy przyjazne miasteczka. – Brzeski Browar znacząco przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki np. tworząc miejsca pracy, ale wspiera też inicjatywy społeczne. Tradycją są już wiosenne eko-pikniki, podczas których wspólnie z mieszkańcami okolicznych bloków porządkujemy tereny zielone, nasadzamy nowe rośliny, budujemy domy dla zapylaczy, a potem się integrujemy. Naszym działaniem, nie mówieniem, zmieniamy otoczenia i budujemy pozytywne wzorce u dzieci, które zawsze nam towarzyszą - mówi Marcin Będlin, dyrektor Browaru Okocim.
3. A co na to marka?
W działania na rzecz środowiska angażują się też marki. Na przykład Somersby realizuje program „Zapylamy z pomocą”, którego celem jest ochrona owadów zapylających. Z kolei marka Harnaś wspiera Strażaków OSP, a Carlsberg edukuje „Nigdy nie jedź po alkoholu. Ruszaj tylko na trzeźwo”. I choć duża odpowiedzialność spoczywa na producentach, to społeczeństwo jest największą siłą napędową działań. Badania pokazują, że konsumenci są coraz bardziej świadomi znaczenia zrównoważonego rozwoju. Prawie siedmiu na dziesięciu Polaków wierzy, że ich działania mają wpływ na postępowanie marek. Natomiast co piąty uczestnik badania zrezygnował z produktów konkretnej firmy z powodu jej nieetycznych lub antyspołecznych działań[1].
Browar Okocim w tym roku opublikował pierwszy Lokalny Raport Wpływu. Jest on również zaproszeniem do kolejnych rozmów, na rzecz rozwoju regionu. Szczegóły pod linkiem: https://www.carlsbergpolska.pl/media/rakpto2e/lokalny-raport-wp%C5%82ywu-browaru-okocim-w-brzesku.pdf
[1] Badanie Socio-Cultural Trend Tracker'22 (Sustainable Brands Poland i Ipsos): https://www.ipsos.com/pl-pl/socio-cultural-trend-tracker22

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.