Myśl globalnie, działaj lokalnie
1. Wybieraj produkty w ekologicznych opakowaniach
Na bazarek zabieraj torby wielokrotnego użytku i odmawiaj pakowania produktów w tzw. foliówki. Różne warzywa, owoce i zioła mogą się dotykać, i tak myjesz je przed spożyciem. To właśnie opakowania generują ogrom śladu węglowego. Np. jednorazowa szklana butelka na napoje ma średnio 10-krotnie wyższy ślad węglowy aniżeli butelka zwrotna. Ta wielokrotnego użytku może być napełniona aż 20 razy, a każde jej powtórne użycie zmniejsza ślad węglowy. Dlatego tak ważne jest zwracanie butelek do sklepów. Każdy może dołożyć swoją cegiełkę. - Dziś średnio butelki wielokrotnego użytku napełniane są 13,45 razy, a mogłyby być 20. Ważne by ich nie wyrzucać do szkła, do odpadów zmieszanych, nie przechowywać w piwnicy czy garażu, lecz zwracać do sklepu - komentuje Agata Koppa, dyrektorka ESG i Corporate Affairs, Carlsberg Polsa. – Zależy nam na tym, aby ta świadomość była możliwie powszechna, by zwrot butelek stał się jednym z codziennych nawyków – dodaje.
2. Angażuj się w lokalne inicjatywy
Warto angażować się w inicjatywy na rzecz środowiska lokalnie, w miejscu które codziennie mijamy idąc do pracy. Niech każdy zadba o swoje osiedle, ich suma stworzy przyjazne miasteczka. – Brzeski Browar znacząco przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki np. tworząc miejsca pracy, ale wspiera też inicjatywy społeczne. Tradycją są już wiosenne eko-pikniki, podczas których wspólnie z mieszkańcami okolicznych bloków porządkujemy tereny zielone, nasadzamy nowe rośliny, budujemy domy dla zapylaczy, a potem się integrujemy. Naszym działaniem, nie mówieniem, zmieniamy otoczenia i budujemy pozytywne wzorce u dzieci, które zawsze nam towarzyszą - mówi Marcin Będlin, dyrektor Browaru Okocim.
3. A co na to marka?
W działania na rzecz środowiska angażują się też marki. Na przykład Somersby realizuje program „Zapylamy z pomocą”, którego celem jest ochrona owadów zapylających. Z kolei marka Harnaś wspiera Strażaków OSP, a Carlsberg edukuje „Nigdy nie jedź po alkoholu. Ruszaj tylko na trzeźwo”. I choć duża odpowiedzialność spoczywa na producentach, to społeczeństwo jest największą siłą napędową działań. Badania pokazują, że konsumenci są coraz bardziej świadomi znaczenia zrównoważonego rozwoju. Prawie siedmiu na dziesięciu Polaków wierzy, że ich działania mają wpływ na postępowanie marek. Natomiast co piąty uczestnik badania zrezygnował z produktów konkretnej firmy z powodu jej nieetycznych lub antyspołecznych działań[1].
Browar Okocim w tym roku opublikował pierwszy Lokalny Raport Wpływu. Jest on również zaproszeniem do kolejnych rozmów, na rzecz rozwoju regionu. Szczegóły pod linkiem: https://www.carlsbergpolska.pl/media/rakpto2e/lokalny-raport-wp%C5%82ywu-browaru-okocim-w-brzesku.pdf
[1] Badanie Socio-Cultural Trend Tracker'22 (Sustainable Brands Poland i Ipsos): https://www.ipsos.com/pl-pl/socio-cultural-trend-tracker22

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.