Komunikaty PR

Nie tylko młodzi chorują na depresję

2020-02-21  |  11:08

Według ostatnich danych GUS ponad 800 tys. Polaków korzysta z pomocy poradni zdrowia psychicznego z powodu zaburzeń nerwicowych i nastroju. Eksperci SALTUS Ubezpieczenia zauważyli, że w ciągu 3 lat liczba rejestrowanych konsultacji psychiatrycznych i psychologicznych się podwoiła. Najczęściej z pomocy korzystają osoby w wieku do 29 lat i po 60.

23 lutego przypada Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Mimo że choroba ta dotyka coraz większej liczby osób, wciąż niechętnie o niej rozmawiamy. Według danych gromadzonych przez GUS w Banku Danych Lokalnych, w ciągu dekady liczba osób zarejestrowanych w poradniach dla osób z zaburzeniami psychicznymi zwiększyła się o 23%. Ponad połowę (57%) pacjentów potrzebujących pomocy tych placówek stanowią osoby cierpiące na zaburzenia nastroju lub nerwicowe. To ponad 800 tys. Polaków.

Zjawisko wzrastającego zapotrzebowania na konsultacje psychiatryczne i psychologiczne potwierdzają też nasze dane. Zauważyliśmy, że liczba tego typu wizyt lekarskich realizowanych za naszym pośrednictwem podwoiła się w ciągu ostatnich 3 lat. Zwiększająca się liczba pacjentów w przychodniach z jednej strony oznacza, że problem narasta. Z drugiej, ponieważ mamy do czynienia ze schorzeniami, które nadal uważane są za wstydliwe, jest to pozytywne zjawisko, świadczące o rosnącej wiedzy Polaków na temat zaburzeń psychicznych – zauważa Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.

Kto potrzebuje pomocy?

Z danych gromadzonych przez SALTUS Ubezpieczenia wynika, że problemy natury psychicznej dotykają przedstawicieli każdej grupy wiekowej. Najwięcej z konsultacji specjalistycznych korzystają osoby po 60. roku życia, stanowią one 27% pacjentów. W większości są to wizyty psychoonkologiczne, czyli u specjalistów oferujących wsparcie mentalne w walce z nowotworami. Drugą grupę najczęściej rezerwującą konsultacje psychiatryczne i psychologiczne stanowią osoby, które nie skończyły 29 lat (24% wizyt). Przedstawiciele pokoleń Y i Z z jednej strony lepiej dbają o swoje zdrowie niż ich rodzice oraz są bardziej otwarci i nie mają oporów przed przyznaniem się do problemów natury psychicznej. Z drugiej, borykają się z większą liczbą schorzeń niż przedstawiciele starszych pokoleń, gdy byli w ich wieku. Stąd wysoki odsetek pacjentów w tym wieku.

Kto najczęściej rezerwuje porady psychiatryczne i psychologiczne?

do 29 lat

30-39 lat

40-49 lat

50-59 lat

60+

24%

21%

14%

14%

27%

Źródło: SALTUS Ubezpieczenia

Na pomoc NFZ trzeba czekać 3 miesiące

Mimo rosnącego zapotrzebowania na porady psychologiczne i psychiatryczne, nadal brakuje w Polsce lekarzy. Według WHO w Polsce przypada jedynie 9 specjalistów zdrowia psychicznego na 10 tys. obywateli. Ma to odzwierciedlenie w czasie oczekiwania na pomoc NFZ. Według Barometru WHC średni czas oczekiwania na wizytę w poradni zdrowia psychicznego wynosił w 2019 r. 3,6 miesiąca, to o 1,4 miesiąca dłużej niż rok wcześniej. W związku z tym wiele osób zwraca się po pomoc do placówek niepublicznych lub indywidualnych praktyk lekarskich, coraz częściej za pośrednictwem polis zdrowotnych.

Towarzystwa ubezpieczeń nieustannie monitorują trendy oraz potrzeby Polaków związane z ochroną zdrowia. Dlatego w ofercie uwzględniają tego typu usługi, zarówno w ramach podstawowych wariantów ubezpieczeń, jak i pakietów świadczeń służących zwalczaniu określonych grup chorobowych. Przykładowo, w programach profilaktycznych służących wykrywaniu oraz leczeniu nowotworów, pomoc psychoonkologiczna jest jednym z gwarantowanych świadczeń. Co więcej, żeby jak najszybciej udzielić pomocy, ubezpieczyciele oferują też wizyty psychologiczne w formie telekonsultacji – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.

Obecnie z dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych korzysta ponad 2,8 mln Polaków, wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń. W ciągu tego roku ich liczba przekroczy zapewne 3 mln, ponieważ odsetek ubezpieczonych wzrasta w tempie kilkunastu procent rocznie.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą” Biuro prasowe
2025-07-01 | 11:00

Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”

Kampania „Rany pod kontrolą” ogłasza start ogólnopolskiego badania ankietowego, mającego na celu poznanie codziennych wyzwań i potrzeb farmaceutów związanych
Zdrowie Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)
Zdrowie Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
2025-06-25 | 10:20

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?

To, jak dużo siedzimy, bezpośrednio przekłada się na nasze zdrowie. Siedzący tryb życia sprzyja nie tylko nadmiarowym kilogramom, ale także deformacjom sylwetki, problemom

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.