Komunikaty PR

Nie tylko młodzi chorują na depresję

2020-02-21  |  11:08

Według ostatnich danych GUS ponad 800 tys. Polaków korzysta z pomocy poradni zdrowia psychicznego z powodu zaburzeń nerwicowych i nastroju. Eksperci SALTUS Ubezpieczenia zauważyli, że w ciągu 3 lat liczba rejestrowanych konsultacji psychiatrycznych i psychologicznych się podwoiła. Najczęściej z pomocy korzystają osoby w wieku do 29 lat i po 60.

23 lutego przypada Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Mimo że choroba ta dotyka coraz większej liczby osób, wciąż niechętnie o niej rozmawiamy. Według danych gromadzonych przez GUS w Banku Danych Lokalnych, w ciągu dekady liczba osób zarejestrowanych w poradniach dla osób z zaburzeniami psychicznymi zwiększyła się o 23%. Ponad połowę (57%) pacjentów potrzebujących pomocy tych placówek stanowią osoby cierpiące na zaburzenia nastroju lub nerwicowe. To ponad 800 tys. Polaków.

Zjawisko wzrastającego zapotrzebowania na konsultacje psychiatryczne i psychologiczne potwierdzają też nasze dane. Zauważyliśmy, że liczba tego typu wizyt lekarskich realizowanych za naszym pośrednictwem podwoiła się w ciągu ostatnich 3 lat. Zwiększająca się liczba pacjentów w przychodniach z jednej strony oznacza, że problem narasta. Z drugiej, ponieważ mamy do czynienia ze schorzeniami, które nadal uważane są za wstydliwe, jest to pozytywne zjawisko, świadczące o rosnącej wiedzy Polaków na temat zaburzeń psychicznych – zauważa Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.

Kto potrzebuje pomocy?

Z danych gromadzonych przez SALTUS Ubezpieczenia wynika, że problemy natury psychicznej dotykają przedstawicieli każdej grupy wiekowej. Najwięcej z konsultacji specjalistycznych korzystają osoby po 60. roku życia, stanowią one 27% pacjentów. W większości są to wizyty psychoonkologiczne, czyli u specjalistów oferujących wsparcie mentalne w walce z nowotworami. Drugą grupę najczęściej rezerwującą konsultacje psychiatryczne i psychologiczne stanowią osoby, które nie skończyły 29 lat (24% wizyt). Przedstawiciele pokoleń Y i Z z jednej strony lepiej dbają o swoje zdrowie niż ich rodzice oraz są bardziej otwarci i nie mają oporów przed przyznaniem się do problemów natury psychicznej. Z drugiej, borykają się z większą liczbą schorzeń niż przedstawiciele starszych pokoleń, gdy byli w ich wieku. Stąd wysoki odsetek pacjentów w tym wieku.

Kto najczęściej rezerwuje porady psychiatryczne i psychologiczne?

do 29 lat

30-39 lat

40-49 lat

50-59 lat

60+

24%

21%

14%

14%

27%

Źródło: SALTUS Ubezpieczenia

Na pomoc NFZ trzeba czekać 3 miesiące

Mimo rosnącego zapotrzebowania na porady psychologiczne i psychiatryczne, nadal brakuje w Polsce lekarzy. Według WHO w Polsce przypada jedynie 9 specjalistów zdrowia psychicznego na 10 tys. obywateli. Ma to odzwierciedlenie w czasie oczekiwania na pomoc NFZ. Według Barometru WHC średni czas oczekiwania na wizytę w poradni zdrowia psychicznego wynosił w 2019 r. 3,6 miesiąca, to o 1,4 miesiąca dłużej niż rok wcześniej. W związku z tym wiele osób zwraca się po pomoc do placówek niepublicznych lub indywidualnych praktyk lekarskich, coraz częściej za pośrednictwem polis zdrowotnych.

Towarzystwa ubezpieczeń nieustannie monitorują trendy oraz potrzeby Polaków związane z ochroną zdrowia. Dlatego w ofercie uwzględniają tego typu usługi, zarówno w ramach podstawowych wariantów ubezpieczeń, jak i pakietów świadczeń służących zwalczaniu określonych grup chorobowych. Przykładowo, w programach profilaktycznych służących wykrywaniu oraz leczeniu nowotworów, pomoc psychoonkologiczna jest jednym z gwarantowanych świadczeń. Co więcej, żeby jak najszybciej udzielić pomocy, ubezpieczyciele oferują też wizyty psychologiczne w formie telekonsultacji – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.

Obecnie z dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych korzysta ponad 2,8 mln Polaków, wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń. W ciągu tego roku ich liczba przekroczy zapewne 3 mln, ponieważ odsetek ubezpieczonych wzrasta w tempie kilkunastu procent rocznie.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Unsplash
2025-07-30 | 12:00

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

W raporcie ‘Równi i równiejsi? Czas na środki lustrzane w handlu produktami rolnymi’  napisano o szkodliwym wpływie pestycydów na gatunki
Zdrowie Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej
2025-07-23 | 12:25

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Sześć organizacji kobiecych wystąpiło ze wspólnym apelem do Ministerstwa Zdrowia, wzywając do pilnych działań na rzecz zapewnienia kobietom w Polsce swobodnego
Zdrowie Zrób sercu przysługę tego lata
2025-07-17 | 14:00

Zrób sercu przysługę tego lata

Wolny czas, plaża, grill, rower – lato to czas odpoczynku i przyjemności. To również świetny czas, by nadrobić zaległości zdrowotne, szczególnie te związane

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.