Nie zwlekaj z wizytą u dentysty – pomimo pandemii!
W związku z rozprzestrzeniającym się w szybkim tempie zakażeniem SARS-CoV-2, w połowie marca tego roku świadczenie usług medycznych zostało mocno ograniczone. Nie ominęło to branży stomatologicznej, która z uwagi na duże ryzyko przeniesienia zakażenia w czasie zabiegów, musiała podporządkować się wprowadzonym obostrzeniom. Większość placówek stomatologicznych zostało zmuszonych do odwołania zaplanowanych wizyt i zawieszenia przyjmowania pacjentów.
Osoby wymagające natychmiastowej pomocy kierowane były do dyżurnych gabinetów stomatologicznych, które udzielały pomocy wyłącznie w pilnych, niecierpiących zwłoki sytuacjach oraz po wcześniejszej, skrupulatnej weryfikacji telefonicznej. Obecnie, w związku z ustabilizowaniem się sytuacji epidemicznej w naszym kraju, placówki medyczne - w tym stomatologiczne - otrzymały zielone światło na stopniowe wznawianie oferowanych usług.
Nie czekaj z wizytą u dentysty!
- To dobra wiadomość - zauważa Magdalena Wróblewska, lekarz dentysta z krakowskiego Scandinavian Clinic, które w zgodzie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i towarzystw stomatologicznych końcem maja otworzyło dla pacjentów swoje gabinety. - Wielu pacjentów wymaga specjalistycznej pomocy, której nie można odkładać, bo rodzi to ryzyko groźnych powikłań. Także dla zdrowia ogólnego! Tymczasem zdajemy sobie sprawę, że w ostatnim czasie wiele osób zdecydowało się na przeczekanie bólu czy innych dolegliwości właśnie z uwagi na obawę przed zakażeniem. Mamy świadomość, że nie każdy zdecydował się skonsultować niepokojące objawy z konsultantem telefonicznym, a co za tym idzie - wiele problemów wymagających pilnej pomocy zostało uśpionych! Jeśli nas także to dotyczy, jak najszybciej skontaktujmy się z wybranym gabinetem stomatologicznym!
Jakie zabiegi możemy tam wykonać? Najlepiej zweryfikować zakres pracy gabinetu w trakcie rozmowy telefonicznej. Taka rozmowa jest też konieczna przed umówieniem ewentualnej wizyty:
- Kwalifikacja pacjenta i decyzja o zarejestrowaniu go na wizytę odbywa się na podstawie rozmowy telefonicznej z pracownikiem rejestracji, natomiast o ostatecznym zakresie świadczeń medycznych decyduje stomatolog po zapoznaniu się ze wskazaniami i indywidualnymi potrzebami pacjenta - wyjaśnia stomatolog z krakowskiego Scandinavian Clinic. Na pomoc bez wątpienia mogą liczyć pacjenci, którzy skarżą się na ból i inne dolegliwości (jak opuchlizna, obrzęk, uraz), ale warto zauważyć, że prowadzone jest także leczenie zachowawcze czy kanałowe - zwłaszcza, jeśli dolegliwość utrudnia pacjentowi codzienne funkcjonowanie. Zamiast więc leczyć się samodzielnie - a w zasadzie zaleczać objawy, co często kończy się spotęgowaniem wcześniejszego problemu - jak najszybciej skontaktujmy się z wybranym gabinetem stomatologicznym.
U dentysty w czasie epidemii
Oczywiście musimy liczyć się z tym, że nasza wizyta u dentysty będzie wyglądała nieco inaczej niż te, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić. W trosce o zdrowie pacjentów i personelu medycznego oraz zminimalizowanie ryzyka zarażenia koronawirusem, placówki stomatologiczne wprowadziły szereg zabezpieczeń i środków ostrożności. W zależności od gabinetu reguły i procedury przyjmowania pacjentów mogą się nieco różnić, dlatego przed udaniem się na wizytę warto zapoznać się z informacjami umieszczonymi na stronie internetowej danej placówki. O to, jak wygląda procedura przyjmowania pacjentów w Scandinavian Clinic, zapytaliśmy dr Magdalenę Wróblewską.
- Do naszego Centrum wpuszczane wyłącznie osoby umówione na wizytę, tylko o wyznaczonych godzinach i bez osób towarzyszących (w przypadku dzieci lub osób niepełnosprawnych z jednym opiekunem). Dzięki rozłożeniu wizyt w czasie ograniczamy ryzyko kontaktu pomiędzy pacjentami, a tym samym - w zasadzie do zera redukujemy ryzyko zakażenia. Przyjęcia w większych odstępach czasu są też związane z wdrożeniem szczególnych procedur przygotowujących gabinet na wizytę pacjenta: - Odkażamy nie tylko narzędzia stomatologiczne, co zawsze było standardem, ale też wszelkie powierzchnie, w tym klamki, uchwyty, podłogę, itp. Dzięki temu możemy mieć pewność, że gabinet, do którego zapraszamy pacjenta, jest wolny od wszelkich patogenów.
Nie zwlekaj z konsultacją!
Po wejściu do placówki pacjent jest zobligowany do dezynfekcji rąk, a następnie poddany pomiarowi temperatury i proszony o wypełnienie wywiadu epidemiologicznego. W placówce zostały też wyznaczone specjalne strefy, które umożliwiają wchodzącym zachowanie wymaganego dystansu.
- Pacjent jest prowadzony do gabinetu przez pracownika personelu medycznego i wraz z wypełnioną dokumentacją oczekuje na dalsze postępowanie. Maseczkę ochronną zdejmuje dopiero na fotelu stomatologicznym i wyłącznie na wyraźne wskazanie lekarza - wyjaśnia stomatolog Magdalena Wróblewska. - Nasz personel wyposażony jest we wszelkie niezbędne środki ochrony osobistej, jak fartuchy, maseczki, przyłbice, czepki i rękawiczki. Przed zabiegiem pacjent jest proszony o przepłukanie jamy ustnej roztworem środka antyseptycznego.
Stomatolodzy zwracają uwagę, że jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, dotyczące stanu naszych zębów, nie należy zwlekać z konsultacją telefoniczną. Opóźnianie podjęcia leczenia może nas bowiem narazić na wiele nieprzyjemności: - Możliwe powikłania to najgorszy, ale nie jedyny potencjalny efekt odkładania wymaganej wizyty – zauważa nasz ekspert. - Weźmy też pod uwagę, że jeśli nie będziemy kontynuowali leczenia rozpoczętego przed epidemią, możemy spodziewać się wystąpienia niekorzystnych efektów, które zniweczą wcześniejsze rezultaty. Przykładowo brak wizyt kontrolnych w czasie leczenia ortodontycznego może zahamować postępy leczenia, a ząb opracowany pod założenie korony nie nadawać się już jako filar pod leczenie protetyczne. To nie tylko wydłuży oczekiwany czas leczenia, ale też zwiększy jego koszty.
-----
Scandinavian Clinic to specjalistyczne centrum stomatologiczne zlokalizowane w centrum Krakowa, oparte na najwyższych skandynawskich standardach. Scandinavian Clinic zapewnia pełen wachlarz usług stomatologicznych od profilaktyki po implantologię.

Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.