Najtańszy bilet zarezerwowany na Kiwi.com w 2024 roku kosztował mniej niż 4 EUR
Kiwi.com, popularna firma travel-tech, w swoim raporcie podsumowującym mijający rok przyjrzała się, jak podróżowaliśmy w 2024 roku. O tym, że wśród najczęściej rezerwowanych kierunków znalazły się Włochy czy Hiszpania, nie trzeba wspominać. To stałe punkty w agendzie podróżujących, nie tylko z Polski. Ale wśród wschodzących destynacji, które przyciągnęły znaczną uwagę, znalazły się chociażby Peru, Kolumbia, a w ukochanej Azji, poza Tajlandią również Wietnam i Sri Lanka. Najtańszy bilet zakupiony na platformie w 2024 roku kosztował niecałe 4 EUR, z Wrocławia do Kopenhagi, a najdłuższą trasę, jaką pokonał podróżujący z Polski wyniosła 43 704 km, prosto na wyspę Samoa.
Polacy lubią podróżować i nie chcą z tego rezygnować, nawet gdy ich domowy budżet się kurczy szukają rozwiązań, by móc udać się na wymarzony i wyczekiwany urlop. Niemal 40% respondentów z Polski* przyznała, że tegoroczny urlop planowała rozważniej niż jeszcze rok wcześniej, a niemal co piąty (17%) wybierał tylko najtańsze opcje. Okazuje się, że rosnące ceny nie muszą być barierą, a wyzwaniem, któremu można stawić czoła stosując sprawdzone travel-hacki.
Jesień nowym latem?
W mijającym roku nie tylko miesiące letnie cieszyły się popularnością. Jesień, z wrześniem na czele, odnotowała wzrost rezerwacji o 60% w porównaniu z rokiem ubiegłym, zwłaszcza pierwszy tydzień miesiąca. Październik był drugim najpopularniejszym miesiącem na podróż. Wszystko za sprawą znacznie niższych niż w szczycie sezonu cen za połączenia lotnicze, które we wrześniu były tańsze o 24% w przypadku europejskich tras i 15% niższe na trasach międzykontynentalnych. A te wśród Polaków cieszą coraz większą popularnością. Jak podaje Kiwi.com, wśród wschodzących gwiazd tegorocznej jesieni królowała Azja, w tym między innymi Tajlandia, Filipiny, Wietnam, Sri Lanka, Malezja Korea Południowa. Coraz więcej podróżujących wybierało również Amerykę Południową, zwłaszcza Kolumbię. W tym roku średnia cena lotu do Kolumbii była o 40% niższa, niż w roku ubiegłym.
Dokąd najczęściej podróżowaliśmy?
W celu znalezienia najlepszej oferty w mijającym roku użytkownicy tylko z Polski wykonali w sumie ponad 783 274 076,00 wyszukiwań - ponad 9% więcej niż w roku ubiegłym! Wśród nowości, wyszukiwanych przez podróżujących, znalazły się m.in. Togo, Azja Centralna z Turkmenistanem, Uzbekistanem i Kirgistanem na czele, Etiopia - w odpowiedzi na nowe połączenia uruchomione z Polski, Albania - ze względu na liczne w tym roku promocje na loty, Katar, Malezja, Mołdawia - do której uruchomiono nowe, nisko budżetowe i bezpośrednie połączenia, Turcja ze Stambułem - który staje się nowym hubem na podróże do Azji, a także Samoa.
Co ciekawe, rekordzista z Polski pokonał w mijającym roku trasę o długości 43 704 km, udając się w długą podróż właśnie na wyspę Samoa, z międzylądowaniami w Rzymie, Szanghaju i dniem spędzonym w Auckland. Ogółem, co trzeci polski podróżny (34%) zarezerwował podróż z przesiadką w drodze do celu podróży. Badania konsumenckie wykazały, że największym zmartwieniem Polaków są odwołania lotów i brak zwrotu pieniędzy. Dlatego 44% polskich podróżnych, jeśli tylko było to możliwe, uwzględniali w rezerwacji Gwarancję Kiwi.com – zabezpieczenie na wypadek zakłócenia podróży.
Dane Kiwi.com wskazują, że w 2024 roku użytkownicy z Polski pokonali ponad pół miliarda kilometrów, najczęściej udając się do:
TOP KRAJE | TOP MIASTA |
|
|
| 2. Rzym |
| 3. Mediolan |
| 4. Barcelona |
| 5. Kopenhaga |
| 6. Eindhoven |
| 7. Paryż |
| 8. Oslo |
| 9. Alicante |
| 10. Malaga |
Najpopularniejszą wśród polskich użytkowników trasą była z Warszawy do Rzymu. Z Warszawy podróżowaliśmy również do Londynu, Mediolanu, Barcelony, Alicante. Z Katowic do Dortmundu, z Krakowa do Mediolanu, Rzymu i Londynu, a z Gdańska do Oslo.
Ameryka Łacińska i Azja to tegoroczne nowości wśród kierunków budzących zainteresowanie - wśród wschodzących destynacji największy wzrost odnotowały Peru (ponad 200%), Sri Lanka (113%), Wietnam (ponad 55%), Kolumbia (39%, Tunezja (34%), Chiny (30%), Tajlandia (ponad 12%) oraz Albania (ponad 11%).
Kiedy najczęściej rezerwowaliśmy loty i byliśmy w podróży?
Wedle Kiwi.com bilety najczęściej kupowaliśmy we wtorki po godz. 19:00, ale najtańsze rezerwowano dostępna zwykle w soboty w ciągu dnia, między godziną 8:00 a 16:00. Dniem w którym zakupiono najtańsze bilety był 8 września.
Największa liczba polskich użytkowników Kiwi.com w podróż udała się w tygodniu zaczynającym się 9, 23 oraz 30 września, a dużo niższe niż w szczycie sezonu wakacyjnego loty były dodatkową zachętą. Jak wskazują dane, sierpień był również intensywny pod kątem podróżowania, zwłaszcza w tygodniach od 12,19 i 26 dnia.
W tym roku Polacy decydowali się na dłuższy pobyt niż w roku ubiegłym. Większość decydowała się na pobyt o długości klasycznego city breaka, około 3 dni - 57% użytkowników, liczba tych, którzy spędzali na miejscu do tygodnia - 20% pozostała na takim samym poziomie jak w 2023 roku, 16% użytkowników zdecydowało się na pobyt od 7-10 dni.
Ile średnio płaciliśmy za bilet lotniczy w 2024 roku?
W 2024 roku polscy użytkownicy Kiwi.com płacili średnio 112 EUR (o 22 EUR drożej niż w roku ubiegłym) za bilet na krótkich trasach, 174 EUR na średnich trasach (o 18 EUR drożej) i 548 EUR na najdłuższych (o 24 EUR drożej) trasach międzykontynentalnych.
Podróżujący chętnie korzystali (ponad 35 milionów wyszukiwań) z funkcji wyszukiwania „Gdziekolwiek”. Dzięki tej funkcji, między innymi, można ustawić limit ceny biletu, a Kiwi.com znajdzie loty w ramach budżetu. To świetna opcja dla tych, którzy chcą trzymać się określonego budżetu. Jednemu z podróżujących udało się zarezerwować lot za jedyne 4 EUR, z Wrocławia do Kopenhagi
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506), wiek: 18-37, w dniach 13-18 maja 2024
![Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_227475179,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
![Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?](/files/_uploaded/glownekonf_1785741428,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
![SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl](/files/_uploaded/glownekonf_775734005,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/olbrychski-urodziny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](/files/1922771799/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](/files/1922771799/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.